Kennisbank

  • PIM Trendrapport filter-1
  • insights filter-7

PIM Trendrapport 2023: 'Business as not usual'

Een pandemie, klimaatcrisis, energiecrisis, polarisatie en een oorlog - om maar een paar gebeurtenissen van de afgelopen jaren te noemen. De wereld staat op zijn kop. En toch vallen veel organisaties terug op hun oude 'kunstjes', alsof er niets veranderd is. Veilig? Ja. Realistisch? Nee. Meer dan ooit is een langetermijnvisie nodig, in plaats van agile navelstaren. Marketeers zijn de aangewezen personen om die langetermijnvisie in te bedden in hun organisaties. Door het analyseren en duiden van trends, onder andere de trends uit het PIM Trendrapport 2023.

Oneindig veel mogelijkheden
"De wereld van vandaag én morgen biedt zoveel kansen en uitdagingen", zegt auteur van het rapport Kristel Vanderlinden. "Identiteiten en marketing worden fluïder dan ooit. Nieuwe manieren van samenwerken, open source denken en doen, de samensmelting van irl en url, non-demografie, post purpose denken en de implementatie van zeitgeist marketing: ze bieden allen nieuwe zuurstof. Het is aan organisaties om te bepalen of ze pompen of verzuipen. 'Business as not usual' is here to stay. En het mooie is: iedereen die wil, kan leren zwemmen."

Innovatieve marketing
”Gevoed door wereldwijde marktshifts is het tijd om disruptief te gaan denken én handelen. Om buiten de lijntjes te kleuren, durf te tonen en te innoveren. Daar is een mooie rol voor marketeers weggelegd. Een uitdagende rol nu de consument meer ongrijpbaar en ondefinieerbaar lijkt dan ooit”, zegt Martine de Vries, bestuurslid van PIM. “Het aanstaande  trendrapport daagt hen uit om uit hun comfortzone te komen en samen betekenisvolle impact te realiseren.”

PIM en FutureKind vinden het belangrijk dat marketeers actuele kennis en tools hebben waarmee ze zelf hun impact kunnen vergroten. Lees nu het PIM Trendrapport.

Download het volledige het PIM Trendrapport 2023


Over het jaarlijkse TrendFest

Jaarlijks organiseert Platform Innovatie Marketing (PIM) het TrendFest. Geheel volgens traditie wordt hier het PIM Trendrapport gepresenteerd. Het Trendrapport wordt jaarlijks in opdracht van PIM samengesteld door een trendwatcher die het verschil maakt en gaat in op de maatschappelijke trends die de komende jaren de koers van marketing zullen bepalen, Kijk op onze eventkalender om het volgende TrendFest (meestal januari) te ontdekken. 

Voor meer informatie kun je contact opnemen met:

Martine De Vries

Wellicht vind je dit ook interessant

    • PIM Trendrapport filter-1-
    • insights filter-7-
    • visie filter-9-

    20 jaar PIM Trendrapporten: Een rijke geschiedenis van marketinginzichten

    2025 markeert een bijzondere mijlpaal in de marketingwereld. Op 30 januari presenteren we het 20e PIM Trendrapport, geschreven door het gerenommeerde bureau Trendsactive. Dit jubileumrapport belooft opnieuw dé gid

    Platform Innovatie in Marketing zoekt twee nieuwe bestuursleden

    Help jij ons mee om de rol van marketing te innoveren voor betekenisvolle impact?Platform Innovatie in Marketing (PIM), de marketingcommunity van Nederland groeit en zoekt twee nieuwe bestuursleden: Een ambitieus best
    • marketing vakliteratuur filter-6-

    De EVALUTIE: waarom vrouwen het grootste onbenutte (markt)potentieel zijn van de eeuw

    De meeste technologische, medische, maatschappelijke, financiële en economische ontwikkelingen hebben één ding gemeen: ze zijn niet geschikt voor of houden geen rekening met vrouwen. Slechts 1% van all

Word partner van PIM en versterk je merk binnen de Nederlandse marketingtop!

Geef je merk meerwaarde en sluit je aan bij het PIM netwerk