Kennisbank

Terugblik trends 2023 | Visionair Vooruitdenken

We hebben meer en meer nood aan Visionair Vooruitdenken en vandaar dat het ook één van de toekomstversnellers is van ons trendrapport afgelopen jaar.

Waarom? Visionair vooruitdenken is een belangrijk concept voor bedrijven en organisaties die zich willen voorbereiden op de toekomst. Het gaat erom dat bedrijven verder kijken dan de korte termijn en een toekomstbestendige visie ontwikkelen. Om dit ook effectief te installeren moeten organisaties begrijpen waar de markt en hun consumenten over 5 tot 10 jaar zullen staan en vanuit die toekomst terug redeneren naar vandaag, over 5, 3 en 1 jaar. In plaats van te starten met data en inzichten van vandaag. Want gezien bijvoorbeeld de snelheid van maatschappelijke en technologische ontwikkelingen zijn strategieën ontwikkeld met data van vandaag achterhaald als ze in uitvoeringsfase zijn.

Door visionair vooruit te denken, kunnen bedrijven zich beter voorbereiden op toekomstige uitdagingen en kansen. Het stelt hen in staat om hun bedrijfsstrategieën en -processen aan te passen om te anticiperen op veranderingen in de markt en de behoeften van hun klanten.

Een toekomstbestendige visie ontwikkelen en implementeren is echter geen gemakkelijke taak. Het vereist dat bedrijven hun bedrijfscultuur en werkomgeving aanpassen om innovatie en creativiteit te stimuleren. Het betekent ook dat bedrijven moeten samenwerken met externe partners en concurrenten om innovatie te stimuleren en nieuwe oplossingen te vinden voor de uitdagingen van de toekomst.

Enkele voorbeelden van bedrijven die visionair vooruitdenken hebben omarmd zijn Tesla, Patagonia en Apple. Deze bedrijven hebben een toekomstgerichte visie ontwikkeld en hebben hun bedrijfsstrategieën en -processen aangepast om zich voor te bereiden op toekomstige uitdagingen en kansen.

Kortom, visionair vooruitdenken is een essentieel concept voor bedrijven en organisaties die zich willen voorbereiden op de toekomst. Het stelt hen in staat om een toekomstbestendige visie te ontwikkelen en hun bedrijfsstrategieën en -processen aan te passen om te anticiperen op veranderingen in de markt en de behoeften van hun klanten.

       Registreer voor TrendFest 2024

Het TrendFest vindt op 30 januari 2024 plaats bij Eneco in Rotterdam. Registreren is mogelijk via deze link.

Wellicht vind je dit ook interessant

    • marketing vakliteratuur filter-6-

    Tien marketingboeken die het vak in beweging zetten centraal tijdens het PIM Marketingkennisfestival

    Op dinsdag 25 november verandert de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam in het epicentrum van marketinginspiratie. Tijdens het gloednieuwe PIM Marketingkennisfestival draait alles om ideeën die het vak vooruithelpe
    • insights filter-7-

    Van idee naar impact: Vuursche Lodge opent haar deuren

    Op 15 mei kwamen professionals uit verschillende sectoren samen bij Fort de Gagel in Utrecht voor het PIM-event over de menselijke factor in duurzaamheid. De avond bracht verhalen, inzichten en ontmoetingen die raakten.
    • persbericht filter-2-

    PIM viert 40 jaar marketing met lef: posters die het vak wakker schudden

    Tien limited edition posters die elke marketeer móét hebben. “Alles kan, als je een beetje buiten de lijntjes durft te kleuren”.PIM bestaat 40 jaar. En wie jarig is, trakteert. Niet met gebak, maar

Word partner van PIM en versterk je merk binnen de Nederlandse marketingtop!

Geef je merk meerwaarde en sluit je aan bij het PIM netwerk