Kennisbank

  • marketing vakliteratuur filter-6

De EVALUTIE: waarom vrouwen het grootste onbenutte (markt)potentieel zijn van de eeuw

De meeste technologische, medische, maatschappelijke, financiële en economische ontwikkelingen hebben één ding gemeen: ze zijn niet geschikt voor of houden geen rekening met vrouwen. Slechts 1% van alle R&D wereldwijd is specifiek gericht naar de vrouw. Nochtans maken vrouwen meer dan 80% van alle aankoopbeslissingen en is de ROFI (Return on Female Investment) 40 tot 70% hoger vergelijkbaar met innovaties voor een homogene of uitsluitend mannelijke doelgroep.  Welke vrouwelijke inzichten en inspirerende innovaties bieden potentieel om je doelgroepstrategie te verrijken, je producten en diensten uit te breiden of nieuwe succesvolle businessmodellen op te zetten?
Met mijn boek de EVALUTIE wil ik een open kijk bieden op de vrouw als katalysator van een sterkere en duurzame economie en maatschappij. Want de vrouw vandaag de dag maakt meer dan 80% van alle aankoopbeslissingen en zijn de superconsumenten van deze eeuw. Ik neem marketeers, innovatiespecialisten, ondernemers en investeerders graag mee in de vele opportuniteiten van vandaag én morgen, met inspiratie rond FemTech, Femfinance, FemSports en FemHealth en alle baanbrekende nieuwe inzichten, producten en diensten die op dit moment een inclusievere toekomst omarmen. 

Vrouwen zijn stille data
Hoe komt het dat vrouwen überhaupt niet als een volwaardige doelgroep wordt meegenomen in onze marketing en innovatie-activiteiten? Waarom is de volgende fase van technologische ontwikkelingen aangestuurd door AI een achteruitgang voor de helft van de wereldbevolking? De weinige vrouwelijke data (zoals medische, fysieke of (consumenten)gedragsdata voorhanden, creëren een totale disconnectie met deze doelgroep. Maar als je wel connecteert op de juiste manier en relevantie kunt brengen voor vrouwen op alle lagen van de behoeftepiramide zijn ze als consument, patiënt ondernemer of wetenschapper een accelerator van onze economie en maatschappij 

Women economics: de vrouwelijke biljoeneneconomie
Vrouwen hebben meer geld te besteden dan ooit en maken inderdaad meer dan 80% van alle aankoopbeslissingen.  Nu er meer en meer gewaarwording is rond falende medicijnen en behandelingen voor vrouwen, maar ook financiële producten, investeringen, dagdagelijkse producten waar er voor vrouwen niet meer dan het ‘let’s shrink it and pink it principe’ wordt toegepast, zoeken vrouwen naar echte connectie met vrouwelijke merken of vrouwelijke aanbiedingen. Zie ook het succes van Rihanna of Taylor Swift die op korte tijd miljardenbedrijven uit de grond stampen.

En de ROFI is ook een fenomeen: zo gaat bijvoorbeeld 4% van alle farmaceutische investeringen wereldwijd naar vrouwspecifieke aandoeningen. Terwijl, volgens het World Economic Forum, een geschatte investering van 277 miljoen euro in onderzoek gericht op vrouwen, een economisch rendement van 12 miljard euro kan opleveren en leidt tot lagere kosten voor gezondheidszorg, een betere kwaliteit van leven en een jarenlange verbetering van de productiviteit van de beroepsbevolking.

Evalutie-innovaties voor een inclusieve toekomst
De vrouweneconomie komt stilletjes aan op gang. In de wearable industrie zien we een boom aan ‘fitbits’, ringen of kettingen bijvoorbeeld die de vrouwelijke data (hart, hormonale schommelingen, enz) eindelijk meten met een echte battle voor vrouwelijke data van dien. Maar ook in de geneeskunde, voedingssupplementen- en beautyindustrie, (voedings)retail, financiële wereld, sportindustrie , auto-industrie en zo veel meer zien we de eerste stappen genomen worden mét succes. 

Van kunstmatige baarmoeders tot verjonging van eierstokken, kunstmatige borstmelk, tampons van zeewier tot betere sportprestaties, aangepaste sportschoenen tot speciale fietsframes, van nieuwe vrachtwagencabines tot blockchaintechnologie …, de vele evalutie-innovaties vandaag op de markt zijn broodnodig en baanbrekend.

Vrouwen zijn hot
Vrouwen zijn de Hope of Tomorrow: geen enkele andere doelgroep van deze grootte ter wereld is zo ondermaats bediend. Het potentieel voor u als bedrijf, marketeer, R&D-specialist is immens. Hoe kan je meer vrouwelijk denken injecteren in je processen, welke stappen kan je ondernemen om deze doelgroep beter te bedienen of te ontdekken of er voor jouw markt ook opportuniteiten zijn? Word ook jij onderdeel van de  (r)e valutie? 

De Evalutie is een combinatie van facts en figures, inspirerende innovaties en een toekomstvisie. Een boek met een purpose: het percentage verhogen van vrouwgerichte innovaties. En een must-read voor iedereen die nieuwe opportuniteiten wil verkennen.


Over Kristel Vanderlinden

Kristel is een (Femtech) futurist en toekomstrateeg. Zij coacht, inspireert en adviseert ondernemers, innovatie-en marketingspecialisten vanuit toekomstige trends en veranderingen. Ook dus specifiek die voor de vrouw.  Zij helpt bedrijven 7-jarige go-to-marketplannen op te bouwen maar ook met inspiratieworkshops, hackatons, ideation en merkstrategische beslissingen.

Meer weten?  Evalutie.be

Voor meer informatie kun je contact opnemen met:

Martine De Vries

Wellicht vind je dit ook interessant

    • PIM Trendrapport filter-1-
    • insights filter-7-
    • visie filter-9-

    20 jaar PIM Trendrapporten: Een rijke geschiedenis van marketinginzichten

    2025 markeert een bijzondere mijlpaal in de marketingwereld. Op 30 januari presenteren we het 20e PIM Trendrapport, geschreven door het gerenommeerde bureau Trendsactive. Dit jubileumrapport belooft opnieuw dé gid

    Platform Innovatie in Marketing zoekt twee nieuwe bestuursleden

    Help jij ons mee om de rol van marketing te innoveren voor betekenisvolle impact?Platform Innovatie in Marketing (PIM), de marketingcommunity van Nederland groeit en zoekt twee nieuwe bestuursleden: Een ambitieus best
    • marketing vakliteratuur filter-6-

    De EVALUTIE: waarom vrouwen het grootste onbenutte (markt)potentieel zijn van de eeuw

    De meeste technologische, medische, maatschappelijke, financiële en economische ontwikkelingen hebben één ding gemeen: ze zijn niet geschikt voor of houden geen rekening met vrouwen. Slechts 1% van all

Word partner van PIM en versterk je merk binnen de Nederlandse marketingtop!

Geef je merk meerwaarde en sluit je aan bij het PIM netwerk