Events & initiatieven
-
Service Design
Na een mooi PIM-event over Customer Centric Culture in september 2024, vervolgt PIM het klantgericht denken met een event over Service Design op 18 maart. Service Design is een krachtige ontwerpmethode gericht op het creëren en optimaliseren van diensten, met als doel een betere ervaring voor gebruikers en efficiëntere processen voor organisaties.We trappen af met een introductie over de wereld van Design. Melvin Brand Flu, co-auteur van onder andere het boek "Service Design for Business - A Practical Guide to Optimizing the Customer Experience" is daar de spreker bij uitstek voor. De sprekers Victor Vissers en Suzanne van Mulken van Informaat – beiden experts in digitaal design - nemen jou mee in onder andere ‘Waardegericht Design’. Aan de hand van een eigen klantcasus van Koninklijke Boon Edam en een workshop/break out nemen Victor en Suzanne jou mee in hun gedachtengoed en nieuwe mogelijkheden binnen service design. Ook wordt je meegenomen in Inclusief Design. Hoe zorg je ervoor dat alle bevolkingsgroepen in de maatschappij toegang houden tot jouw diensten, ook als ze vergaand gedigitaliseerd worden? Denk hierbij aan de digitale journeys van banken, verzekeraars, overheden, pensioenfondsen en de zorg, die toegankelijk moeten blijven voor een ieder. De marketeers van SeniorWeb - Saskia Hamminga-Roest en Hanna Lakerveld - nemen jou mee in Service Design voor ouderen. Zij vertellen vanuit hun dagelijkse praktijk wat komt er kijken bij Service Design voor ouderen. Kortom, sprekers, break outs, casussen. Voor vakgenoten die midden in het Service Design zitten, maar ook voor collega’s die nieuwsgierig zijn naar dit vakgebied. Uiteraard de gelegenheid om na afloop te netwerken en na te praten. Schrijf je nu in voor dit PIM-event op 18 maart!
Hilversum: Informaat -
ESG integreren voor een duurzame en loyale klantrelatie
volgt -
B2B Marketing event
Vele jaren is dit een vast event binnen het PIM programma geweest en het is terug. B2B Marketing is een groot en belangrijk vakgebied. En vaak complexer dan B2C als het gaat om bijvoorbeeld buying influencers. Voor dit event gaan we op zoek naar inspirerende sprekers met innovatieve cases. De komende maand - december - ontwikkelen we het event. Mocht je input of verzoeknummers hebben - of zelf een interessante casus - laat het Ab Chakai (ab.chakai@pimonline.nl) of Martine de Vries (martine.devries@pimonline.nl) weten.
Locatie volgt -
MarTech Fest
De 3e editie met een focus op AI in Customer Experience
Locatie volgt -
Dutch Design Week (excursie / alleen voor leden / datum tussen 16-28 oktober)
Met een kleine groep leden van PIM zullen we de Dutch Design Week verkennen. Wij hopen jou hiermee de inspiratie en innovatie mee te geven om weer maanden vooruit te kunnen.
Eindhoven -
Marketingkennisfestival (incl. marketingliteratuurprijs)
Kennis delen, leren en inspirerenHet event PIM Marketingliteratuurprijs ondergaat een transformatie! Dit jaar draait het niet alleen om het beste marketingboek, maar vooral om kennisdeling en interactie. Verwacht inspirerende sessies, diepgaande discussies en waardevolle inzichten die je direct kunt toepassen. Doe mee, praat mee en laat je inspireren!
