Kennisbank

PIM Trendrapport 2025 - Hoe blijf je betekenisvol in een wereld die continu verandert?
Amsterdam, 30 januari 2025 - De snelle opeenvolging van technologische innovaties, maatschappelijke verschuivingen en economische uitdagingen dwingt marketeers om steeds opnieuw antwoorden te vinden. Platform Innovatie in Marketing (PIM) biedt al twintig jaar richting en inspiratie met het PIM Trendrapport. Deze jubileumeditie legt de focus op wat écht telt: fundamentele menselijke behoeften. Het rapport helpt marketeers om verder te kijken dan de waan van de dag en complexe veranderingen te vertalen naar concrete kansen. Marketing wordt zo een middel om relevantie en waarde te creëren – niet alleen voor organisaties, maar ook voor de maatschappij.
Trendrapport 2025: Complex Society
Hoe maak je als merk impact in een wereld die steeds ingewikkelder wordt? Het PIM Trendrapport 2025, ontwikkeld door trendwatchers van TrendsActive, biedt antwoorden. Deze editie, getiteld Complex Society, onderzoekt hoe merken betekenis kunnen vinden in een tijdperk vol prikkels, verdeeldheid en onzekerheid.
Download hier het volledige rapport
Trend 1 – Simplicity
Mensen voelen zich vaak machteloos door keuzestress, snelle veranderingen en globale crises. Merken kunnen meer grip en zelfbeschikking bieden door eenvoud en zekerheid centraal te stellen. Laat complexiteit achterwege en help mensen om duidelijkheid te vinden in een chaotische wereld.Trend 2 – Division
In een gepolariseerde samenleving groeit de behoefte aan erkenning en verbinding. Mensen zoeken naar merken die hen begrijpen en nuance durven aanbrengen. Door te laten zien dat je begrijpt wat mensen drijft, kun je als merk zorgen voor een gevoel van verbondenheid.Trend 3 – Guidance
De toename van secularisatie en individualisme heeft mensen meer vrijheid gegeven, maar ook een grotere behoefte aan richting. Hoe bied je als merk houvast? Door duidelijke kaders en vertrouwen te creëren, inspireer je mensen om betekenisvolle keuzes te maken in een wereld vol mogelijkheden.Trendactive voegt hieraan toe: "In een maatschappij waarin veel mensen overweldigd zijn door keuzes, informatie en prikkels, dragen merken nu nog vaak bij aan de complexiteit. Je kunt je rol ook omdraaien als merk, en mensen handvatten geven om deze complexe wereld te navigeren"
Hogeschool van Amsterdam: een schat aan historie én technologie
Met een vleugje technologie en een schat aan historie dook de Hogeschool van Amsterdam tijdens het PIM TrendFest in twee decennia PIM Trendrapporten. Met behulp van verschillende AI-tools werden rode draden, opvallende inzichten en baanbrekende trends uit de afgelopen 20 jaar naar boven gehaald.De rapporten bleken niet alleen een spiegel van een veranderende wereld, maar ook een bron van inspiratie voor de toekomst. Wat zagen we goed aankomen? Wat verraste ons totaal? Tijdens het evenement werden de hoogtepunten uit deze rijke geschiedenis gedeeld, evenals praktische manieren om met de inzichten aan de slag te gaan.
Nu heb jij zelf de mogelijkheid om te experimenteren met een interactieve chatbot (een GPT gemaakt in ChatGPT), waarin alle Trendrapporten zijn ingeladen. Zo kun je via deze link direct in gesprek met twintig jaar aan trends en inzichten, gebaseerd op de rijke historie van PIM.
“Het was een mooie tijdreis. Een bijzonder tijdmachine. Terug in de tijd met de focus op wat men toen als toekomst beschreef. Een sciencefictionfilm in het 4:3 beeldformaat. Soms beschouwend, vaak voorspellend. Soms achterhaald, vaak nog steeds relevant.” Alsdus Wilco Verdoold docent en onderzoeker de Hogeschool van Amsterdam
Vier het 20-jarig jubileum met PIM
Het PIM Trendrapport 2025, getiteld Complex Society, markeert de 20e jubileumeditie van een jaarlijks rapport dat marketeers helpt om de belangrijkste trends in marketing te begrijpen en toe te passen. Deze editie legt de nadruk op de verbinding tussen trends en menselijke behoeften. Het rapport biedt praktische inzichten waarmee marketeers strategisch kunnen handelen en betekenisvolle impact kunnen realiseren, binnen én buiten hun organisatie.Lees meer over deze trends en ontdek hoe je marketing kunt gebruiken om maatschappelijke en economische vooruitgang te stimuleren.
Download hier het volledige rapport
