Kennisbank

  • PIM Trendrapport filter-1
  • insights filter-7

PIM Trendrapport 2019: Merkactivisme

In toenemende mate verwachten consumenten dat merken een actieve rol spelen in het oplossen van sociaalmaatschappelijke kwesties. En dat gaat verder dan maatschappelijk verantwoord ondernemen of een inspirerende purpose definiëren. Dat is de opvallende boodschap van het trendrapport ‘Merkactivisme’ dat vandaag verschijnt. Het rapport is opgesteld door Platform Innovatie in Marketing (PIM) in samenwerking met innovatiebureau Valtech.

Merkactivisme

“Het internet heeft wereldse politieke gebeurtenissen volledig transparant gemaakt. Social media brengen mensen samen rondom uiteenlopende maatschappelijke kwesties. Dat leidt onomstotelijk tot een toename van het politieke bewustzijn van burgers. En zij verwachten oplossingen. Niet alleen vanuit de politiek, maar in steeds sterkere mate van het bedrijfsleven. Marketeers moeten zich daarom hard maken voor maatschappelijk verbeterend ondernemen. Welkom in het tijdperk van merkactivisme.”

PIM Trendrapport 2019

Dat stelt Stefan Harzevoort, strateeg bij Valtech en bestuurslid van PIM. Hij is verantwoordelijk voor het ‘PIM Trendrapport 2019’, inmiddels de veertiende editie van het veelgelezen rapport. Op basis van een uitgebreid onderzoek naar de actuele maatschappelijke ontwikkelingen schetst hij dé daadwerkelijk relevante trend voor 2019. Zijn moedige keuze verder te kijken dan technologische innovaties heeft geresulteerd in een publicatie die essentiële kennis biedt aan marketeers en iedereen die betrokken is bij de toekomst van merken.


Politiek bewustzijn

“De wereld roept om aandacht”, zegt Yvonne Nassar, voorzitter van PIM. “Mensen willen gehoord worden. Kijk naar de 16-jarige Zweedse milieuactiviste Greta Thunberg die tijdens het ‘World Economic Forum 2019’ in Davos de wereld een duidelijke boodschap heeft gegeven: “Our house is on fire. I don’t want your hope. I want you to panic… and act.” Inmiddels heeft zij wereldwijd 100.000 tieners geënthousiasmeerd om haar voorbeeld te volgen om te staken voor meer aandacht voor het klimaat.”

Progressieve merken

“Aangevoerd door een veelheid van progressieve merken hebben we in 2018 de definitieve doorbraak van het merkactivisme gezien”, duidt Stefan Harzevoort. “Het uitblinkende voorbeeld is Nike, dat via de controversiële Colin Kaepernick oproept om ergens in te geloven – zelfs als dat ten koste gaat van alles. Het lijkt deze vooruitstrevende merken stijgende omzetcijfers, meer onderscheidend vermogen, aandacht en meer loyaliteit te brengen. Maar nog belangrijker is dat die merken dichterbij hun doelgroep komen en daadwerkelijk een bijdrage aan een betere wereld leveren.”

Activisme tonen

Tegelijkertijd is ook de keerzijde van de medaille zichtbaar, zoals de boze reacties op de Gillette-campagne tegen de doorgeschoten mannelijkheid. Steeds frequenter blijken mensen in staat merken te kraken. Merken die zich afzijdig houden van stevige standpunten, geen échte actie ondernemen of als hypocriet worden beschouwd, krijgen het te verduren via bewegingen die zich middels hashtags verenigen. Maar moeten merken zich nu wel of niet van hun activistische kant laten zien? Wat zit er achter het verhoogde politieke bewustzijn van mensen? En hoe kunnen zij reageren?

Betekenisvolle marketing

Om antwoord te geven op die vragen heeft Stefan Harzevoort de evolutie van betekenisvolle marketing verkend. Hij licht in het trendrapport een aantal drijfveren uit, overtuigt met data en inspireert met cases en tips. “Als merk een standpunt innemen, een kant kiezen, dat is nieuw en voor menigeen beangstigend. Maar o zo belangrijk”, adviseert hij. “Het onderstreept waar je merk voor staat, wat je belangrijk vindt en het verstevigt de emotionele band met de klanten. Faciliteer mensen in hun wil de wereld te verbeteren. Neem de verantwoordelijkheid. Misschien breng je de wereld verder in beweging. Als het maar echt is.”


Download het PIM Trendrapport 2019

Voor meer informatie kun je contact opnemen met:

Martine De Vries

Wellicht vind je dit ook interessant

    • persbericht filter-2-

    PIM kiest nieuwe koers: rebelser, interactiever en relevanter dan ooit

    November 2025 – Platform Innovatie in Marketing (PIM) luidt een nieuw tijdperk in. Dit jaar viert de grootste marketingcommunity van Nederland 40 jaar pionieren en verbinden en kiest het positie voor het marketingv
    • marketing vakliteratuur filter-6-

    Vernieuwd PIM Marketingkennisfestival 2025 zet marketingliteratuur in de schijnwerpers

    AI, inclusiviteit en marketingfundamenten domineren het debat Amsterdam, 25 november 2025 – Geen klassieke prijsuitreiking, maar een levendig festival waar marketingliteratuur tot leven komt. Tijdens het vernieuwd
    • interview filter-3-

    Marketingboeken geven richting in een tijd van ruis

    Hans Molenaar over de genomineerden voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2025Dit jaar reikt Platform Innovatie in Marketing (PIM) zijn Marketingliteratuurprijs uit tijdens het PIM Marketingkennisfestival, op 25 november

Word partner van PIM en versterk je merk binnen de Nederlandse marketingtop!

Geef je merk meerwaarde en sluit je aan bij het PIM netwerk