Content die écht inspireert
Wie zijn wij?
Hét platform voor en door bevlogen marketeers. Wij dromen van een wereld waarin marketing en innovatie hand in hand gaan. Waarin marketeers vanuit een purpose werken en het verschil maken in organisaties. Want marketing reikt verder dan reclame. Draagt bij aan innovatie, groei en ontwikkeling. En, ja, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Met onze events, awards en inzichten draagt ons platform daaraan bij. En dat al 30 jaar lang.
Onze missie
Samen de rol van marketing innoveren om organisaties en het marketingvak positief in beweging te brengen.
Hét platform voor en door bevlogen marketeers. Waarin marketeers vanuit een purpose werken en het verschil maken in organisaties. Met onze events, awards en inzichten draagt onze community daaraan bij. Het brengt organisaties en marketeers verder.
Hét platform voor en door bevlogen marketeers. Waarin marketeers vanuit een purpose werken en het verschil maken in organisaties. Met onze events, awards en inzichten draagt onze community daaraan bij. Het brengt organisaties en marketeers verder.
Events, insights en awards: we bieden content die écht inspireert. Gedeeld door marketeers die weten waarover ze praten. Zonder financeel belang, maar mét gedrevenheid.
Onze visie
PIM staat voor betekenisvolle duurzame impact. Wij geloven in een wereld waarin marketing en innovatie hand in hand gaan. Want marketing reikt verder dan reclame. Draagt bij aan innovatie, groei en ontwikkeling en duurzame impact van organisaties.
Onze historie
Halverwege de jaren ’80 bundelden NIMA, de vereniging voor marketeers, en Ngi, de vereniging voor ICT-professionals, hun krachten om samen het Marketing ICT Platform (MIP) op te richten. Dit initiatief organiseerde inspirerende kennissessies, vaak met steun van toonaangevende softwareleveranciers. In 2000 werd MIP een zelfstandige organisatie onder de naam PIM: Platform voor ICT in Marketing. Daarmee begon een nieuw hoofdstuk in het verbinden van kennis en innovatie op het snijvlak van marketing en technologie.
Team PIM
Platform Innovatie in Marketing (PIM) wordt beheerd door een 7 bestuursleden en één voorzitter. De bestuursleden hebben een diverse achtergrond binnen marketing, customer experience, innovatie en finance. En zij hebben een gemeenschappelijke overeenkomst: zij willen impact maken. Impact maken in hun dagelijkse marketingvak, maar ook met en voor PIM. Het bestuur zorgt voor de koers van de vereniging, de initatieven, de thema's, het onderhoud relaties met leden en stakeholders en ontwikkelt de events.
Daarnaast werken er twee enthousiaste zzp-ers voor PIM. Irene Tijhuis doet de (leden)administratie en Rowdy van den Nieuwenhuizen de marketingcommunicatie en events. Als eventmanager zal Rowdy zal jou welkom heten op onze events en helpen bij vragen, suggesties of aanmelding.
Tot slot heeft PIM een kascommissie bestaande uit twee leden: Arend-Jan Nijhuis en Frans Appel.
Foto: onze marketing- en eventmanager Rowdy van den Nieuwenhuizen
Daarnaast werken er twee enthousiaste zzp-ers voor PIM. Irene Tijhuis doet de (leden)administratie en Rowdy van den Nieuwenhuizen de marketingcommunicatie en events. Als eventmanager zal Rowdy zal jou welkom heten op onze events en helpen bij vragen, suggesties of aanmelding.
Tot slot heeft PIM een kascommissie bestaande uit twee leden: Arend-Jan Nijhuis en Frans Appel.
