Kennisbank

  • insights filter-7

Meebouwen aan een duurzame beweging

Veel marketeers willen bijdragen aan duurzaamheid. Toch blijven ideeën vaak hangen.


Er is ambitie, maar het ontbreekt aan handelingsperspectief. Hoe breng je duurzaamheid echt in beweging – via marketing, binnen je organisatie?

Tijdens onze PIM events, van De marketingtransitie bij PIM tot De menselijke factor in duurzaamheid, klonk steeds dezelfde boodschap: gedrag verandert systemen. En marketing stuurt gedrag. Deze inzichten worden versterkt in het PIM Trendrapport 2025 – Complex Society, waarin de nadruk ligt op het begrijpen en inspelen op fundamentele menselijke behoeften. Het rapport biedt praktische inzichten waarmee marketeers strategisch kunnen handelen en betekenisvolle impact kunnen realiseren, binnen én buiten hun organisatie

Vanuit die urgentie is Toekomst Marketeers ontstaan. Een initiatief voor professionals die duurzaamheid willen verankeren in hun marketingpraktijk. Opgezet door PIM, samen met Circularities, NIMA, het Ministerie van I&W, Hogeschool Utrecht en Deseos.

De aanpak van Toekomst Marketeers rust op drie pijlers:


  1. Competentieontwikkeling: een training met toolbox, gericht op de vaardigheden die nodig zijn om duurzame verandering aan te jagen in organisaties en ketens.
  2. Coalitie van voorlopers: een netwerk van marketeers die kennis en ervaring delen – om samen sneller impact te maken. 
  3. Peer-to-peer leren: in leerkringen en via een platform leren marketeers van elkaar. Praktisch, gelijkwaardig en direct toepasbaar.

In ons visiedocument Future of Marketing lees je hoe AI en duurzaamheid marketingteams transformeren. Klaske Kruk van Circularities zei het treffend in haar interview:

“Marketeers zijn meesters in gedragsverandering. En dat is precies wat we nodig hebben om de overgang naar een circulaire economie te realiseren.”

We zoeken nu drie voorlopers:
  • Voor het begeleiden van een leerkring
  • Of voor een kort gefilmd interview als onderdeel van het lesmateriaal
Werk jij aan duurzame marketing? Of wil je meebouwen aan deze beweging?

Mail naar Aneba Anokyewah of Irma Bollen (bestuursleden van PIM) via abena.anokyewah@pimonline.nl of irma.bollen@pimonline.nl.

Marketing verandert pas echt iets, als jij iets durft te veranderen.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met:

Irma Bollen

Wellicht vind je dit ook interessant

    • persbericht filter-2-

    PIM kiest nieuwe koers: rebelser, interactiever en relevanter dan ooit

    November 2025 – Platform Innovatie in Marketing (PIM) luidt een nieuw tijdperk in. Dit jaar viert de grootste marketingcommunity van Nederland 40 jaar pionieren en verbinden en kiest het positie voor het marketingv
    • marketing vakliteratuur filter-6-

    Vernieuwd PIM Marketingkennisfestival 2025 zet marketingliteratuur in de schijnwerpers

    AI, inclusiviteit en marketingfundamenten domineren het debat Amsterdam, 25 november 2025 – Geen klassieke prijsuitreiking, maar een levendig festival waar marketingliteratuur tot leven komt. Tijdens het vernieuwd
    • interview filter-3-

    Marketingboeken geven richting in een tijd van ruis

    Hans Molenaar over de genomineerden voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2025Dit jaar reikt Platform Innovatie in Marketing (PIM) zijn Marketingliteratuurprijs uit tijdens het PIM Marketingkennisfestival, op 25 november

Word partner van PIM en versterk je merk binnen de Nederlandse marketingtop!

Geef je merk meerwaarde en sluit je aan bij het PIM netwerk