PIM Marketing Trendrapport: Zoektocht naar betekenis
Onderscheid begint met het doorgronden van drijfveren
Rotterdam 21 november 2019 – Op 30 januari 2020 verschijnt het PIM Marketing Trendrapport 2020, opgesteld door TrendsActive. Het onderzoek toont aan dat mensen vooral zoeken naar manieren om betekenis te geven aan hun leven. In het rapport krijgen marketeers concrete handreikingen om hierop in te spelen. Het is het 15e jaarlijkse trendrapport in opdracht van Platform Innovatie in Marketing.
Marketeers willen allemaal 'de klant centraal stellen'. Daarvoor moet je echt begrijpen wat de behoeften en drijfveren van individuen zijn. Het thema van het Trendrapport 2020 is daarom: de zoektocht naar betekenis.
De relevantie van betekenis
Het rapport wordt geschreven door Pauline Taks en Hilde Roothart van TrendsActive, in samenwerking met Aljan de Boer, head of inspiration bij TrendsActive. Hij is tevens bestuurslid van PIM en licht toe waarom voor dit thema is gekozen: 'Bedrijven zijn al lange tijd bezig met hun 'purpose', met wat ze toevoegen aan de maatschappij. Dit onderzoek gaat een niveau dieper: wat kun je betekenen voor het individu? Om dat te begrijpen, moet je weten wat mensen drijft, wat hen bezighoudt, hoe ze hun leven betekenis willen geven.' Onderzoekster Pauline Taks vult aan: 'Tot voor kort zagen we bij mensen een nadruk op de vraag: hoe kan ik gezond leven? De aandacht verschuift nu naar: hoe kan ik gelukkig leven? Hoe houd ik mezelf overeind in tijden van verandering, onzekerheid en stress? 'Geluk' is vaak een kortstondig moment. Daarom zoeken mensen vooral naar wat hun leven betekenis geeft. Dat gaat over fundamentele zaken en over de langere termijn. Wanneer je daar als marketeer een rol in kunt spelen, vergroot je je relevantie enorm.'
Onderzoeksaanpak en inhoud
Voor het rapport zijn talloze publicaties geraadpleegd, zoals wetenschappelijke studies op het gebied van psychologie, sociologie en antropologie, en recente onderzoeksrapporten van TrendsActive. Daarnaast spraken de onderzoekers verschillende bekende wetenschappers. Er is bewust geen gebruik gemaakt van consumenteninterviews, licht Pauline Taks toe: 'De grote trends in de maatschappij zie je alleen als je van een afstand kijkt. Consumenten zelf zijn zich hier vaak nauwelijks bewust van. Daarom is de waarde van wetenschappelijk onderzoek zo groot.'
Voor marketeers biedt het rapport een inkijkje in de psyche van de mens. Het gaat over wát de mens zoekt en vooral waaróm. 'Juist dat is moeilijk te doorgronden met consumentenonderzoek,' stelt Aljan de Boer. 'PIM vindt het belangrijk om zulk onafhankelijk onderzoek te doen. Om marketeers met nieuwe inzichten en vergezichten verder te helpen. Het is ons cadeautje aan de marketingwereld.'
Sneak preview
De zoektocht van mensen naar betekenis blijkt zich te concentreren op drie onderwerpen: mentale groei, sociale verbondenheid en overstijging van het eigen individu. Het rapport laat zien waarom mensen dit belangrijk vinden, wat ze eraan doen en hoe je hier als marketeer op in kunt spelen. Uiteraard wordt dit ondersteund en concreet gemaakt met aansprekende cases.
Aljan de Boer benadrukt waarom het zo waardevol is voor marketeers om zich hierin te verdiepen: 'Je ziet in de markt nu veel 'copy-paste' innovatie. Bedrijven kijken meer naar elkaar dan naar klantbehoeften. Dat leidt moeilijk tot een onderscheidend aanbod. Als je de fundamentele behoeften van mensen weet te doorgronden en daarop inspeelt, dan word je relevant. Bovendien werk je veel meer vanuit een langetermijnvisie waardoor je niet verrast wordt door ontwikkelingen in de markt.'
Presentatie op 30 januari 2020: PIM Trend Fest
Op donderdag 30 januari wordt het rapport gepresenteerd tijdens het PIM Trend Fest, bij AFAS in Leusden. De onderzoekers lichten de drie trendinzichten toe en adviseren hoe je hier strategisch op in kunt spelen. Aljan de Boer: 'We roepen als marketeers al een tijd dat we meer een strategische rol willen pakken in de organisatie. Met dit soort kennis krijg je daar de kans voor.'
Ook presenteert een aantal voorlopers hun best practices. Een van hen is het award-winning DNAfit. Dit platform helpt mensen om via hun DNA te ontdekken wat voor soort voeding en welke fitnessactiviteiten het beste aansluiten op hun genetische aanleg. Zo helpt DNAfit mensen langer, gezonder en gelukkiger te leven. In 2017 werden ze door FastCompany uitgeroepen als een van de 100 meest innovatieve bedrijven ter wereld en noemde Sunday Times ze een ‘one to watch’ company’. In Engeland hebben ze het afgelopen jaar de prestigieuze Queen’s Award for Enterprises binnengehaald.
De sessie is toegankelijk voor alle belangstellenden. Je kunt je hier aanmelden.
Over het PIM Marketing Trendrapport
Jaarlijks publiceert het Platform Innovatie in Marketing het trendrapport over de belangrijkste trends die invloed hebben op de wereld, op mensen en op het werk van marketeers. De rapporten beogen een objectief beeld te bieden van de trends in marketingland, zonder commercieel belang. Deze kennis stelt PIM graag ter beschikking aan heel marketing Nederland: de rapporten zijn hier gratis te downloaden. In 2020 verschijnt het 15e trendrapport.