Kennisbank

  • marketing vakliteratuur filter-6

AI in Marketing winnaar PIM Marketing Literatuur Prijs 2023

De PIM Marketing Lliteratuur Prijs vierde op 28 november haar 20e verjaardag. En hoe! Maar liefst 30 marketingboeken werden er dit jaar ingestuurd en vormden de longlist. Acht daarvan haalden de shortlist. De kwaliteit van deze boeken is hoog, aldus juryvoorzitter Hans Molenaar: ‘Het zijn stuk voor stuk relevante en zinvolle boeken waar marketeers direct mee aan de slag kunnen. Ze behandelen een grote variatie aan onderwerpen. Er zijn boeken over waardecreatie, technologie in marketing, klantgerichtheid, B2B en duurzaamheid.’

Dit zijn de genomineerden in alfabetische volgorde:

  • AI in marketing, Charida Dorder, uitgeverij Van Duuren
  • De Ruwe Diamant, Steven van Belleghem, uitgeverij Van Duuren Management
  • Handboek Strategische B2B Marketing, Jean-Pierre Thomassen, Boom
  • Salestech, Hanneke Vogels, Haystack
  • Speak up now!, Wim Vermeulen, Lannoo Campus
  • Strategisch Brand Design, Roel Stavorinus, Noordhoff
  • The Customer Leader, Henry Robben en Rudy Moenaert, S2 Uitgevers
  • Why your customer experience program will fail, Friederike Niehoff en Aleksandra Pilniak, Warden Press

Winnaar: ‘AI als perfecte assistent voor de marketeer’

De winnaar van de PIM Marketing Literatuur Prijs 2023 is AI in Marketing door Charida Dorder. Het boek wordt door de jury beoordeeld als het meest vernieuwende, inspirerende en relevante marketingboek van het afgelopen jaar. Unaniem werd er besloten dat er geen andere winnaar kon zijn. Het behandelt een zeer actueel onderwerp: hoe zet je Artificial Intelligence in? Moet je er bang voor zijn, het omarmen of er fors in investeren? Ook al experimenteren velen van ons met ChatGPT en aanverwante applicaties, nog lang niet alle marketeers zetten de stap om AI professioneel in te zetten.

De jury over AI in marketing: ‘Charida’s boek neemt eventuele angst voor AI weg. Het laat zien dat Artificiële Intelligentie een enorm sterk instrument kan zijn voor de marketeer. AI helpt bijvoorbeeld met onderzoek, klantrelaties, marktanalyse, marketingplannen, campagnes en ga maar door. Het boek is een wake-up call. Het geeft veel praktische handvatten en je krijgt zin om zelf professioneel met AI aan de slag te gaan.’ Een absolute must-read!

Speak up now! Zo agendeer je duurzaamheid in marketing

Vorig jaar werd de categorie Bewustmaker voor het eerst toegevoegd aan de PIM Marketing Literatuur Prijs. De Bewustmaker is een boek dat een specifiek onderwerp behandelt dat niet 'typisch marketing' is, maar wel van invloed is op het marketingvak. In 2023 is dat Speak up Now! Marketing in tijden van klimaatcrises, van auteur Wim Vermeulen.

De jury vindt dat alle marketeers dit boek moeten lezen. Ook PIM schaart zich achter die boodschap, vertelt voorzitter Charelle Akihary: ‘Speak up now! laat zien wat een marketeer kan doen om duurzaamheid vanuit marketing te agenderen en zichtbaar te maken. Meer dan 80% van de consumenten kijkt naar bedrijven om de duurzame transitie te leiden. Toch slaat minder dan 10% van de duurzaamheidsboodschappen van bedrijven aan bij het publiek. Speak up Now! is wars van greenwashing. Het helpt marketeers op praktische wijze de shift te maken naar een wereld waarin zakelijk succes samengaat met het welzijn van onze aarde. Het boek initieert een beweging en dat is ook waar PIM naar streeft: dat we als marketeers betekenisvolle impact maken op de wereld.’

