Kennisbank

  • insights filter-7
  • visie filter-9

Visiedocument Future of Marketing

In een tijd waarin technologieën razendsnel evolueren en consumenten hun gedrag voortdurend aanpassen, belicht PIM de cruciale rol van marketingteams bij het navigeren door deze complexe veranderingen. Het visiedocument biedt diepgaande inzichten en praktische aanbevelingen om marketingstrategieën te versterken en te vernieuwen, met een sterke focus op AI en duurzaamheid. Het visiedocument is geschreven door Irma Bollen, ervaren marketingprofessional en bestuurslid van PIM. Ze kreeg ondersteuning en waardevolle input van vier vooraanstaande experts: Klaske Kruk, Wim Vermeulen, Steven van Belleghem en Patrick Petersen. Samen hebben ze hun inzichten en expertise gebundeld om dit inspirerende en onderbouwde document te creëren.

Charelle Akihary, voorzitter PIM: "Sinds vorig jaar zet PIM sterk in op nieuwe initiatieven die interactie binnen onze unieke marketingcommunity vergroten. Met kennis, gedrevenheid en inspiratie willen we marketeers en organisaties helpen om echt in beweging te komen. Binnen het marketingvak gebeurd er veel op het gebied van technologie en duurzaamheid, maar we merken dat marketeers nog strugglen met het pakken van hun rol op dit gebied. Er is genoeg interesse in dit onderwerp, dat is een mooi begin. Maar wat kun en wat moet je er als marketingafdeling mee en waar begin je? PIM wil met dit visiestuk, een nieuw initiatief, marketeers en organisaties richting geven. Met goede literatuur, adviezen van experts en visie van bestuursleden van PIM gaat het iedere lezer helpen om maatschappelijke impact aan te jagen binnen hun organisaties. Let's get started!”

Transformeer je marketing met AI en duurzaamheid

Dit visiedocument van PIM duikt diep in de wereld van AI, waar automatisering van repetitieve taken en datagestuurde beslissingen de kern vormen. Met de opkomst van generatieve AI (GenAI) verwacht Gartner dat tegen 2026 maar liefst 80% van de senior creatieve rollen getransformeerd zullen zijn. Dit biedt ongekende mogelijkheden en een nieuw speelveld voor creatieve marketing.

Duurzaamheid is een andere gamechanger. PIM toont hoe marketingteams kunnen bijdragen aan een groenere toekomst door slimme, ethisch verantwoorde keuzes te maken. Van Google Nest tot Eneco, en van Patagonia tot Seepje, het document zit boordevol inspirerende voorbeelden van hoe AI, duurzaamheid, authenticiteit en transparantie leiden tot sterkere klantrelaties en merkloyaliteit.

Een visie voor veerkrachtige, innovatieve en ethische marketingteams

PIM's visie omvat vier pijlers voor de toekomst van marketingteams:

  1. Integratie van technologie en duurzaamheid: Marketingteams ontwikkelen diepe, authentieke relaties met consumenten en dragen bij aan een betere wereld.
  2. Ethiek en verantwoordelijkheid: AI-gebruik in marketing moet voldoen aan strikte ethische normen om vertrouwen op te bouwen en consumenten te beschermen.
  3. Innovatie, flexibiliteit en samenwerking: Flexibele en adaptieve structuren zijn essentieel voor het doorbreken van organisatorische silo’s en het verbeteren van samenwerking.
  4. Cultuur van innovatie en creatief leiderschap: Laat creativiteit en technologie samensmelten, gestimuleerd door divers leiderschap en een inclusieve teamcultuur.

Een call-to-action voor alle marketingprofessionals

PIM roept alle marketingprofessionals op om deze spannende uitdagingen te omarmen. Met de integratie van AI en duurzaamheid kunnen marketingteams niet alleen hun werk efficiënter en effectiever maken, maar ook een blijvende positieve impact hebben op de samenleving.

Irma Bollen, auteur en bestuurslid PIM: “Onze visie bij PIM is om de uitdagingen van een voortdurend veranderende markt en consumentengedrag proactief te omarmen. We zien een toekomst waarin AI, data-science en duurzaamheid kerncompetenties zijn en een transformerende kracht binnen onze teams. Door technologie en menselijke empathie samen te brengen, streven we ernaar unieke en betekenisvolle ervaringen voor consumenten te creëren, gebaseerd op diepgaande klantinzichten. Ethiek, innovatie en samenwerking vormen de kern van ons streven naar een leidende positie in de marketingsector, waarbij we ons inzetten voor maatschappelijke impact.”

Over PIM Platform Innovatie Marketing (PIM) ondersteunt marketingprofessionals met de nieuwste strategieën en inzichten om veerkrachtige, innovatieve en ethisch verantwoorde marketingteams te vormen. PIM organiseert jaarlijks diverse hot topic evenementen, waaronder de jaarlijks terugkerende marketingliteratuurprijs (MLP) en trendsfest. Daarnaast publiceert PIM trendrapporten en biedt het een podium voor professionals die het vakgebied verder ontwikkelen.

Download het visiedocument hier en ontdek de toekomst van marketing op www.pimonline.nl.

Met dit visiedocument nodigt PIM marketingprofessionals uit om een pioniersrol te spelen in een tijdperk van AI en duurzaamheid. Creëer jij impact, samen met PIM? 

Voor meer informatie kun je contact opnemen met:

Irma Bollen

Wellicht vind je dit ook interessant

    • persbericht filter-2-

    PIM kiest nieuwe koers: rebelser, interactiever en relevanter dan ooit

    November 2025 – Platform Innovatie in Marketing (PIM) luidt een nieuw tijdperk in. Dit jaar viert de grootste marketingcommunity van Nederland 40 jaar pionieren en verbinden en kiest het positie voor het marketingv
    • marketing vakliteratuur filter-6-

    Vernieuwd PIM Marketingkennisfestival 2025 zet marketingliteratuur in de schijnwerpers

    AI, inclusiviteit en marketingfundamenten domineren het debat Amsterdam, 25 november 2025 – Geen klassieke prijsuitreiking, maar een levendig festival waar marketingliteratuur tot leven komt. Tijdens het vernieuwd
    • interview filter-3-

    Marketingboeken geven richting in een tijd van ruis

    Hans Molenaar over de genomineerden voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2025Dit jaar reikt Platform Innovatie in Marketing (PIM) zijn Marketingliteratuurprijs uit tijdens het PIM Marketingkennisfestival, op 25 november

Word partner van PIM en versterk je merk binnen de Nederlandse marketingtop!

Geef je merk meerwaarde en sluit je aan bij het PIM netwerk