Kennisbank
The Future is Modelled: versterk Online Marketing met Data Modelling
We zien dat in de dynamische wereld van digital data, modelling van marketingdata een steeds prominentere rol inneemt. Het vermogen om data te modelleren en waardevolle inzichten te verkrijgen, wordt steeds toegankelijker voor organisaties. In deze blog verkennen we wat data modelling zo belangrijk maakt en wat heeft bijgedragen aan de toegenomen toegankelijkheid ervan. We vertellen ook hoe we onze klanten helpen om de mogelijkheden van data modelling te ontdekken tijdens onze Data Discovery workshops.
Data modelling is een proces waarbij je data organiseert en structureert om inzichten en voorspellingen te verkrijgen. Bij modelling vertrouw je op statistische technieken, wiskundige modellen en algoritmen om patronen, trends en relaties in data te identificeren – analyses die vroeger manueel moesten gebeuren. Data modelling helpt marketeers de onderliggende structuren en dynamiek van hun data beter te begrijpen. Hierdoor kunnen ze waardevolle inzichten genereren, veel diepgaander dan met manuele analyses, en zo complexe vraagstukken oplossen, potentiële kansen identificeren en marketingstrategieën optimaliseren om betere resultaten te behalen.
Waarom is data modelling belangrijk geworden?
Data modelling kan een essentiële rol spelen bij het nemen van de juiste, gefundeerde beslissingen in moderne marketing. Er is steeds meer data beschikbaar en het type data verandert tegelijkertijd. Dat maakt het verkrijgen van inzichten via manuele analyses steeds lastiger.Daarnaast waren privacy en databescherming als begrippen nog nooit zo belangrijk. Door nieuwe privacyregels is er steeds minder informatie op persoonsniveau beschikbaar. Een oplossing? Het analyseren en modelleren van data op geaggregeerd niveau, wat marketeers toch diepgaande inzichten over klantgedrag, voorkeuren en markttrends oplevert. Inzichten zoals deze zijn goud waard voor strategische besluitvorming en effectieve marketingcampagnes. Ook hier speelt data modelling een belangrijke rol om in veel geaggregeerde data op zoek te gaan naar de meeste waardevolle stukjes.
Kortom: benut je de kracht van data modelling? Dan begrijp je als organisatie beter hoe je je marketinginspanningen kan optimaliseren voor optimale resultaten.
Op 12 oktober 2023 heeft Lars over dit onderwerp een presentati gegeven bij het PIM event MarTech Fest, georganiseer in samenwerking met iO.