Service Design




Hilversum: Informaat

Tijd tot evenement

Service Design

Hilversum: Informaat | Seinstraat 32 1223 DA , Hilversum

Na een mooi PIM-event over Customer Centric Culture in september 2024, vervolgt PIM het klantgericht denken met een event over Service Design op 18 maart. Service Design is een krachtige ontwerpmethode gericht op het creëren en optimaliseren van diensten, met als doel een betere ervaring voor gebruikers en efficiëntere processen voor organisaties.

We trappen af met een introductie over de wereld van Design. Melvin Brand Flu, co-auteur van onder andere het boek "Service Design for Business - A Practical Guide to Optimizing the Customer Experience" is daar de spreker bij uitstek voor.

De sprekers Victor Vissers en Suzanne van Mulken van Informaat – beiden experts in digitaal design - nemen jou mee in onder andere ‘Waardegericht Design’. Aan de hand van een eigen klantcasus van Koninklijke Boon Edam en een workshop/break out nemen Victor en Suzanne jou mee in hun gedachtengoed en nieuwe mogelijkheden binnen service design.

Ook wordt je meegenomen in Inclusief Design. Hoe zorg je ervoor dat alle bevolkingsgroepen in de maatschappij toegang houden tot jouw diensten, ook als ze vergaand gedigitaliseerd worden? Denk hierbij aan de digitale journeys van banken, verzekeraars, overheden, pensioenfondsen en de zorg, die toegankelijk moeten blijven voor een ieder. De marketeers van SeniorWeb - Saskia Hamminga-Roest en Hanna Lakerveld - nemen jou mee in Service Design voor ouderen. Zij vertellen vanuit hun dagelijkse praktijk wat komt er kijken bij Service Design voor ouderen. 

Kortom, sprekers, break outs, casussen. Voor vakgenoten die midden in het Service Design zitten, maar ook voor collega’s die nieuwsgierig zijn naar dit vakgebied. 

Uiteraard de gelegenheid om na afloop te netwerken en na te praten. 

Schrijf je nu in voor dit PIM-event op 18 maart!

Programma

15:00 - 15:30

Inloop

15:30 - 15:45

Opwarmer

Sprekers: Martine de Vries Monique Brand Flu

Martine de Vries

Bestuurslid PIM

Monique Brand Flu

Bestuurslid PIM

15:45 - 16:00

De kracht van 'ontwerpdenken'

Sprekers: Melvin Brand Flu

Melvin Brand Flu zag in Design Thinking een krachtig middel om complexe vraagstukken op een structurele en empathische manier aan te pakken. Voor hem betekende het een gat in de markt: een manier om bedrijven niet alleen te laten nadenken over hun producten en diensten, maar om daadwerkelijk de hele gebruikerservaring centraal te stellen. Wat op het eerste gezicht simpel lijkt – denken vanuit de klant – blijkt in de praktijk een diepgaand en strategisch proces te zijn. Tijdens dit event deelt Melvin zijn inzichten over hoe Design Thinking niet alleen tot betere diensten leidt, maar ook tot duurzamere en waardevollere klantrelaties.

Melvin Brand Flu

Director @ TCS PACE

My background combines strategy, business consulting, design, psychology, IT, marketing, and finance, enabling me to impact complex business environments. I advise global brands, public sector organizations, and startups and have delivered complex projects against challenging timelines for over thirty years. 

My passion is to find simplicity in complexity and work with teams, customers, partners and academia to build scalable and sustainable capabilities that serve an organisations’ business, customers and people. 

I author and co-author publications and articles about business design, relationship engineering, service transformation, and digital customer relationships.
16:00 - 16:20

Service Design ouderenmarketing in de praktijk

Sprekers: Hanna Lakerveld Saskia Hamminga-Roest

Het belang van service design samen met je doelgroep
Tijdens deze presentatie licht SeniorWeb toe hoe zij samen met de doelgroep service design toepast binnen dienstenontwikkeling.  SeniorWeb is een landelijke vereniging zonder winstoogmerk met 151.000 leden, 2.800 vrijwilligers en 16 miljoen websitebezoeken per jaar. We vertellen aan de hand van voorbeelden uit de praktijk hoe wij de ouderendoelgroep betrekken bij service design.
Tevens zullen we aan de hand van een aantal casussen toelichten hoe wij grote dienstverleners, zoals banken, helpen met het ondersteunen van de oudere doelgroep bij het gebruik van digitale dienstverlening.

