Kennisbank
PIM Trendshift LIVE 2026: Versnelling naar de toekomst
De toekomst van marketing begint bij PIM Trendshift LIVE — het nieuwe, energieke vervolg op het iconische PIM TrendFest. In de indrukwekkende setting van Eneco Rotterdam lanceert Platform Innovatie in Marketing (PIM) op 3 februari 2026 een prikkelend event dat marketing, technologie en consumentengedrag samenbrengt in één krachtige ervaring.
De nieuwe strategie: continuiteit en impact.
De nieuwe strategie: continuiteit en impact.
We transformeren van een eenmalig jaarlijks rapport naar een activerend, ervaringsgericht platform door relevante en actuele inzichten te bieden.
De wereld verandert sneller dan ooit. Marketeers hebben behoefte aan toepasbare voorbeelden en driecte verbinding met vooruitgang. PIM Trendshift staat voor verandering, verschuiving en vooruitgang. De lancering begint met het PIM Trendshift Live op 3 februari 2026, het moment waarop twee vooraanstaande trendwatchers en hun thema’s introduceren. Hierna volgt de PIM Trendserie met diepgaande content rondom elk thema in de vorm van longreads, podcast, infographics, webinars.
Geen klassieke lezingen dus, maar een compact, activerend programma. Twee vooraanstaande trendwatchers nemen je mee: FutureKind — bekend om human-first innovatie en maatschappelijke trendverschuivingen — én TRENDONE, Europees koploper op het gebied van microtrends en innovatie‑radar. Samen brengen ze scherpe inzichten, een frisse blik én praktische handvatten. Voor slechts € 149 p.p. is het event voor elke marketeer toegankelijk. Claim als een van de eerste je plek via deze link.

Kristel Vanderlinden - FutureKind
Kristel ziet trends niet als voorspellingen, maar als katalysatoren: inspiratie om te creëren. In haar keynotes en workshops zet ze marketeers dichter bij de tijdsgeest — zodat zij voelen wat er in de maatschappij beweegt, kantelt of op barsten staat. Trends zijn volgens haar grondstof voor nieuwe perspectieven, ideeën en verbindingen tussen designers, creatieven, technici, businessprofielen én wetenschappers.
Marketing is de ultieme hybride rol: je leest cultuur, begrijpt technologie, zet menselijkheid centraal én vertaalt strategie naar betekenis. Juist díe multidisciplinaire visie is nodig in een tijd van complexiteit. Bij FutureKind vertalen we verschuivingen naar toekomstbestendige merkvisies, segmentatiestrategieën en creatieve innovatietrajecten. Curator of shifts. Creator of futures.
Dat PIM mij opnieuw vraag om een bijdrage te leveren, voelt voor mij als een bijzondere uitnodiging. PIM staat, net als ik, zoals wij in België zeggen voor marketing voorbij silo’s: van innovatie en AI tot cultuur en maatschappelijke trends. Ze maken kennis toegankelijk, inclusief en gratis. De impact die zij daarmee maken is groot. Daar lever ik graag een bijdrage aan.

