Kennisbank

  • PIM Trendrapport filter-1
  • insights filter-7

PIM Trendrapport 2021: De vermenselijking van merken

Het 16e trendrapport dat jaarlijks in opdracht van Platform Innovatie in Marketing wordt gepubliceerd, is dit keer geschreven door Niels Hansen, Futurise® maestro bij LUNAR Institute, Miriam Teoh-Wijers, (brand) strategy consultant en Matt van der Poel, partner & CXO bij Fresh Forward. De onderzoekers maken gebruik van het eigen Futurise®-trendmodel dat gebaseerd is op jarenlange wetenschappelijke studies en onderzoeken van de Universiteit Gent. Het rapport met als titel ‘De vermenselijking van merken’ beschrijft zes dominante thema’s voor dit decennium en schetst per thema het perspectief voor merken en marketeers. De visie wordt aangevuld met een aantal inspirerende cases uit binnen- en buitenland.

Kantelpunt: van zelfvertrouwen naar angst

Het rapport maakt duidelijk dat de maatschappij zich nu op een bijzonder omslagpunt bevindt. De wereld laat zich sinds begin jaren negentig goed beschrijven met woorden zoals openheid, creativiteit, beleving, avontuur en anti-autoriteit. De komende jaren wordt de maatschappij een stuk minder vrij en open. Het decennium voor ons kenmerkt zich door een andere mindset, andere normen en waarden, ander gedrag en andere behoeftes. Dat vraagt van merken een sterk aanpassingsvermogen.

Niels Hansen: ‘We hebben ontdekt dat de mentale gesteldheid van onze maatschappij een vast ritme volgt. Tijdens deze cyclus, die telkens ongeveer vijftig jaar duurt, wisselen periodes van zelfvertrouwen af met periodes van angst. Op dit moment bevinden we ons op een kantelpunt en de eerste veranderingen zijn al zichtbaar. De maatschappij komt steeds meer in beweging; de demonstraties van de afgelopen tijd zijn daar een tekenend voorbeeld van. Tegelijkertijd worden we bijvoorbeeld steeds emotioneler en irrationeler en zoeken we vaker naar nieuwe vormen om de serieuze werkelijkheid en de druk van de prestatiemaatschappij te ontvluchten.’

Merken, neem je verantwoordelijkheid

‘In het afgelopen decennium inspireerden merken hun klanten vanuit vrijheid, plezier en rebellie voor een mooier, leuker en beter leven’, aldus Miriam Teoh-Wijers. ‘Nu ontwikkelt de rol van merken zich naar het creëren van daadwerkelijke waarde door de impact van hun daden. De maatschappij eist steeds meer verantwoordelijkheid, merken worden uitgedaagd om de wereld aan te zetten tot positieve verandering.’

Voor meer informatie kun je contact opnemen met:

Martine De Vries

Wellicht vind je dit ook interessant

    • persbericht filter-2-
    • insights filter-7-

    PIM vergroot impact op jonge generatie marketeers

    Max van Oosterhout versterkt het PIM-bestuur voor PIM Young Nederland, 18 april 2025 –In het jaar dat Platform Innovatie in Marketing (PIM)  haar 40e jubileum viert, versterkt het bestuur verder de aandacht
  • Exclusief voor PIM Leden
    Word ook lid
    • slide deck event filter-8-

    Slide Decks Service Design Event 18 maart 2025

    Beste PIM-leden, leuk dat jullie er waren! Hier staan de slide decks van de sprekers van het Service Design event. In ieder geval, daar waar mogelijk. De casus van Boon Edam is bijvoorbeeld niet publiek te delen. Er volg
    • PIM Trendrapport filter-1-

    Podcast - PIM Trendrapport 2025: de marketeer aan de slag

    Het PIM Trendrapport 2025 gaat diep in op ‘Simplicity, Division en Guidance’. Daar kan je hier en hier alles over lezen. Kris Brees van Lobster Company interviewde auteurs Kees Elands en Kim Pillen van Trends

Word partner van PIM en versterk je merk binnen de Nederlandse marketingtop!

Geef je merk meerwaarde en sluit je aan bij het PIM netwerk