Locatie volgt
Terugblikken
-
Hackathon neo-demografische samenleving
PIM organiseert iets nieuws! In samenwerking met o.a. hackathon-expert ElastIQ en trendwatcher Kristel Vanderlinden organiseren wij op 18 oktober 2024 een intensieve bijeenkomst waarin diverse teams samenwerken om het beste idee te ontwikkelen en te presenteren. De neo-demografische hackathon fungeert als brug naar frisse ideeën en praktische oplossingen.Tijdens deze hackaton werken we met marketeers uit de community van PIM, losse aanmeldingen en datasience experts van ElastIQ aan het actuele vraagstuk 'hoe vertalen we de nieuwe kijk op doelgroepen in marketingsegmentatiemodellen'.Maar waarom doen we dit? Traditionele marketingmodellen zijn veelal gebaseerd op socio-demografische modellen. Als we naar een flat-age mentality gaan waar gedeelde waarden en passies de kern moeten worden van je marketingstrategie zullen we volgens een ander model moeten gaan werken.De belangrijkste vraagstukken: Hoe zou zo’n model er volgens de PIM-community eruit moeten zien? Welke data kun je daarvoor inzetten? Hoe werkt dat als je dit in praktijk zou toepassen? Hoe ziet de dag eruit?Tijdens de hackathon wordt er gewerkt in 2 teams/groepen. De ochtend staat in het teken van de kick off, toelichting theoretisch kader en vervolgens de start van de hackathon. De hackathon loopt, deels onderbroken met een welverdiende lunch, door tot einde van de middag. Waarbij we afsluiten met een prijsuitreiking en een borrel.De hackathon is uitgebreid naar een volledige dag om deelnemers de kans te geven diepgaandere en grondigere modellen te ontwikkelen. We richten ons op een uniek marketingvraagstuk: hoe pas je doelgroepsegmentatie toe zonder demografie? Dit biedt niet alleen waardevolle inzichten voor de NPO, maar inspireert ook andere bedrijven die segmentatie toepassen. Deelnemers krijgen exclusieve toegang tot unieke data, zelfs buiten de TV-wereld. We hebben slechts 50 plaatsen beschikbaar om tot de beste resultaten te komen. Schrijf je snel in om deze kans niet te missen!Hackathon partner: ElastIQJeffrey van Eijck van ElastIQ en PIM leerden elkaar kennen in 2023 tijdens een PIM lunch voor de jongere generatie. PIM is enthouasiast over deze samenwerking en moedigt met name ook jonge marketeers die impact willen maken, om zich aan te melden.
NPO -
TrendFest
De jubileumeditie van PIM TrendFest 2025 is officieel uitverkocht. Soms komen er nog plekken vrij wanneer mensen zich afmelden! TrendFest 2025: 20 jaar marketinginzichten en een blik op de toekomst De wereld verandert razendsnel. We staan constant aan, worden overspoeld door prikkels en navigeren door uitdagingen als klimaatverandering en geopolitieke spanningen. Merken worstelen met dezelfde vraag: hoe maak je impact in een wereld die steeds complexer wordt? Hoe creëer je betekenis en vind je verbinding in een tijdperk vol tegenstellingen? TrendFest 2025 is jouw kans om antwoorden te vindenSamen met de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en TrendsActive brengen we twee decennia aan marketingtrends tot leven. Dit jaar vieren we de lancering van het 20e PIM Trendrapport, een gids vol inzichten die jouw organisatie helpen relevant te blijven in een snel veranderende wereld.De keynote die je niet wilt missenTrendsActive neemt je mee naar het snijvlak van menselijke behoeften en een veranderende wereld. Hoe bied je mensen grip in een tijd van onzekerheid? Hoe navigeer je als merk in een gepolariseerde maatschappij? Ontdek drie krachtige inzichten, inspirerende voorbeelden en strategieën waarmee jouw merk relevant blijft in 2025.Wat kun je nog meer verwachten? 20 jaar trends: Samen met de HvA blikken we terug op twee decennia vol marketinginnovatie en lessen. Deep dives: Kies jouw inzichten voor de toekomst. Jij hebt keuze uit 'AI & Data', 'Duurzame Marketing', of 'Digital Humans'. Geen zorgen, de keuze hoef je nu nog niet te maken. Netwerk en inspiratie: Sluit de dag af met nieuwe connecties, frisse ideeën en jouw eigen exemplaar van het nieuwe PIM Trendrapport. Laat je inspireren. Krijg richting. Maak impact!
Hogeschool van Amsterdam