Kennisbank

  • insights filter-7

Meebouwen aan een duurzame beweging

Veel marketeers willen bijdragen aan duurzaamheid. Toch blijven ideeën vaak hangen.


Er is ambitie, maar het ontbreekt aan handelingsperspectief. Hoe breng je duurzaamheid echt in beweging – via marketing, binnen je organisatie?

Tijdens onze PIM events, van De marketingtransitie bij PIM tot De menselijke factor in duurzaamheid, klonk steeds dezelfde boodschap: gedrag verandert systemen. En marketing stuurt gedrag. Deze inzichten worden versterkt in het PIM Trendrapport 2025 – Complex Society, waarin de nadruk ligt op het begrijpen en inspelen op fundamentele menselijke behoeften. Het rapport biedt praktische inzichten waarmee marketeers strategisch kunnen handelen en betekenisvolle impact kunnen realiseren, binnen én buiten hun organisatie

Vanuit die urgentie is Toekomst Marketeers ontstaan. Een initiatief voor professionals die duurzaamheid willen verankeren in hun marketingpraktijk. Opgezet door PIM, samen met Circularities, NIMA, het Ministerie van I&W, Hogeschool Utrecht en Deseos.

De aanpak van Toekomst Marketeers rust op drie pijlers:


  1. Competentieontwikkeling: een training met toolbox, gericht op de vaardigheden die nodig zijn om duurzame verandering aan te jagen in organisaties en ketens.
  2. Coalitie van voorlopers: een netwerk van marketeers die kennis en ervaring delen – om samen sneller impact te maken. 
  3. Peer-to-peer leren: in leerkringen en via een platform leren marketeers van elkaar. Praktisch, gelijkwaardig en direct toepasbaar.

In ons visiedocument Future of Marketing lees je hoe AI en duurzaamheid marketingteams transformeren. Klaske Kruk van Circularities zei het treffend in haar interview:

“Marketeers zijn meesters in gedragsverandering. En dat is precies wat we nodig hebben om de overgang naar een circulaire economie te realiseren.”

We zoeken nu drie voorlopers:
  • Voor het begeleiden van een leerkring
  • Of voor een kort gefilmd interview als onderdeel van het lesmateriaal
Werk jij aan duurzame marketing? Of wil je meebouwen aan deze beweging?

Mail naar Aneba Anokyewah of Irma Bollen (bestuursleden van PIM) via abena.anokyewah@pimonline.nl of irma.bollen@pimonline.nl.

Marketing verandert pas echt iets, als jij iets durft te veranderen.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met:

Irma Bollen

Wellicht vind je dit ook interessant

    • marketing vakliteratuur filter-6-
    • insights filter-7-
    • visie filter-9-

    PIM viert 40 jaar marketing met lef: posters die het vak wakker schudden

    Tien limited edition posters die elke marketeer móét hebben. “Alles kan, als je een beetje buiten de lijntjes durft te kleuren”.PIM bestaat 40 jaar. En wie jarig is, trakteert. Niet met gebak, maar
    • insights filter-7-

    Geef richting aan de toekomst van marketing en versterk het bestuur van PIM

    Samen innoveren, inspireren en impact maken Platform Innovatie in Marketing (PIM), dé marketingcommunity van Nederland, viert dit jaar haar 40-jarig bestaan. Met een missie om marketing te vernieuwen en betekenisvo
    • insights filter-7-

    Meebouwen aan een duurzame beweging

    Veel marketeers willen bijdragen aan duurzaamheid. Toch blijven ideeën vaak hangen. Er is ambitie, maar het ontbreekt aan handelingsperspectief. Hoe breng je duurzaamheid echt in beweging – via marketing, bin

Word partner van PIM en versterk je merk binnen de Nederlandse marketingtop!

Geef je merk meerwaarde en sluit je aan bij het PIM netwerk