Kennisbank

    • PIM Trendrapport filter-1-
    • insights filter-7-
    • visie filter-9-

    20 jaar PIM Trendrapporten: Een rijke geschiedenis van marketinginzichten

    2025 markeert een bijzondere mijlpaal in de marketingwereld. Op 30 januari presenteren we het 20e PIM Trendrapport, geschreven door het gerenommeerde bureau Trendsactive. Dit jubileumrapport belooft opnieuw dé gid

    Platform Innovatie in Marketing zoekt twee nieuwe bestuursleden

    Help jij ons mee om de rol van marketing te innoveren voor betekenisvolle impact?Platform Innovatie in Marketing (PIM), de marketingcommunity van Nederland groeit en zoekt twee nieuwe bestuursleden: Een ambitieus best
    • marketing vakliteratuur filter-6-

    De EVALUTIE: waarom vrouwen het grootste onbenutte (markt)potentieel zijn van de eeuw

    De meeste technologische, medische, maatschappelijke, financiële en economische ontwikkelingen hebben één ding gemeen: ze zijn niet geschikt voor of houden geen rekening met vrouwen. Slechts 1% van all
  • Exclusief voor PIM Leden
    Word ook lid
    • slide deck event filter-8-

    Slide decks Marketingliteratuur Prijs 14 november 2024

    Nog even de slides van dit event terugkijken? Of kon je er niet bij zijn en wil je de content van de sprekers toch bekijken? Dat kan.Slides Marketingliteratuurprijs 2024

    Winnaar PIM Marketingliteratuurprijs 2024: Do Tell

    De PIM Marketingliteratuurprijs van Platform Innovatie in Marketing (PIM) gaat dit jaar naar het boek Do Tell, geschreven door de vier auteurs: Bart Lombaerts, Ann Maes, Frederik Picard & Chris Van Gils. De prijs voo
    • persbericht filter-2-
    • marketing vakliteratuur filter-6-

    PIM Marketingliteratuurprijs 2024: de nominaties zijn bekend!

    Zet 14 november 2024 alvast in je agenda, want de Marketingliteratuurprijs komt er weer aan! Dit jaarlijks hoogtepunt, georganiseerd door Platform Innovatie in Marketing (PIM), is dé plek waar de meest toonaangeve
    • interview filter-3-
    • insights filter-7-
    • visie filter-9-

    Blog - Irma Bollen in gesprek met Steven van Belleghem

    De marketingwereld verandert in hoog tempo, en teams staan voor de uitdaging om AI op een effectieve manier te integreren. Tijdens een interview met Steven Van Belleghem voor het PIM-visiedocument ‘Future of Market
    • interview filter-3-
    • insights filter-7-
    • visie filter-9-

    Blog - Irma Bollen in gesprek met Klaske Kruk

    In een tijd waarin duurzaamheid centraal staat, wordt van marketingteams verwacht dat ze verder gaan dan het promoten van producten en diensten. Ze spelen een essentiële rol in het stimuleren van de gedragsveranderi
    • interview filter-3-
    • insights filter-7-
    • visie filter-9-

    Blog - Irma Bollen in gesprek met Patrick Petersen

    In de huidige marketingwereld zijn veranderingen snel en overweldigend. Terwijl marketeers worden overspoeld met nieuwe technologieën, zoals AI en datagedreven marketing, blijft er een belangrijke vraag: hoe integre
    • Event terugblik filter-10-

    Succesvol event customer centric culture inspireert 100+ deelnemers

    Rosmalen, 12 september 2024 – Donderdag 12 september vond bij Heijmans in Rosmalen het inspirerende event Customer Centric Culture plaats, georganiseerd door PIM (Platform Innovatie in Marketing). Dit interactieve
    • insights filter-7-
    • visie filter-9-

    Visiedocument Future of Marketing

    In een tijd waarin technologieën razendsnel evolueren en consumenten hun gedrag voortdurend aanpassen, belicht PIM de cruciale rol van marketingteams bij het navigeren door deze complexe veranderingen. Het visiedocu
    • insights filter-7-

