Kennisbank

  • Event terugblik filter-10

Terugblik PIM TrendFest 2024

Het belang van het PIM Trendrapport

Het PIM Trendrapport kent haar 19e editie. Het trendrapport werd op tradititionele wijze jaarlijks tijdens het TrendFest gepubliceerd. PIM Bestuursleden Martine de Vries en Irma Bollen lichten toe: “Bij PIM geloven we sterk dat succesvolle marketing en innovatie beginnen met een scherpe blik op de wereld om ons heen. Ons jaarlijkse Trendrapport gaat verder dan alleen shareholdersbehoeften; het weerspiegelt maatschappelijke ontwikkelingen en vertaalt deze naar praktische actiepunten. Zo stellen we marketeers in staat om op alle niveaus - maatschappelijk, in de markt en binnen hun organisatie - echt impact te maken.”

Eneco was de partner van TrendFest 2024 en had hier een belangrijke reden voor. Esther Strijbos, Strategisch Partner Manager: "Vooruitdenken, inspelen op trends is in de energietransitie essentieel, want deze is nu meer dan ooit in beweging. Maak je de keuze voor de korte termijn of kijk je vooruit? Eigenlijk geen vraag meer. De Pim-trendrapporten helpen en inspireren onze marketeers om richting te kiezen. PIM Trendfest wordt weer een inspiratie boost om vooruit te blijven kijken!"

PIM Trendrapport 2024: De Clash van het ‘zijn’
In een tijd waarin de wereld wordt geteisterd door macroverschuivingen en maatschappelijke veranderingen, is het voor merken en bedrijven nog nooit zo cruciaal geweest om niet alleen op de hoogte te zijn van deze verschuivingen, maar ook om er een stap voor te blijven.

De uitdagingen voor merken en bedrijven zijn evenredig groot, variërend van het bijhouden van razendsnelle technologische ontwikkelingen tot het omarmen van een diverse en inclusieve maatschappij. Bovendien zorgen de steeds genuanceerdere updates van consumententypologieën niet alleen voor bedrijfsuitdagingen, maar ook voor complexe klantenuitdagingen, doordat gedrag doordrenkt is met tegenstrijdigheden.

Kristel Vanderlinden – Futurekind: “Het PIM Trendrapport 2024 biedt een krachtige samenvatting van deze tijdgeest: de paradoxaalheid van gedrag, mens-zijn en mens-voelen vertaald in alfatrends en betatrends – als beweging en tegenbeweging. Tegenstrijdige culturele signalen die veranderingen een stap voor blijven, de noodzakelijke transformatie voor toekomstige groei vormgeven en nieuwe perspectieven bieden op de uitdagingen waarmee individuen, bedrijven en de samenleving worden geconfronteerd.”

Battle of the trend clashes
We leven in een zodanige paradoxale wereld dat ons menselijk gedrag doorweven is met tegenstrijdigheden. De alfa- en betatrends waar Kristel op doelt geven de tijdgeest weer van mens-zijn en mens-voelen in de huidige maatschappij, gevoed door de vele economische en ecologische crises, oorlogen, inflatie en technologische versnelling. Dit leidt in het PIM Trendrapport 2024 tot de clash van zes trends; drie alfatrends vs drie betatrends.

Middelmatigheid Troef versus Extreme Verwondering
Het dagelijks leven wordt meer en meer ingevuld door een zee van middelmatigheid. Creativiteit en originaliteit gaan verloren in voorgekauwde formaten en templates; denk aan platformen zoals Canva en TikTok of de vele sequels en prequels in langspeelfilms. Onze zintuigen worden matig geprikkeld met uitgemolken concepten, waardoor verveling toeslaat. Naast deze middelmatigheid is er een grote nood aan extreme verwondering. Aan een diepe connectie met onze emoties die ons mens-zijn en mens-voelen versterkt. Deze emoties gaan van het opzoeken van bijvoorbeeld evenementen waar we helemaal los kunnen gaan zoals de vele festivals maar evengoed ook thema’s zoals angst en dood. Alles wat ons voelen versterkt. En wat ons help om te gaan met de vele emoties die horen bij een wereld van existentiële verandering.

