Events & initiatieven
-
Marketingkennisfestival (PIM Marketingliteratuurprijs)
De kracht van ideeën. De impact van marketingliteratuur. De PIM Marketingliteratuurprijs krijgt een nieuw jasje. Geen traditionele prijsuitreiking, maar een levendig kennisfestival waar het draait om de boeken die het verschil maken. De must-reads die het vak verder brengen.We vieren marketingliteratuur in al haar vormen: als bron van inspiratie, als startpunt van discussie, als brug tussen wetenschap en praktijk. Het nieuwe marketingkennisfestival wordt dé plek waar marketeers, denkers en doeners samenkomen om ideeën te toetsen, inzichten te delen en het vak inhoudelijk te voeden.Dompel je onder in scherpe analyses, actuele thema’s en gesprekken die ertoe doen. Dit is het begin van iets groters. Op weg naar het nieuwe PIM-concept in 2026. De genomineerden voor de PIM Marketingliteratuurprijs 2025 zijn bekend! Tien boeken. Tien frisse perspectieven op marketing.Van AI en klantliefde tot duurzaamheid en disruptie – dit is marketing anno nu.In alfabetische volgorde, dit zijn de titels die het vak verrijken: 101 beïnvloedingstechnieken – Nicol Tadema (Boom) AI personalisatie strategie – Jean-Pierre Thomassen (Boom) Grote Marketing Reset – Sebastiaan Elsholz (Alderwood) Iedereen praat erover – Rob de Groot (Sequoia) Inclusieve Marketing – Hamza Ouamari (Pelckmans) Marketing denken, marketing doen – Marjolein Visser e.a. (Noordhoff) Marketing. Reinventing the Basics – Igor Nowé (LannooCampus) Merkdisruptie – Richard Otto, Frank Haveman, Jeroen Cremer (Tens Media) Relatietherapie voor klantliefhebbers – Harald Pol (Van Duuren) Sustainable Experiences – Anika Siepel en Leon Bosma (Eburon)
VU Amsterdam -
PIM community call - impact van AI op jouw marketingteam
AI en digitalisering veranderen de spelregels van marketing. Niet morgen, maar nu. Tijdens deze interactieve community call duiken we in de vraag: hoe richt je als marketingprofessional je team opnieuw in? Welke rollen verdwijnen, welke komen erbij? En welke skills zijn onmisbaar in de nabije toekomst?Op maandag 17 november van 19:30 tot 20:30 uur brengen we de PIM-community online samen. We delen ervaringen, bespreken uitdagingen en inspireren elkaar met nieuwe inzichten.📍 Online🕢 19:30 – 20:30 uur👥 Voor marketingprofessionals die vooruit willen
Terugblikken
-
Hackathon neo-demografische samenleving
PIM organiseert iets nieuws! In samenwerking met o.a. hackathon-expert ElastIQ en trendwatcher Kristel Vanderlinden organiseren wij op 18 oktober 2024 een intensieve bijeenkomst waarin diverse teams samenwerken om het beste idee te ontwikkelen en te presenteren. De neo-demografische hackathon fungeert als brug naar frisse ideeën en praktische oplossingen.Tijdens deze hackaton werken we met marketeers uit de community van PIM, losse aanmeldingen en datasience experts van ElastIQ aan het actuele vraagstuk 'hoe vertalen we de nieuwe kijk op doelgroepen in marketingsegmentatiemodellen'.Maar waarom doen we dit? Traditionele marketingmodellen zijn veelal gebaseerd op socio-demografische modellen. Als we naar een flat-age mentality gaan waar gedeelde waarden en passies de kern moeten worden van je marketingstrategie zullen we volgens een ander model moeten gaan werken.De belangrijkste vraagstukken: Hoe zou zo’n model er volgens de PIM-community eruit moeten zien? Welke data kun je daarvoor inzetten? Hoe werkt dat als je dit in praktijk zou toepassen? Hoe ziet de dag eruit?Tijdens de hackathon wordt er gewerkt in 2 teams/groepen. De ochtend staat in het teken van de kick off, toelichting theoretisch kader en vervolgens de start van de hackathon. De hackathon loopt, deels onderbroken met een welverdiende lunch, door tot einde van de middag. Waarbij we afsluiten met een prijsuitreiking en een borrel.De hackathon is uitgebreid naar een volledige dag om deelnemers de kans te geven diepgaandere en grondigere modellen te ontwikkelen. We richten ons op een uniek marketingvraagstuk: hoe pas je doelgroepsegmentatie toe zonder demografie? Dit biedt niet alleen waardevolle inzichten voor de NPO, maar inspireert ook andere bedrijven die segmentatie toepassen. Deelnemers krijgen exclusieve toegang tot unieke data, zelfs buiten de TV-wereld. We hebben slechts 50 plaatsen beschikbaar om tot de beste resultaten te komen. Schrijf je snel in om deze kans niet te missen!Hackathon partner: ElastIQJeffrey van Eijck van ElastIQ en PIM leerden elkaar kennen in 2023 tijdens een PIM lunch voor de jongere generatie. PIM is enthouasiast over deze samenwerking en moedigt met name ook jonge marketeers die impact willen maken, om zich aan te melden.
