Kennisbank

Terugblik trends 2023 | Visionair Vooruitdenken

We hebben meer en meer nood aan Visionair Vooruitdenken en vandaar dat het ook één van de toekomstversnellers is van ons trendrapport afgelopen jaar.

Waarom? Visionair vooruitdenken is een belangrijk concept voor bedrijven en organisaties die zich willen voorbereiden op de toekomst. Het gaat erom dat bedrijven verder kijken dan de korte termijn en een toekomstbestendige visie ontwikkelen. Om dit ook effectief te installeren moeten organisaties begrijpen waar de markt en hun consumenten over 5 tot 10 jaar zullen staan en vanuit die toekomst terug redeneren naar vandaag, over 5, 3 en 1 jaar. In plaats van te starten met data en inzichten van vandaag. Want gezien bijvoorbeeld de snelheid van maatschappelijke en technologische ontwikkelingen zijn strategieën ontwikkeld met data van vandaag achterhaald als ze in uitvoeringsfase zijn.

Door visionair vooruit te denken, kunnen bedrijven zich beter voorbereiden op toekomstige uitdagingen en kansen. Het stelt hen in staat om hun bedrijfsstrategieën en -processen aan te passen om te anticiperen op veranderingen in de markt en de behoeften van hun klanten.

Een toekomstbestendige visie ontwikkelen en implementeren is echter geen gemakkelijke taak. Het vereist dat bedrijven hun bedrijfscultuur en werkomgeving aanpassen om innovatie en creativiteit te stimuleren. Het betekent ook dat bedrijven moeten samenwerken met externe partners en concurrenten om innovatie te stimuleren en nieuwe oplossingen te vinden voor de uitdagingen van de toekomst.

Enkele voorbeelden van bedrijven die visionair vooruitdenken hebben omarmd zijn Tesla, Patagonia en Apple. Deze bedrijven hebben een toekomstgerichte visie ontwikkeld en hebben hun bedrijfsstrategieën en -processen aangepast om zich voor te bereiden op toekomstige uitdagingen en kansen.

Kortom, visionair vooruitdenken is een essentieel concept voor bedrijven en organisaties die zich willen voorbereiden op de toekomst. Het stelt hen in staat om een toekomstbestendige visie te ontwikkelen en hun bedrijfsstrategieën en -processen aan te passen om te anticiperen op veranderingen in de markt en de behoeften van hun klanten.

       Registreer voor TrendFest 2024

Het TrendFest vindt op 30 januari 2024 plaats bij Eneco in Rotterdam. Registreren is mogelijk via deze link.

Wellicht vind je dit ook interessant

    • persbericht filter-2-
    • insights filter-7-

    PIM vergroot impact op jonge generatie marketeers

    Max van Oosterhout versterkt het PIM-bestuur voor PIM Young Nederland, 18 april 2025 –In het jaar dat Platform Innovatie in Marketing (PIM)  haar 40e jubileum viert, versterkt het bestuur verder de aandacht
  • Exclusief voor PIM Leden
    Word ook lid
    • slide deck event filter-8-

    Slide Decks Service Design Event 18 maart 2025

    Beste PIM-leden, leuk dat jullie er waren! Hier staan de slide decks van de sprekers van het Service Design event. In ieder geval, daar waar mogelijk. De casus van Boon Edam is bijvoorbeeld niet publiek te delen. Er volg
    • PIM Trendrapport filter-1-

    Podcast - PIM Trendrapport 2025: de marketeer aan de slag

    Het PIM Trendrapport 2025 gaat diep in op ‘Simplicity, Division en Guidance’. Daar kan je hier en hier alles over lezen. Kris Brees van Lobster Company interviewde auteurs Kees Elands en Kim Pillen van Trends

Word partner van PIM en versterk je merk binnen de Nederlandse marketingtop!

Geef je merk meerwaarde en sluit je aan bij het PIM netwerk