Kennisbank

  • PIM Trendrapport filter-1
  • insights filter-7

Terugblik trends 2023 | non-demografisch denken

Eén van onze belangrijke trends, waar we dit jaar ook veel verandering in hebben gezien, is non-demografisch denken en handelen maar wat is dat nu juist? En hoe kan je het als bedrijf implementeren?

Non-demografisch denken benadrukt het belang van het verlaten van traditionele demografische segmentatie  en het omarmen van een meer holistische benadering van klantsegmentatie. In plaats van klanten te categoriseren op basis van leeftijd, geslacht, inkomen en andere demografische factoren, moeten bedrijven zich richten op de individuele behoeften, interesses en waarden van hun klanten. Door enkel bijvoorbeeld te kijken naar inzichten uit de vele onderzoeken naar millennials, Gen Z of boomers werk je meer clichédenken in de hand en creëer je eenheidsworst.

Non-demografisch denken vereist dat bedrijven hun klanten beter begrijpen door middel van diepgaande analyses van hun gedrag, attitudes en motivaties. Dit kan worden bereikt door middel van geavanceerde datamining-technieken en het gebruik van geavanceerde analysetools.

Door in nieuwe segmentatievormen te denken en te omarmen, kunnen bedrijven hun klanten beter bedienen en hun marketing- en productstrategieën beter afstemmen op de individuele behoeften en interesses van hun klanten. Dit kan leiden tot een betere klanttevredenheid, hogere omzet en een betere concurrentiepositie.

Een belangrijke nuance is eveneens het cross-generationele denken. Door enkel te navelstaren naar hetgeen wat bijvoorbeeld Gen Z doet verschillen van millennials mis je de hele rijkheid van over generaties heen te denken en mensen meer te verbinden. Een mindset dat sowieso door heel wat generaties wordt omarmd. Vandaag de dag zie je eer en meer cross-generationele voorbeelden in onze cultuur zoals het succes van Jennifer Coolidge, of Michelle Yeoh, de eerste vrouwelijke Oscarwinnares van boven de 60, de vele TikTok filmpjes van mensen van alle leeftijden zoals #theoldgays, de terugkeer van de jaren 80 supermodellen op de catwalk en zo veel meer.

Kortom, non-demografisch denken is een belangrijk concept voor bedrijven die zich willen richten op de individuele behoeften en interesses van hun klanten. Door traditionele demografische segmentatie te verlaten en zich te richten op diepgaande analyses van klantgedrag en motivaties, kunnen bedrijven hun klanten beter bedienen en hun concurrentiepositie verbeteren.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met:

Martine De Vries

Wellicht vind je dit ook interessant

    • PIM Trendrapport filter-1-
    • insights filter-7-
    • visie filter-9-

    20 jaar PIM Trendrapporten: Een rijke geschiedenis van marketinginzichten

    2025 markeert een bijzondere mijlpaal in de marketingwereld. Op 30 januari presenteren we het 20e PIM Trendrapport, geschreven door het gerenommeerde bureau Trendsactive. Dit jubileumrapport belooft opnieuw dé gid

    Platform Innovatie in Marketing zoekt twee nieuwe bestuursleden

    Help jij ons mee om de rol van marketing te innoveren voor betekenisvolle impact?Platform Innovatie in Marketing (PIM), de marketingcommunity van Nederland groeit en zoekt twee nieuwe bestuursleden: Een ambitieus best
    • marketing vakliteratuur filter-6-

    De EVALUTIE: waarom vrouwen het grootste onbenutte (markt)potentieel zijn van de eeuw

    De meeste technologische, medische, maatschappelijke, financiële en economische ontwikkelingen hebben één ding gemeen: ze zijn niet geschikt voor of houden geen rekening met vrouwen. Slechts 1% van all

Word partner van PIM en versterk je merk binnen de Nederlandse marketingtop!

Geef je merk meerwaarde en sluit je aan bij het PIM netwerk