NPO -
TrendFest
De jubileumeditie van PIM TrendFest 2025 is officieel uitverkocht. Soms komen er nog plekken vrij wanneer mensen zich afmelden! TrendFest 2025: 20 jaar marketinginzichten en een blik op de toekomst De wereld verandert razendsnel. We staan constant aan, worden overspoeld door prikkels en navigeren door uitdagingen als klimaatverandering en geopolitieke spanningen. Merken worstelen met dezelfde vraag: hoe maak je impact in een wereld die steeds complexer wordt? Hoe creëer je betekenis en vind je verbinding in een tijdperk vol tegenstellingen? TrendFest 2025 is jouw kans om antwoorden te vindenSamen met de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en TrendsActive brengen we twee decennia aan marketingtrends tot leven. Dit jaar vieren we de lancering van het 20e PIM Trendrapport, een gids vol inzichten die jouw organisatie helpen relevant te blijven in een snel veranderende wereld.De keynote die je niet wilt missenTrendsActive neemt je mee naar het snijvlak van menselijke behoeften en een veranderende wereld. Hoe bied je mensen grip in een tijd van onzekerheid? Hoe navigeer je als merk in een gepolariseerde maatschappij? Ontdek drie krachtige inzichten, inspirerende voorbeelden en strategieën waarmee jouw merk relevant blijft in 2025.Wat kun je nog meer verwachten? 20 jaar trends: Samen met de HvA blikken we terug op twee decennia vol marketinginnovatie en lessen. Deep dives: Kies jouw inzichten voor de toekomst. Jij hebt keuze uit 'AI & Data', 'Duurzame Marketing', of 'Digital Humans'. Geen zorgen, de keuze hoef je nu nog niet te maken. Netwerk en inspiratie: Sluit de dag af met nieuwe connecties, frisse ideeën en jouw eigen exemplaar van het nieuwe PIM Trendrapport. Laat je inspireren. Krijg richting. Maak impact!
Hogeschool van Amsterdam -
Service Design, to make a Difference
Na een mooi PIM-event over Customer Centric Culture in september 2024, vervolgt PIM het klantgericht denken met een event over Service Design op 18 maart. Service Design is een krachtige ontwerpmethode gericht op het creëren en optimaliseren van diensten, met als doel een betere ervaring voor gebruikers en efficiëntere processen voor organisaties.We trappen af met een introductie over de wereld van Design. Melvin Brand Flu, co-auteur van onder andere het boek "Service Design for Business - A Practical Guide to Optimizing the Customer Experience" is daar de spreker bij uitstek voor. De sprekers Victor Vissers en Suzanne van Mulken van Informaat – beiden experts in digitaal design - nemen jou mee in onder andere ‘Waardegedreven Design’. Aan de hand van een eigen klantcasus van Koninklijke Boon Edam en een workshop/break out nemen Victor en Suzanne jou mee in hun gedachtengoed en nieuwe mogelijkheden binnen service design. Ook wordt je meegenomen in Inclusief Design. Hoe zorg je ervoor dat alle bevolkingsgroepen in de maatschappij toegang houden tot jouw diensten, ook als ze vergaand gedigitaliseerd worden? Denk hierbij aan de digitale journeys van banken, verzekeraars, overheden, pensioenfondsen en de zorg, die toegankelijk moeten blijven voor een ieder. De marketeers van SeniorWeb - Saskia Hamminga-Roest en Hanna Lakerveld - nemen jou mee in Service Design voor ouderen. Zij vertellen vanuit hun dagelijkse praktijk wat komt er kijken bij Service Design voor ouderen. We sluiten de middag af met een kijkje in de (verwachte) toekomst van Service Design. Melvin Brand Flu neemt je mee in mogelijke scenario's en inspiratie om zelf met een innovatieve insteek aan de slag te gaan. Kortom, sprekers, break outs, casussen. Voor vakgenoten die midden in het Service Design zitten, maar ook voor collega’s die nieuwsgierig zijn naar dit vakgebied. Uiteraard de gelegenheid om na afloop te netwerken en na te praten. Schrijf je nu in voor dit PIM-event op 18 maart!
Hilversum: Informaat -
MarTech Fest 2025
AI, CX en jij De 3e editie van MarTech Fest staat voor de deur. Dit is hét event van het najaar waar marketing en technologie elkaar niet alleen ontmoeten, ze versmelten. Op MarTech Fest 2025 zoom je in op de kracht van AI in klantbeleving. Wat gebeurt er op dit moment? Welke bewegingen zetten de toon? En vooral: wat betekent dat concreet voor jouw organisatie? Trends zijn het begin. Jij maakt het verschil We starten met wat we zien in het veld. AI versnelt. CX verschuift. Data wordt slimmer.Maar de grote vraag is: hoe maak je het toepasbaar?Hoe neem je je team mee in een wereld die steeds sneller verandert? Waar begin je, als je nog nauwelijks met AI werkt? En hoe ga je om met weerstand, twijfel of koudwatervrees? Voor wie verder durft te denken dan morgen MarTech Fest is geen showcase van tools of toekomstvoorspellingen. Het is een plek waar je leert, discussieert en ontdekt: Hoe je AI wél succesvol implementeert Hoe adoptie werkt: niet op papier, maar in de praktijk Welke keuzes jij nú kunt maken, groot of klein Hoe je CX versterkt zonder je organisatie op z’n kop te zetten Geen standaard conferentie. Wél een namiddag die blijft hangen Met inspirerende sprekers/gesprekspartners, scherpe gesprekken en concrete handvatten.Voor iedereen, waaronder marketeers, innovators en digital leads die klaar zijn voor de volgende stap.
Utrecht - iO



