Kennisbank

  • PIM Trendrapport filter-1
  • insights filter-7

Terugblik trends 2023 | non-demografisch denken

Eén van onze belangrijke trends, waar we dit jaar ook veel verandering in hebben gezien, is non-demografisch denken en handelen maar wat is dat nu juist? En hoe kan je het als bedrijf implementeren?

Non-demografisch denken benadrukt het belang van het verlaten van traditionele demografische segmentatie  en het omarmen van een meer holistische benadering van klantsegmentatie. In plaats van klanten te categoriseren op basis van leeftijd, geslacht, inkomen en andere demografische factoren, moeten bedrijven zich richten op de individuele behoeften, interesses en waarden van hun klanten. Door enkel bijvoorbeeld te kijken naar inzichten uit de vele onderzoeken naar millennials, Gen Z of boomers werk je meer clichédenken in de hand en creëer je eenheidsworst.

Non-demografisch denken vereist dat bedrijven hun klanten beter begrijpen door middel van diepgaande analyses van hun gedrag, attitudes en motivaties. Dit kan worden bereikt door middel van geavanceerde datamining-technieken en het gebruik van geavanceerde analysetools.

Door in nieuwe segmentatievormen te denken en te omarmen, kunnen bedrijven hun klanten beter bedienen en hun marketing- en productstrategieën beter afstemmen op de individuele behoeften en interesses van hun klanten. Dit kan leiden tot een betere klanttevredenheid, hogere omzet en een betere concurrentiepositie.

Een belangrijke nuance is eveneens het cross-generationele denken. Door enkel te navelstaren naar hetgeen wat bijvoorbeeld Gen Z doet verschillen van millennials mis je de hele rijkheid van over generaties heen te denken en mensen meer te verbinden. Een mindset dat sowieso door heel wat generaties wordt omarmd. Vandaag de dag zie je eer en meer cross-generationele voorbeelden in onze cultuur zoals het succes van Jennifer Coolidge, of Michelle Yeoh, de eerste vrouwelijke Oscarwinnares van boven de 60, de vele TikTok filmpjes van mensen van alle leeftijden zoals #theoldgays, de terugkeer van de jaren 80 supermodellen op de catwalk en zo veel meer.

Kortom, non-demografisch denken is een belangrijk concept voor bedrijven die zich willen richten op de individuele behoeften en interesses van hun klanten. Door traditionele demografische segmentatie te verlaten en zich te richten op diepgaande analyses van klantgedrag en motivaties, kunnen bedrijven hun klanten beter bedienen en hun concurrentiepositie verbeteren.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met:

Martine De Vries

Wellicht vind je dit ook interessant

    • persbericht filter-2-

    PIM kiest nieuwe koers: rebelser, interactiever en relevanter dan ooit

    November 2025 – Platform Innovatie in Marketing (PIM) luidt een nieuw tijdperk in. Dit jaar viert de grootste marketingcommunity van Nederland 40 jaar pionieren en verbinden en kiest het positie voor het marketingv
    • marketing vakliteratuur filter-6-

    Vernieuwd PIM Marketingkennisfestival 2025 zet marketingliteratuur in de schijnwerpers

    AI, inclusiviteit en marketingfundamenten domineren het debat Amsterdam, 25 november 2025 – Geen klassieke prijsuitreiking, maar een levendig festival waar marketingliteratuur tot leven komt. Tijdens het vernieuwd
    • interview filter-3-

    Marketingboeken geven richting in een tijd van ruis

    Hans Molenaar over de genomineerden voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2025Dit jaar reikt Platform Innovatie in Marketing (PIM) zijn Marketingliteratuurprijs uit tijdens het PIM Marketingkennisfestival, op 25 november

Word partner van PIM en versterk je merk binnen de Nederlandse marketingtop!

Geef je merk meerwaarde en sluit je aan bij het PIM netwerk