Kennisbank
PIM Trendrapport 2021: De vermenselijking van merken
Het 16e trendrapport dat jaarlijks in opdracht van Platform Innovatie in Marketing wordt gepubliceerd, is dit keer geschreven door Niels Hansen, Futurise® maestro bij LUNAR Institute, Miriam Teoh-Wijers, (brand) strategy consultant en Matt van der Poel, partner & CXO bij Fresh Forward. De onderzoekers maken gebruik van het eigen Futurise®-trendmodel dat gebaseerd is op jarenlange wetenschappelijke studies en onderzoeken van de Universiteit Gent. Het rapport met als titel ‘De vermenselijking van merken’ beschrijft zes dominante thema’s voor dit decennium en schetst per thema het perspectief voor merken en marketeers. De visie wordt aangevuld met een aantal inspirerende cases uit binnen- en buitenland.
Niels Hansen: ‘We hebben ontdekt dat de mentale gesteldheid van onze maatschappij een vast ritme volgt. Tijdens deze cyclus, die telkens ongeveer vijftig jaar duurt, wisselen periodes van zelfvertrouwen af met periodes van angst. Op dit moment bevinden we ons op een kantelpunt en de eerste veranderingen zijn al zichtbaar. De maatschappij komt steeds meer in beweging; de demonstraties van de afgelopen tijd zijn daar een tekenend voorbeeld van. Tegelijkertijd worden we bijvoorbeeld steeds emotioneler en irrationeler en zoeken we vaker naar nieuwe vormen om de serieuze werkelijkheid en de druk van de prestatiemaatschappij te ontvluchten.’
Kantelpunt: van zelfvertrouwen naar angst
Het rapport maakt duidelijk dat de maatschappij zich nu op een bijzonder omslagpunt bevindt. De wereld laat zich sinds begin jaren negentig goed beschrijven met woorden zoals openheid, creativiteit, beleving, avontuur en anti-autoriteit. De komende jaren wordt de maatschappij een stuk minder vrij en open. Het decennium voor ons kenmerkt zich door een andere mindset, andere normen en waarden, ander gedrag en andere behoeftes. Dat vraagt van merken een sterk aanpassingsvermogen.Niels Hansen: ‘We hebben ontdekt dat de mentale gesteldheid van onze maatschappij een vast ritme volgt. Tijdens deze cyclus, die telkens ongeveer vijftig jaar duurt, wisselen periodes van zelfvertrouwen af met periodes van angst. Op dit moment bevinden we ons op een kantelpunt en de eerste veranderingen zijn al zichtbaar. De maatschappij komt steeds meer in beweging; de demonstraties van de afgelopen tijd zijn daar een tekenend voorbeeld van. Tegelijkertijd worden we bijvoorbeeld steeds emotioneler en irrationeler en zoeken we vaker naar nieuwe vormen om de serieuze werkelijkheid en de druk van de prestatiemaatschappij te ontvluchten.’