Kennisbank

Terugblik trends 2023 | Visionair Vooruitdenken

We hebben meer en meer nood aan Visionair Vooruitdenken en vandaar dat het ook één van de toekomstversnellers is van ons trendrapport afgelopen jaar.

Waarom? Visionair vooruitdenken is een belangrijk concept voor bedrijven en organisaties die zich willen voorbereiden op de toekomst. Het gaat erom dat bedrijven verder kijken dan de korte termijn en een toekomstbestendige visie ontwikkelen. Om dit ook effectief te installeren moeten organisaties begrijpen waar de markt en hun consumenten over 5 tot 10 jaar zullen staan en vanuit die toekomst terug redeneren naar vandaag, over 5, 3 en 1 jaar. In plaats van te starten met data en inzichten van vandaag. Want gezien bijvoorbeeld de snelheid van maatschappelijke en technologische ontwikkelingen zijn strategieën ontwikkeld met data van vandaag achterhaald als ze in uitvoeringsfase zijn.

Door visionair vooruit te denken, kunnen bedrijven zich beter voorbereiden op toekomstige uitdagingen en kansen. Het stelt hen in staat om hun bedrijfsstrategieën en -processen aan te passen om te anticiperen op veranderingen in de markt en de behoeften van hun klanten.

Een toekomstbestendige visie ontwikkelen en implementeren is echter geen gemakkelijke taak. Het vereist dat bedrijven hun bedrijfscultuur en werkomgeving aanpassen om innovatie en creativiteit te stimuleren. Het betekent ook dat bedrijven moeten samenwerken met externe partners en concurrenten om innovatie te stimuleren en nieuwe oplossingen te vinden voor de uitdagingen van de toekomst.

Enkele voorbeelden van bedrijven die visionair vooruitdenken hebben omarmd zijn Tesla, Patagonia en Apple. Deze bedrijven hebben een toekomstgerichte visie ontwikkeld en hebben hun bedrijfsstrategieën en -processen aangepast om zich voor te bereiden op toekomstige uitdagingen en kansen.

Kortom, visionair vooruitdenken is een essentieel concept voor bedrijven en organisaties die zich willen voorbereiden op de toekomst. Het stelt hen in staat om een toekomstbestendige visie te ontwikkelen en hun bedrijfsstrategieën en -processen aan te passen om te anticiperen op veranderingen in de markt en de behoeften van hun klanten.

       Registreer voor TrendFest 2024

Het TrendFest vindt op 30 januari 2024 plaats bij Eneco in Rotterdam. Registreren is mogelijk via deze link.

Wellicht vind je dit ook interessant

    • PIM Trendrapport filter-1-
    • insights filter-7-
    • visie filter-9-

    20 jaar PIM Trendrapporten: Een rijke geschiedenis van marketinginzichten

    2025 markeert een bijzondere mijlpaal in de marketingwereld. Op 30 januari presenteren we het 20e PIM Trendrapport, geschreven door het gerenommeerde bureau Trendsactive. Dit jubileumrapport belooft opnieuw dé gid

    Platform Innovatie in Marketing zoekt twee nieuwe bestuursleden

    Help jij ons mee om de rol van marketing te innoveren voor betekenisvolle impact?Platform Innovatie in Marketing (PIM), de marketingcommunity van Nederland groeit en zoekt twee nieuwe bestuursleden: Een ambitieus best
    • marketing vakliteratuur filter-6-

    De EVALUTIE: waarom vrouwen het grootste onbenutte (markt)potentieel zijn van de eeuw

    De meeste technologische, medische, maatschappelijke, financiële en economische ontwikkelingen hebben één ding gemeen: ze zijn niet geschikt voor of houden geen rekening met vrouwen. Slechts 1% van all

Word partner van PIM en versterk je merk binnen de Nederlandse marketingtop!

Geef je merk meerwaarde en sluit je aan bij het PIM netwerk