Hanna Caspersen - TrendONE
Tijdens PIM Trendshift deelt senior innovation consultant Hanne Caspersen inzichten uit deze trendradar. Ze verkent hoe opkomende technologieën invloed hebben op mensen en bedrijven. Technologie is voor TRENDONE geen doel op zich — het is een middel om creativiteit en menskracht te versterken, niet te vervangen. Met deze insteek faciliteert TRENDONE workshops, keynotes en de ‘Trend Bundle’ om marketeers klaar te stomen voor de 21e eeuw.
Hun missie: bedrijven helpen toekomst bestendig te denken en te handelen. Met gegronde data over trends, innovatieve strategieën en inzichten in maatschappelijke en technologische verschuivingen.
Wat betekent dit voor 2026 — en waarom jij moet aanwezig zijn bij PIM Trendshift
PIM Trendshift is een krachtige kick-off van het nieuwe marketingjaar. Twee vooruitstrevende blikgevers, cross‑disciplinaire inzichten en een programma dat inspireert én activeert. Een unieke kans om met energie, verbinding en visie het vak vooruit te stuwen.
Doe mee. Verleg grenzen. Vorm de toekomst.
De wereld verandert sneller dan ooit. Marketeers hebben behoefte aan toepasbare voorbeelden en driecte verbinding met vooruitgang. PIM Trendshift staat voor verandering, verschuiving en vooruitgang. De lancering begint met het PIM Trendshift Live op 3 februari 2026, het moment waarop twee vooraanstaande trendwatchers en hun thema’s introduceren. Hierna volgt de PIM Trendserie met diepgaande content rondom elk thema in de vorm van longreads, podcast, infographics, webinars.
Geen klassieke lezingen dus, maar een compact, activerend programma. Twee vooraanstaande trendwatchers nemen je mee: FutureKind — bekend om human-first innovatie en maatschappelijke trendverschuivingen — én TRENDONE, Europees koploper op het gebied van microtrends en innovatie‑radar. Samen brengen ze scherpe inzichten, een frisse blik én praktische handvatten. Voor slechts € 149 p.p. is het event voor elke marketeer toegankelijk. Claim als een van de eerste je plek via deze link.
Van TrendFest naar Trendshift — een nieuwe opzet
Het vertrouwde TrendFest maakt plaats voor Trendshift. In plaats van één spreker of trendwatcher, bundelen we de krachten: twee keynotes, gevolgd door twee workshoprondes. Daarnaast volop ruimte voor interactie, netwerken, uitwisseling én gezelligheid. Een event dat reflectie combineert met concrete inspiratie, ideeën en acties.
Kristel Vanderlinden - FutureKind
Waarom je zeker moet luisteren naar FutureKind: Kristel Vanderlinden
“Ik ben Kristel Vanderlinden, futurist, auteur van Evalutie en oprichter van FutureKind — een cultureel creative lab dat cultuuronderzoek, design, technologie en merkstrategie samenbrengt. Dit jaar draag ik voor de derde keer bij aan het PIM Trendrapport. Voor mij is dat telkens opnieuw een eer én een verantwoordelijkheid.”
Kristel ziet trends niet als voorspellingen, maar als katalysatoren: inspiratie om te creëren. In haar keynotes en workshops zet ze marketeers dichter bij de tijdsgeest — zodat zij voelen wat er in de maatschappij beweegt, kantelt of op barsten staat. Trends zijn volgens haar grondstof voor nieuwe perspectieven, ideeën en verbindingen tussen designers, creatieven, technici, businessprofielen én wetenschappers.
Marketing is de ultieme hybride rol: je leest cultuur, begrijpt technologie, zet menselijkheid centraal én vertaalt strategie naar betekenis. Juist díe multidisciplinaire visie is nodig in een tijd van complexiteit. Bij FutureKind vertalen we verschuivingen naar toekomstbestendige merkvisies, segmentatiestrategieën en creatieve innovatietrajecten. Curator of shifts. Creator of futures.
Dat PIM mij opnieuw vraag om een bijdrage te leveren, voelt voor mij als een bijzondere uitnodiging. PIM staat, net als ik, zoals wij in België zeggen voor marketing voorbij silo’s: van innovatie en AI tot cultuur en maatschappelijke trends. Ze maken kennis toegankelijk, inclusief en gratis. De impact die zij daarmee maken is groot. Daar lever ik graag een bijdrage aan.

Hanna Caspersen - TrendONE
Technologie, inzicht en toekomst met TrendONE — via Hanne Caspersen
TRENDONE brengt meer dan 20 jaar ervaring in toekomstverkenning en trendmanagement. Hun kernproduct, de Trendmanager, vormt samen met de Trenduniverse (met 18 megatrends, 150 macrotrends en duizenden microtrends) een rijke inspiratiebron voor bedrijven.Tijdens PIM Trendshift deelt senior innovation consultant Hanne Caspersen inzichten uit deze trendradar. Ze verkent hoe opkomende technologieën invloed hebben op mensen en bedrijven. Technologie is voor TRENDONE geen doel op zich — het is een middel om creativiteit en menskracht te versterken, niet te vervangen. Met deze insteek faciliteert TRENDONE workshops, keynotes en de ‘Trend Bundle’ om marketeers klaar te stomen voor de 21e eeuw.
Hun missie: bedrijven helpen toekomst bestendig te denken en te handelen. Met gegronde data over trends, innovatieve strategieën en inzichten in maatschappelijke en technologische verschuivingen.
Wat betekent dit voor 2026 — en waarom jij moet aanwezig zijn bij PIM Trendshift
PIM Trendshift is een krachtige kick-off van het nieuwe marketingjaar. Twee vooruitstrevende blikgevers, cross‑disciplinaire inzichten en een programma dat inspireert én activeert. Een unieke kans om met energie, verbinding en visie het vak vooruit te stuwen.
Voor € 149 stap je in een wereld van ideeën, inspiratie en toekomst‑klaar denken. Toegang is gratis voor PIM-leden!
PIM Trendshift
- Datum: 3 februari 2026
- Tijd: 15:00 – 19:30u
- Locatie: Eneco Rotterdam
Doe mee. Verleg grenzen. Vorm de toekomst.