Kennisbank

  • marketing vakliteratuur filter-6

Tien marketingboeken die het vak in beweging zetten centraal tijdens het PIM Marketingkennisfestival

Op dinsdag 25 november verandert de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam in het epicentrum van marketinginspiratie. Tijdens het gloednieuwe PIM Marketingkennisfestival draait alles om ideeën die het vak vooruithelpen. Onderdeel van dit festival is de uitreiking van de PIM Marketingliteratuurprijs 2025. De tien genomineerde boeken die kans maken op deze prestigieuze prijs, laten stuk voor stuk zien hoe breed én diep het marketingvak zich ontwikkelt: van AI en personalisatie tot inclusie, klantbeleving en duurzaamheid.

Tien titels die het verschil maken

De genomineerden zijn geselecteerd op vernieuwingskracht, inhoudelijke kwaliteit en praktische toepasbaarheid. Stuk voor stuk boeken die inspireren én activeren.
Juryvoorzitter Hans Molenaar: “De tien genomineerde boeken verrijken het marketingvakgebied en bieden organisaties volop inspiratie om klanten een nóg betere beleving te geven, gebaseerd op de nieuwste inzichten uit praktijk en wetenschap.” 

De genomineerden (op alfabetische volgorde):

  1. 101 beïnvloedingstechnieken – Nicol Tadema (Boom)
  2. AI personalisatie strategie – Jean-Pierre Thomassen (Boom)
  3. Grote Marketing Reset – Sebastiaan Elsholz (Alderwood)
  4. Iedereen praat erover – Rob de Groot (Sequoia)
  5. Inclusieve Marketing – Hamza Ouamari (Pelckmans)
  6. Marketing denken, marketing doen – Marjolein Visser e.a. (Noordhoff)
  7. Marketing. Reinventing the Basics – Igor Nowé (LannooCampus)
  8. Merkdisruptie – Richard Otto, Frank Haveman, Jeroen Cremer (Tens Media)
  9. Relatietherapie voor klantliefhebbers – Harald Pol (Van Duuren)
  10. Sustainable Experiences – Anika Siepel en Leon Bosma (Eburon)

Veelheid aan invalshoeken en trends

De jury spreekt van een breed palet aan invalshoeken die stuk voor stuk actuele marketinguitdagingen adresseren. Van technologische innovaties zoals AI en marketing automation tot maatschappelijke thema’s als inclusie en duurzaamheid. Ook de klassieke thema’s als merkpositionering, klantgerichtheid en strategische marketing worden op vernieuwende wijze benaderd.

Meer dan een prijs – een podium voor vernieuwing

De PIM Marketingliteratuurprijs is geen traditionele prijsuitreiking meer. Op 25 november wordt aan de VU in Amsterdam een kijkje gegeven in het nieuwe kennisfestival. Geen rijen stoelen, geen droge speeches. Wel: een levendig kennisfestival waar boeken het startpunt zijn van gesprekken die ertoe doen. Over de toekomst van het vak. Over marketing met betekenis. Over impact maken – niet alleen op je klant, maar ook op de wereld daarachter.

Tijdens het festival presenteren de genomineerde auteurs hun werk in korte, krachtige sessies. Bezoekers gaan met hen in gesprek, halen ideeën op en bouwen samen verder. De winnaar? Die wordt aan het eind van de dag bekendgemaakt. Maar eigenlijk winnen we allemaal iets: nieuwe inzichten, frisse energie en een dosis inspiratie om het vak nóg beter te maken.

Meld je aan voor het PIM Marketingkennisfestival

Ben jij klaar om gevoed, geprikkeld en verrast te worden? Meld je hier aan.

Over de PIM Marketingliteratuurprijs

De prijs is een initiatief van het Platform Innovatie in Marketing (PIM) en wordt sinds 2003 jaarlijks uitgereikt. De jury beoordeelt op inhoud, toepasbaarheid, vernieuwing en relevantie voor het vak.

De jury 2025 bestaat uit:

  • Hans Molenaar (voorzitter): directeur Beeckesteijn Business School
  • Egbert-Jan van Bel: auteur, adviseur
  • Merel Braakman: founder No Wine Today
  • Monique Brand Flu: programmamanager Klantbeleving, docent en bestuurslid PIM
  • Frank van Delft: adviseur customer insight management
  • Yvonne van Everdingen: hoogleraar marketing en innovatie Rotterdam School of Management (EUR)
  • Dorien van der Heijden: consultant Lobster Company
  • Anders Jansen: managing director The House of Marketing 
  • Max Kohnstamm: adviseur, docent
  • Susanne van Nierop: hoofdredacteur Adformatie
  • Arend-Jan Nijhuis: adviseur datastrategie

Over PIM

Samen de rol van marketing innoveren voor betekenisvolle impact. De missie van Platform Innovatie in Marketing (PIM) is erop gericht dat elke marketeer een impactmaker is en elke organisatie betekenisvol. Als platform op het raakvlak van marketing en innovatie stelt PIM marketeers in staat hun kennis en netwerk te vergroten. PIM organiseert events, publiceert trendrapporten en geeft mensen die het vak verder brengen een podium. Lees meer en doe mee: www.pimonline.nl. 

Noot voor de redactie (niet voor publicatie):

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:Rowdy van den Nieuwenhuizen, Marketing & Event Manager PIM rowdy.vandennieuwenhuizen@pimonline.nl

Voor meer informatie kun je contact opnemen met:

Abena Anokyewah

Wellicht vind je dit ook interessant

    • marketing vakliteratuur filter-6-

    Tien marketingboeken die het vak in beweging zetten centraal tijdens het PIM Marketingkennisfestival

    Op dinsdag 25 november verandert de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam in het epicentrum van marketinginspiratie. Tijdens het gloednieuwe PIM Marketingkennisfestival draait alles om ideeën die het vak vooruithelpe
    • insights filter-7-

    Van idee naar impact: Vuursche Lodge opent haar deuren

    Op 15 mei kwamen professionals uit verschillende sectoren samen bij Fort de Gagel in Utrecht voor het PIM-event over de menselijke factor in duurzaamheid. De avond bracht verhalen, inzichten en ontmoetingen die raakten.
    • persbericht filter-2-

    PIM viert 40 jaar marketing met lef: posters die het vak wakker schudden

    Tien limited edition posters die elke marketeer móét hebben. “Alles kan, als je een beetje buiten de lijntjes durft te kleuren”.PIM bestaat 40 jaar. En wie jarig is, trakteert. Niet met gebak, maar

Word partner van PIM en versterk je merk binnen de Nederlandse marketingtop!

Geef je merk meerwaarde en sluit je aan bij het PIM netwerk