Foto: onze marketing- en eventmanager Rowdy van den Nieuwenhuizen
Het bestuur
-
Over Charelle Akihary
Sinds 2022 voorzitter van PIM. Innovatie en samenwerken zijn haar middle names. Ze startte haar carrière bij de allereerste digitale content kanalen van BNN/VARA en werkte daarna met succes in FMCG (Danone B-corp), voor internationale retailers (Whirlpool) en B2B-bedrijven (Heijmans) aan digital marketing en organisatie transities om hun maatschappelijke relevantie te verhogen. Impact maken betekent voor haar “dingen mooier achterlaten dan je ze aantrof. -
Over Abena Anokyewah
Al 15 jaar is zij actief binnen Marketing. Na verschillende rollen voor hollandsnieuwe en Vodafone/ Ziggo werkt zij nu als senior marketeer bij het openbaar vervoerbedrijf GVB in Amsterdam. Waar zij haar kennis over product management, value proposition, CRM en customer journeys toepast.
Als bestuurslid bij PIM, wil zij ook hier haar kennis inzetten en om meer marketeers te enthousiasmeren om samen het vakgebied te blijven ontwikkelen.
“Marketing is een mooi vak, dat zich constant blijft ontwikkelen met veel waarde voor zowel organisaties als de maatschappij. Als lid van het bestuur, wil ik de PIM-leden ondersteunen in het realiseren van hun impact. Daarnaast wil ik met name mijn kennis en netwerk inzetten om het platform te helpen groeien.” -
Over Yvonne Tindemans
Yvonne Tindemans is bedrijfskundige van huis uit, met een indrukwekkende nationale en internationale carrière in strategische digital marketing, data en organisatievernieuwing. Ze heeft uitgebreide ervaring opgedaan bij organisaties als SDU Uitgevers, Nielsen, TCC Global, Inner Circle, waar ze zich specialiseerde in strategische en digital marketing, retail media, loyalty, en data & onderzoek. Met 20 jaar marketing ervaring, haar rol als examinator bij Nima en Fontys, en een continue interesse in kennis en innovaties, staat Yvonne bekend om innovatieve marketingstrategieën te ontwikkelen die bedrijven helpen groeien en zich aanpassen aan veranderende marktdynamieken. Bij PIM zet ze haar expertise in om samen de rol van marketing te innoveren voor betekenisvolle impact.
‘Het nauw betrokken zijn bij dit prachtige platform voor marketeers, waarin innovatie en marketing hand in hand gaan, vind ik ontzettend waardevol. Kennisoverdracht gaat mij aan het hart, waar ik in mijn rol als regional marketing director bij TCC global en nu in mijn rol als hoofd Marketing bij Adhese ook volop mee bezig ben geweest tijdens het bouwen van het lokale marketing team. 'Alle marketeers, in Nederland en daarbuiten, hebben een belangrijke rol in het creëren van oplossingen die het verschil kunnen maken', zegt Yvonne Tindemans. -
Over Martine De Vries
Martine de Vries is senior manager bij KPMG. Hiervoor werkte zij onder andere bij Eneco en MaetisArdyn. Zij is van huis uit een gedreven marketeer met een specialisatie in B2B- en dienstenmarketing. Ze vervulde diverse senior commerciële en marketing functies en deed hierin ervaring op met onder andere business development, propositieontwikkeling, innovatie en klantbeleving. Ze is een echte verbinder. In de afgelopen jaren heeft zij zich ook tot organisatiecoach ontwikkeld. Daarmee stimuleert zij verandering bij individuen, teams en de gehele organisatie. In een veranderende klant-, markt- en samenleving is innovatie noodzakelijk, evenals verandermanagement om iedereen mee te krijgen. Innovatie en vooruitgang zijn de rode draad en drijfveer in haar loopbaan. Naast haar baan bij KPMG is zij Lid Raad van Toezicht bij SeniorWeb en zet zij zich sinds 2021 in voor Platform Innovatie in Marketing vanuit de rol van bestuurslid en nogsteeds als enthousiast PIM-lid. -