Human Value Experience versus Customer Leugen
Clash nummer 2 richt zich op customer experience, ook wel ‘Human Value Experience’ genoemd. Bedrijven investeren om het klanttraject te begrijpen en te verbeteren, maar klanten verwachten nu ook dat merken zich richten op het begrijpen van hun levensreis, het aanpakken van levensfrustraties en het bieden van waardevolle diensten en ervaringen. EQ Commerce wordt belangrijk met aandacht voor het menselijk aspect. En daar wringt het schoentje want de betatrend is ‘Customer Leugen’. Dit staat voor het maatschappelijk signaal waarbij mensen merken niet meer vertrouwen en geloven. De klant voelt zich geviseerd als wandelende portemonnees. Producten hebben minder inhoud, klachtendiensten worden overspoeld, wachttijden zijn ellenlang en het winkelmandje wordt alsmaar duurder. Consumenten voelen zich bedot en belogen en dat heeft zijn weerslag op hoe mensen naar bedrijven en merken kijken.

De Toekomst is Vrouwelijk versus De Nieuwe Masculiniteit
De laatste clash richt zich op identiteit. In onze innovatieve wereld groeit de noodzaak van een feminisering van de maatschappij, waarbij het gesprek over gendergelijkheid verder gaat dan de loonkloof. Eén van de grootste groeimogelijkheden voor het komend decennium is de vrouwelijke data mee te nemen in innovatieve domeinen zoals productontwerp, femtech of gezondheidszorg. Waarbij de helft van de wereldbevolking veel adequater kan geholpen worden, met een noodzaak en vraag die ongekend hoog is. Tegenover feminisering staat een nieuwe vorm van masculiniteit. Hoe ziet de mannelijke identiteit anno 2024 eruit (en verder), welke nieuwe esthetiek en branding worden ontwikkeld en hoe wordt er omgegaan met bewegingen zoals ‘body-positivity’ en mannelijke giftigheid. In deze clash krijg je een rijk beeld van een nieuwe vrouwelijke en mannelijke toekomst.


Download hier het volledige Trendrapport



Over het jaarlijkse TrendFest
Op 30 januari vond alweer de 19e editie plaats van het TrendFest, georganiseerd door Platform Innovatie Marketing (PIM). Geheel volgens traditie wordt hier het PIM Trendrapport gepresenteerd. Het Trendrapport wordt jaarlijks in opdracht van PIM samengesteld door een trendwatcher die het verschil maakt en gaat in op de maatschappelijke trends die de komende jaren de koers van marketing zullen bepalen.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met:

Martine De Vries

Wellicht vind je dit ook interessant

    • persbericht filter-2-

    PIM kiest nieuwe koers: rebelser, interactiever en relevanter dan ooit

    November 2025 – Platform Innovatie in Marketing (PIM) luidt een nieuw tijdperk in. Dit jaar viert de grootste marketingcommunity van Nederland 40 jaar pionieren en verbinden en kiest het positie voor het marketingv
    • marketing vakliteratuur filter-6-

    Vernieuwd PIM Marketingkennisfestival 2025 zet marketingliteratuur in de schijnwerpers

    AI, inclusiviteit en marketingfundamenten domineren het debat Amsterdam, 25 november 2025 – Geen klassieke prijsuitreiking, maar een levendig festival waar marketingliteratuur tot leven komt. Tijdens het vernieuwd
    • interview filter-3-

    Marketingboeken geven richting in een tijd van ruis

    Hans Molenaar over de genomineerden voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2025Dit jaar reikt Platform Innovatie in Marketing (PIM) zijn Marketingliteratuurprijs uit tijdens het PIM Marketingkennisfestival, op 25 november

Word partner van PIM en versterk je merk binnen de Nederlandse marketingtop!

Geef je merk meerwaarde en sluit je aan bij het PIM netwerk