Geschiedenis
1985
De oprichting
Halverwege de jaren ’80 bundelden NIMA, de vereniging voor marketeers, en Ngi, de vereniging voor ICT-professionals, hun krachten om samen het Marketing ICT Platform (MIP) op te richten. Dit initiatief organiseerde inspirerende kennissessies, vaak met steun van toonaangevende softwareleveranciers. In 2000 werd MIP een zelfstandige organisatie onder de naam PIM: Platform voor ICT in Marketing. Daarmee begon een nieuw hoofdstuk in het verbinden van kennis en innovatie op het snijvlak van marketing en technologie.
2000
Kennisuitwisseling op het snijvlak van marketing en ICT
PIM wordt het platform waar marketeers kennis over Marketing & ICT uitwisselen. Daarmee wil ze bijdragen aan de professionalisering van informatie- en communicatietechnologie in marketing en sales. Er komen themagroepen, extern onderzoek, een trendboard, een bibliotheek en een expertise-netwerk. Naast maandelijkse themasessies is er een jaarcongres, virtuele discussiegroepen en komt er een geïndividualiseerde nieuwsservice.Na een financieel lastige periode voor PIM, pakt een groep enthousiaste marketeers onder voorzitterschap van Hans Molenaar de draad weer op. De naam PIM blijft, maar de betekenis verandert in: Platform Innovatie in Marketing. Ook de insteek van de themasessies wordt veranderd. Voortaan staan best practices en praktijkverhalen van gebruikers centraal. Ook vindt er een verschuiving plaats van techniek naar innovatie, waar ICT natuurlijk wel een rol speelt, maar niet zo prominent meer op de voorgrond is.
2005
Spraakmakende awards door de jaren heen
PIM initieert de daarop volgende jaren spraakmakende awards, events en publicaties. Zo initieert PIM de Marketeer of the Year (dat later onderdeel wordt van de Dutch Marketing Awards), PIM Marketing Literatuurprijs en Marketing Thesis Award en op het uitbrengen van het jaarlijkse PIM Trendrapport. En ook mogen in deze korte geschiedschrijving initiatieven zoals de Marketing Wetenschapsprijs (2005-2012), het Marketing Strategy Netwerk (2009-2013), PIM Zuid (vanaf 2011-2014), een congresdag (2013) en Marketing Thesis Award (2017) niet ontbreken.
2015
PIM wordt 30!
Begin 2015 is het feest. PIM bestaat inmiddels 30 jaar en besluit haar verjaardag te vieren samen met VMC, een informeel netwerk voor marketing- en communicatievrouwen, dat hetzelfde jaar 25 jaar bestaat. Het PIM-netwerk bestaat op dat moment voor zo’n 70% uit mannen. Het gezamenlijke feestje start met een vakinhoudelijk congres genaamd 'Mar+Com Past, Present & Future'. Op het podium een keur aan inhoudelijke sprekers, een trendinterview en parallelsessies met verschillende thema’s. Als slot van de dag is er een feest met zelfs een gemaskerd bal in het gloednieuwe Theater Amsterdam.
2019
Aanscherping koers
In een tijd dat je kunt nadenken over nieuwe vormen van kennisoverdracht en waarin vaste lidmaatschappen misschien minder vanzelfsprekend zijn, besluit het PIM-bestuur in 2019-2020 om door te gaan op de ingeslagen weg. Innovatie, kennisdeling en matchmaking blijven voor PIM de belangrijkste ingrediënten voor haar activiteiten. De toegevoegde waarde van de live ontmoeting staat daarbij nog steeds centraal. Kernwaarden worden geformuleerd – nieuwsgierig, inspirerend, leidend, toegankelijk en huldigend – en de strategie wordt aangescherpt.
2021
Marketing Manifest
Vanuit de strategie aanscherping ontwikkelt PIM in 2021 het Marketing Manifest . Dit manifest biedt 10 actiegerichte impactdoelen binnen maatschappij, markt en organisatie waarmee je je rol als marketeer kunt aanjagen. Het Marketing Manifest is door PIM, NIMA, MWG, VIA, ADCN, DDMA, MOA, Platform Klantgericht Ondernemen ondertekend en gelanceerd.
2023
MarTech Fest
PIM ontstond lang geleden tijdens de opkomst van ICT in de marketing. In het marketing vak van nu is het nog steeds aanpoten om de technologische ontwikkelingen bij te benen. Het in 2023 gestartte MarTech Fest biedt PIM leden courante sprekers en discussies op het vlak van onder andere AI, ontwikkelingen binnen het cookie-loze tijdperk en andere tech onderwerpen.
2025
PIM nu
Stap voor stap ontwikkelt PIM zich tot een community, waarin innovatieve marketeers een platform hebben om elkaar te ontmoeten en te sparren en relevante content kunnen halen (en brengen). Hiervoor biedt PIM onder andere events, publicaties & visies, nieuwsbrief en Whatsapp groep. De lancering van deze website in november 2024 is een invulling om deze marketing community verder te faciliteren. PIM organiseert momenteel zo’n zes events per jaar voor (en door) leden. Naast MarTech zijn het jaarlijkse PIM Trendreapport, en de PIM Marketingliteratuurprijs jaarlijkse top-events. Een individueel- of bedrijfs- lidmaatschap met een vast – nogsteeds laag - jaarbedrag geeft toegang tot alle diensten en events.Samen met betrokken bedrijfsleden, partners en bevlogen individuele leden wil PIM haar missie verder voltooien: samen de rol van marketing innoveren voor betekenisvolle impact in de maatschappij, markt en organisatie.