Strategische B2B-marketing

Vorig jaar sprak PIM de wens uit dat er meer boeken zouden verschijnen over marketing in B2B. Die wens is uitgekomen. De winnaar in de categorie Marketingstudieboek én tevens runner-up van PIM Marketing Literatuur Prijs is Handboek Strategische B2B-Marketing door Dr. Jean-Pierre Thomassen.Hij stelt dat de klant niet altijd koning is en dat waardecreatie een wederzijdse belofte is tussen klant en leverancier. Het boek legt ook uit wat dat praktisch betekent in B2B-marketing, met een rijke verzameling aan cases, voorbeelden, modellen en adviezen. Duidelijke stappenplannen helpen de lezer de vertaling te maken van strategie naar ‘doen’. Het is zowel een waardevolle opfrisser voor de ervaren marketeer als een geschikt standaardwerk voor het marketingonderwijs.

Innovatief vakmanschap

De aanwezigen gingen op 28 november met de finalisten in gesprek over innovatief marketingvakmanschap. Ze bepraken hoe marketing impact kan hebben op de organisaties, de markt en de maatschappij. De waardering voor de auteurs is groot, benadrukt de jury tot slot: ‘Deze vakmensen hebben de moeite genomen naast hun drukke werkzaamheden hun visie, mening en ervaring op schrift te stellen en een discussie aan te gaan om marketeers te helpen hun vak nog beter uit te oefenen. Dit verdient veel respect en lof.’

De vakjury

De vakjury bestond dit jaar uit (in alfabetische volgorde:

  • Arend-Jan Nijhuis, zelfstandig adviseur NICM
  • Brecht Jansen, Head of Communication & Fundraising bij Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF
  • Dorien van der Heijden, consultant Lobster Company
  • Egbert Jan van Bel, auteur en adviseur/ondernemer
  • Frank van Delft, zelfstandig adviseur/interim management
  • Hans Molenaar, directeur Beeckestijn Business School (juryvoorzitter)
  • Matthijs van den Broek, Senior Consultant bij Evolve
  • Max Kohnstamm, docent, adviseur zelfstandig
  • Merel Braakman, Founder No Wine Today
  • Monique Brand Flu, Service Development bij BumaStemra
  • Roderick Mirande, Adformatie hoofdredacteur
  • Ruud Frambach, professor of Marketing at Vrije Universiteit Amsterdam

Over de PIM Marketing Literatuur Prijs

De PIM Marketing Literatuur Prijs wil een stimulans zijn voor de ontwikkeling van het marketingvakgebied als integrale bedrijfsfunctie die betekenisvolle impact maakt. Het belangrijkste criterium is dat de auteur vernieuwende inzichten voor het marketingvak weergeeft en deze vertaalt naar de praktische marketingpraktijk. Uit de ingezonden boeken wordt een longlist samengesteld, hieruit volgt een shortlist en tot slot kiest de jury winnaars in drie categorieën. De boeken die in aanmerking komen zijn gepubliceerd in de periode oktober tot en met september en komen voort uit de Nederlandse en Belgische marketingwereld.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met:

Monique Brand Flu

Wellicht vind je dit ook interessant

    • PIM Trendrapport filter-1-
    • insights filter-7-
    • visie filter-9-

    20 jaar PIM Trendrapporten: Een rijke geschiedenis van marketinginzichten

    2025 markeert een bijzondere mijlpaal in de marketingwereld. Op 30 januari presenteren we het 20e PIM Trendrapport, geschreven door het gerenommeerde bureau Trendsactive. Dit jubileumrapport belooft opnieuw dé gid

    Platform Innovatie in Marketing zoekt twee nieuwe bestuursleden

    Help jij ons mee om de rol van marketing te innoveren voor betekenisvolle impact?Platform Innovatie in Marketing (PIM), de marketingcommunity van Nederland groeit en zoekt twee nieuwe bestuursleden: Een ambitieus best
    • marketing vakliteratuur filter-6-

    De EVALUTIE: waarom vrouwen het grootste onbenutte (markt)potentieel zijn van de eeuw

    De meeste technologische, medische, maatschappelijke, financiële en economische ontwikkelingen hebben één ding gemeen: ze zijn niet geschikt voor of houden geen rekening met vrouwen. Slechts 1% van all

Word partner van PIM en versterk je merk binnen de Nederlandse marketingtop!

Geef je merk meerwaarde en sluit je aan bij het PIM netwerk