Hanna Lakerveld

Online marketeer

Hanna Lakerveld is bij SeniorWeb werkzaam als online marketeer. Inmiddels werkt ze ruim 12,5 jaar bij SeniorWeb, waarbij ze verschillende functies heeft vervuld. Als online marketeer is ze verantwoordelijk voor alle online ledenwerving en leadgeneratie, alle online kanalen die worden ingezet, website-optimalisatie, e-mailmarketing en de webwinkel. Ook schrijft ze content voor de partners waar SeniorWeb mee samenwerkt. 

Saskia Hamminga-Roest

Marketing- en communicatiemanager

Saskia Hamminga-Roest is sinds 2014 Marketing en Communicatie Manager bij SeniorWeb. Daarvoor was zij werkzaam in diverse marketingfuncties bij Pon, PostNL en DHL. Bij SeniorWeb is Saskia samen met haar team verantwoordelijk voor ledenwerving en ledenbehoud en de diverse samenwerkingspartners. SeniorWeb werkt samen met zowel publieke als private organisaties. 
16:20 - 16:30

Voorbereiden op waardegedreven ontwerp

16:30 - 16:45

Pauze

16:45 - 17:15

Ontdek waardengedreven ontwerpen

Sprekers: Victor Visser

Een andere manier van innoveren. In een wereld die sneller verandert dan ooit, hebben organisaties nieuwe manieren van innoveren nodig om gelijke tred te houden met de behoeften van hun doelgroep en om op te vallen in de markt.

Ontwerpen vanuit waarden leidt tot betekenisvolle en impactvolle producten en diensten. Het gaat om de combinatie van innovatie, design en purpose. Het gaat erom intentie, ethiek en sociale relevantie te brengen in elke stap van innovatie, elke schets en elke regel code die je maakt.
 
Bas van Abel (Fairphone)
"If you can't open it, you don't own it." Duurzaam ondernemen bij Fairphone.

Victor Visser neemt ons mee in de digitale innovatieprojecten voor BoonEdam: fabrikant van draaideuren en toegangspoortjes. Hoe je omgaat met de spagaat waar betekenisvolle waarden soms lijken te botsen met het operationele karakter van de sector.

Victor Visser

Principal Service Designer

Als ervaren strateeg en service designer helpt Victor Visser organisaties om écht het verschil te maken voor hun klanten. Bij Informaat begeleidt hij overheids- en bedrijfsorganisaties in hun transformatie naar onderscheidende dienstverlening. Met zijn pragmatische aanpak van waardengedreven ontwerp creëert hij niet alleen innovatieve oplossingen, maar zorgt hij er ook voor dat deze daadwerkelijk impact maken. Of het nu gaat om het ontwikkelen van een nieuwe strategie, het ontwerpen van vernieuwende diensten, of het begeleiden van complexe verandertrajecten - Victor brengt de menselijke maat terug in digitale innovatie..
17:15 - 17:45

Break outs: cases uitwerken

Sprekers: Victor Visser Susanne van Mulken

Victor Visser

Principal Service Designer

Als ervaren strateeg en service designer helpt Victor Visser organisaties om écht het verschil te maken voor hun klanten. Bij Informaat begeleidt hij overheids- en bedrijfsorganisaties in hun transformatie naar onderscheidende dienstverlening. Met zijn pragmatische aanpak van waardengedreven ontwerp creëert hij niet alleen innovatieve oplossingen, maar zorgt hij er ook voor dat deze daadwerkelijk impact maken. Of het nu gaat om het ontwikkelen van een nieuwe strategie, het ontwerpen van vernieuwende diensten, of het begeleiden van complexe verandertrajecten - Victor brengt de menselijke maat terug in digitale innovatie..

Susanne van Mulken

Strategy Director

Als strategy director en design consultant brengt Susanne van Mulken vernieuwende visie in de wereld van digitale dienstverlening. Bij Informaat inspireert ze zowel overheidsorganisaties als bedrijven om verder te kijken dan traditionele gebruikerservaringen. Met haar passie voor waardengedreven ontwerp laat ze zien hoe organisaties écht betekenisvol kunnen zijn voor mensen. Susanne's aanpak verbindt strategische ambities met concrete resultaten, waarbij ze organisaties helpt om hun digitale toekomst vorm te geven op een manier die werkelijk verschil maakt voor hun gebruikers.
17:45 - 18:00

Recap en Q&A

18:00 - 18:45

Borrel

Deze leden komen ook!