    Blog 3 - realiteit van duurzaamheid in marketing

    Bij Platform Innovatie in Marketing (PIM) helpen we je met de nieuwste strategieën en inzichten. Zo bouwen we aan een veerkrachtig, innovatief en ethisch marketingteam. Op 4 juli publiceren we ons visiedocument &lsq
    • insights filter-7-

    Value-based pricing: zo lukt het wel

    De pricing van je producten heeft van alle financiële factoren de meeste invloed op je winstgevendheid, blijkt uit bekend onderzoek van adviesbureau McKinsey. Als je 1% prijsverhoging toepast, heeft dit een veelvoud
    • insights filter-7-

    Blog 2 - Innovatie en marketing

    Bij Platform Innovatie in Marketing (PIM) helpen we je met de nieuwste strategieën en inzichten. Zo bouwen we aan een veerkrachtig, innovatief en ethisch marketingteam. Op 4 juli publiceren we ons visiedocument &lsq
    • insights filter-7-

    Blog 1 - Toekomst marketingteams in versnelling

    Bij Platform Innovatie in Marketing (PIM) helpen we je met de nieuwste strategieën en inzichten. Zo bouwen we aan een veerkrachtig, innovatief en ethisch marketingteam. Op 4 juli publiceren we ons visiedocument &lsq
    • PIM Trendrapport filter-1-
    • insights filter-7-

    PIM Trendrapport 2024: De Clash van het ‘zijn’

    PIM Trendrapport 2024: De Clash van het ‘zijn’In een tijd waarin de wereld wordt geteisterd door macroverschuivingen en maatschappelijke veranderingen, is het voor merken en bedrijven nog nooit zo cruciaal ge
    • Event terugblik filter-10-

    Terugblik PIM TrendFest 2024

    Het belang van het PIM TrendrapportHet PIM Trendrapport kent haar 19e editie. Het trendrapport werd op tradititionele wijze jaarlijks tijdens het TrendFest gepubliceerd. PIM Bestuursleden Martine de Vries en Irma Bollen

    Terugblik trends 2023 | Visionair Vooruitdenken

    • PIM Trendrapport filter-1-
    • insights filter-7-

    Terugblik trends 2023 | Regeneratie Innovatie

    Ken jij de trend van Regeneratie Innovatie? In ons rapport van dit jaar gaven we een mooie uitleg wat dat nu juist is en vooral waarom het belangrijk is voor bedrijven om duurzame oplossingen te vinden voor de uitdaginge
    • PIM Trendrapport filter-1-
    • insights filter-7-

    Terugblik trends 2023 | open-source collaboratie

    Eén van onze toekomstversnellers van 2023 is zeker ook Open Source Collaboratie. Maar wat omhelst dit nu en waarom is het belangrijk voor bedrijven om samen te werken om innovatie te stimuleren?Open-source collabo
    • PIM Trendrapport filter-1-
    • insights filter-7-

    Terugblik trends 2023 | non-demografisch denken

    Eén van onze belangrijke trends, waar we dit jaar ook veel verandering in hebben gezien, is non-demografisch denken en handelen maar wat is dat nu juist? En hoe kan je het als bedrijf implementeren?Non-demografisc
    • marketing vakliteratuur filter-6-

    AI in Marketing winnaar PIM Marketing Literatuur Prijs 2023

    De PIM Marketing Lliteratuur Prijs vierde op 28 november haar 20e verjaardag. En hoe! Maar liefst 30 marketingboeken werden er dit jaar ingestuurd en vormden de longlist. Acht daarvan haalden de shortlist. De kwaliteit v
    • marketing vakliteratuur filter-6-
    • Event terugblik filter-10-

    Terugblik PIM Marketingliteratuurprijs 2023 event

    Op 28 november werd in het kader van het 20-jarige jubileum voor de 21ste keer de PIM Marketing Literatuur prijs uitgereikt. De winnaar is Charida Dorder met het boek AI in marketing. Andere prijzen waren er voor Wim Ver
    • insights filter-7-

