Kennisbank

  • PIM Trendrapport filter-1
  • insights filter-7

PIM Trendrapport 2021: De vermenselijking van merken

Het 16e trendrapport dat jaarlijks in opdracht van Platform Innovatie in Marketing wordt gepubliceerd, is dit keer geschreven door Niels Hansen, Futurise® maestro bij LUNAR Institute, Miriam Teoh-Wijers, (brand) strategy consultant en Matt van der Poel, partner & CXO bij Fresh Forward. De onderzoekers maken gebruik van het eigen Futurise®-trendmodel dat gebaseerd is op jarenlange wetenschappelijke studies en onderzoeken van de Universiteit Gent. Het rapport met als titel ‘De vermenselijking van merken’ beschrijft zes dominante thema’s voor dit decennium en schetst per thema het perspectief voor merken en marketeers. De visie wordt aangevuld met een aantal inspirerende cases uit binnen- en buitenland.

Kantelpunt: van zelfvertrouwen naar angst

Het rapport maakt duidelijk dat de maatschappij zich nu op een bijzonder omslagpunt bevindt. De wereld laat zich sinds begin jaren negentig goed beschrijven met woorden zoals openheid, creativiteit, beleving, avontuur en anti-autoriteit. De komende jaren wordt de maatschappij een stuk minder vrij en open. Het decennium voor ons kenmerkt zich door een andere mindset, andere normen en waarden, ander gedrag en andere behoeftes. Dat vraagt van merken een sterk aanpassingsvermogen.

Niels Hansen: ‘We hebben ontdekt dat de mentale gesteldheid van onze maatschappij een vast ritme volgt. Tijdens deze cyclus, die telkens ongeveer vijftig jaar duurt, wisselen periodes van zelfvertrouwen af met periodes van angst. Op dit moment bevinden we ons op een kantelpunt en de eerste veranderingen zijn al zichtbaar. De maatschappij komt steeds meer in beweging; de demonstraties van de afgelopen tijd zijn daar een tekenend voorbeeld van. Tegelijkertijd worden we bijvoorbeeld steeds emotioneler en irrationeler en zoeken we vaker naar nieuwe vormen om de serieuze werkelijkheid en de druk van de prestatiemaatschappij te ontvluchten.’

Merken, neem je verantwoordelijkheid

‘In het afgelopen decennium inspireerden merken hun klanten vanuit vrijheid, plezier en rebellie voor een mooier, leuker en beter leven’, aldus Miriam Teoh-Wijers. ‘Nu ontwikkelt de rol van merken zich naar het creëren van daadwerkelijke waarde door de impact van hun daden. De maatschappij eist steeds meer verantwoordelijkheid, merken worden uitgedaagd om de wereld aan te zetten tot positieve verandering.’

Voor meer informatie kun je contact opnemen met:

Martine De Vries

Wellicht vind je dit ook interessant

    • PIM Trendrapport filter-1-
    • insights filter-7-
    • visie filter-9-

    20 jaar PIM Trendrapporten: Een rijke geschiedenis van marketinginzichten

    2025 markeert een bijzondere mijlpaal in de marketingwereld. Op 30 januari presenteren we het 20e PIM Trendrapport, geschreven door het gerenommeerde bureau Trendsactive. Dit jubileumrapport belooft opnieuw dé gid

    Platform Innovatie in Marketing zoekt twee nieuwe bestuursleden

    Help jij ons mee om de rol van marketing te innoveren voor betekenisvolle impact?Platform Innovatie in Marketing (PIM), de marketingcommunity van Nederland groeit en zoekt twee nieuwe bestuursleden: Een ambitieus best
    • marketing vakliteratuur filter-6-

    De EVALUTIE: waarom vrouwen het grootste onbenutte (markt)potentieel zijn van de eeuw

    De meeste technologische, medische, maatschappelijke, financiële en economische ontwikkelingen hebben één ding gemeen: ze zijn niet geschikt voor of houden geen rekening met vrouwen. Slechts 1% van all

Word partner van PIM en versterk je merk binnen de Nederlandse marketingtop!

Geef je merk meerwaarde en sluit je aan bij het PIM netwerk