Over Alexander Van Dam
Alexander Van Dam is Financieel directeur bij AGU. Zijn financiële expertise en internationale ervaring maken hem een waardevolle toevoeging. Voordat hij bij AGU werkte, was hij financieel directeur bij Rémy Cointreau en Lucas Bols, twee andere opmerkelijke bedrijven. Zijn analytische vaardigheden en drive sluiten goed aan bij de missie om als bestuurslid en penningmeester bij PIM, de innovatie in marketing te bevorderen. -
Over Ab Chakai
Ab Chakai is Directeur Productstrategie bij CCS. Hij heeft meer dan 25 jaar ervaring in de verzekeringswereld. Hiervoor was hij bij verzekeringsmaatschappij Movir werkzaam als manager innovatie, Ab Chakai heeft een sterke achtergrond in innovatie. Zo heeft hij eerder Sparklab opgericht, het innovatielab van Nationale Nederlanden, dat nu internationaal is uitgerold. -
Over Monique Brand Flu
Monique is een doorgewinterde vakvrouw die al ruim 25 jaar actief is in diverse marketingrollen, onder andere voor Zilveren Kruis, Deloitte, KPN en NS. Het centraal stellen van de klant heeft daarbij altijd haar aandacht gehad. Zij heeft de verandering en verrijking van het marketingvakgebied in al deze jaren buitengewoon inspirerend gevonden. Voor diverse organisaties heeft zij binnen het speelveld van ‘customer centricity’ als marketeer impact gemaakt. Monique ontwikkelde zich ook verder in Lean Six Sigma (niveau Black belt) en Agile.
“De realisatie van een optimale klantbeleving gaat over wat je tegen de klant zegt én over wat je in je processen en dienstverlening hebt geregeld. Het is dus niet alleen een kwestie van customer intimacy, maar ook van operational excellence. Ik ben heel enthousiast om als bestuurslid een bijdrage te mogen leveren aan de ontwikkeling in ons prachtige vakgebied.”
Monique is ook jurylid van de jaarlijkse PIM Marketing Literatuur Prijs. -
Over Irma Bollen
Irma Bollen trad in mei 2023 toe tot het bestuur van het Platform Innovatie in Marketing (PIM). Met 17 jaar ervaring in strategische marketingrollen bij bedrijven zoals Greetz, bol, Ahold Delhaize, Vodafone/Ziggo en McDonald’s, brengt ze een schat aan kennis over marktmechanismen en consumentengedrag met zich mee. Haar strategische visie heeft geleid tot succesvolle transformaties en significante bedrijfsgroei binnen diverse organisaties. Haar recente MBA en dissertatie over purpose-gedreven organisaties versterken deze visie op merktransformatie en duurzaamheid. Binnen PIM zet ze zich in voor innovatie en kennisdeling om de toekomst van marketing vorm te geven.
Marketing draait niet alleen om verkopen, maar om het bouwen van waardevolle verbindingen tussen merken en mensen. Als bestuurslid van PIM ben ik gepassioneerd over het ontwikkelen van innovatieve strategieën. Samen met anderen werk ik eraan om onze kennis te delen. Dit stelt ons in staat om groei te bevorderen en een positieve impact te maken op de wereld om ons heen ‘ – Irma Bollen -
Over Rowdy van den Nieuwenhuizen
Mijn naam is Rowdy van den Nieuwenhuizen, Freelance Marketing & Event Manager van PIM sinds 2023. Bij PIM combineer ik mijn passie voor marketing en events: ik coördineer evenementen, creëer impactvolle content en draag bij aan inspirerende marketingactiviteiten. Daarnaast deel ik mijn kennis als docent en coach aan Breda University op de academie Leisure & Events. Praktijkervaring en onderwijs komen samen in alles wat ik doe!
Word partner van PIM en versterk je merk binnen de Nederlandse marketingtop!
Geef je merk meerwaarde en sluit je aan bij het PIM netwerk
Betekenisvolle impact binnen maatschappij, markt en organisatie. Daar staan we voor. Ontdek onze 10 impactdoelen.