    MarTech Fest 2023: innovatie, technologie en revolutie in marketing

    Op 12 oktober 2023 bood Platform Innovatie Marketing PIM-leden de kans om verder in te gaan op de toekomst van marketing met AI, Big Data, Marketing Mix Modelling en ChatGPT. Het tech event voor innovatieve marketeers vo
    • insights filter-7-

    The Future is Modelled: versterk Online Marketing met Data Modelling

    We zien dat in de dynamische wereld van digital data, modelling van marketingdata een steeds prominentere rol inneemt. Het vermogen om data te modelleren en waardevolle inzichten te verkrijgen, wordt steeds toegankelijke
    • PIM Trendrapport filter-1-
    • insights filter-7-

    PIM Trendrapport 2023: 'Business as not usual'

    Een pandemie, klimaatcrisis, energiecrisis, polarisatie en een oorlog - om maar een paar gebeurtenissen van de afgelopen jaren te noemen. De wereld staat op zijn kop. En toch vallen veel organisaties terug op hun oude 'k
    • PIM Trendrapport filter-1-
    • insights filter-7-

    PIM Trendrapport 2022: ‘Inclusiviteit in marketing gaat over (veel) meer dan zichtbaarheid’

    Traditionele marketing is gebouwd op het kapitalistische model van winstoptimalisatie, waarbij op efficiëntie wordt gestuurd. Er moesten zo veel mogelijk producten worden verkocht tegen een zo laag mogelijke prijs.
    • persbericht filter-2-
    • marketing manifest filter-5-
    • visie filter-9-

    Marketing Manifest daagt uit om betekenisvolle impact te maken

    Marketingorganisaties slaan handen ineen om marketeers nog meer slagkracht te bieden Marketingvakorganisaties in Nederland slaan de handen ineen om marketeers meer slagkracht te geven. Ze presenteren gezamenlijk het Mar
    • PIM Trendrapport filter-1-
    • insights filter-7-

    PIM Trendrapport 2021: De vermenselijking van merken

    Het 16e trendrapport dat jaarlijks in opdracht van Platform Innovatie in Marketing wordt gepubliceerd, is dit keer geschreven door Niels Hansen, Futurise® maestro bij LUNAR Institute, Miriam Teoh-Wijers, (brand) stra
    • PIM Trendrapport filter-1-
    • insights filter-7-

    PIM Trendrapport 2020: The search for meaning

    Het Trendrapport is het jaarlijkse cadeau van Platform Innovatie in Marketing aan de marketingwereld. Dit jaar werd het gemaakt door TrendsActive. Het is het vijftiende PIM Trendrapport. Van geluk naar betekenis Het th
    • PIM Trendrapport filter-1-
    • insights filter-7-

    PIM Trendrapport 2019: Merkactivisme

    In toenemende mate verwachten consumenten dat merken een actieve rol spelen in het oplossen van sociaalmaatschappelijke kwesties. En dat gaat verder dan maatschappelijk verantwoord ondernemen of een inspirerende purpose
    • PIM Trendrapport filter-1-
    • insights filter-7-

    PIM Trendrapport 2018: Connected Society - de relatie tussen mens en tech

    Wie de komende jaren een sterk merk wil bouwen, moet verder kijken dan de nieuwste gadgets. Dit is te lezen in het nieuwe trendrapport ‘Connected society – relatie tussen mens en technologie’, dat Platf
    • PIM Trendrapport filter-1-
    • insights filter-7-

    PIM Trendrapport 2017: Trust

    Menigeen vraagt zich af hoe een wereld in de war zijn kloven tussen harde cijfers en alternatieve feiten dicht en mensen en merken bij elkaar brengt. De hedendaagse tijdsgeest mag je gerust roerig noemen. Spanning, onzek
  • Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox

  • Ook exclusieve PIM content lezen? Word lid!

    Blijf leren en loop voorop met de exclusieve kennisbank van PIM online.

    Lid worden

Word partner van PIM en versterk je merk binnen de Nederlandse marketingtop!

Geef je merk meerwaarde en sluit je aan bij het PIM netwerk