Power to the creators!
Wat hebben Gucci, Nike, Louis Vuitton, cryptokitties en verveelde apen met elkaar te maken? Ze maken allemaal gebruik van NFT’s. Deze non-fungible tokens zijn digitale designs, spelletjes of andere creaties die dankzij blockchain technologie een unieke eigenaar hebben en verhandeld kunnen worden. Nu nog vooral in trek bij millennials en digital natives, maar bezig aan een snelle opmars onder een groter publiek.
De koersen van NFT’s rijzen de pan uit, wat de belangstelling onderstreept. Een 'bored ape' kocht je bij lancering voor omgerekend 190 dollar, inmiddels zijn ze 267.000 dollar waard.
Kansen voor merken
De NFT’s bieden interessante kansen voor gevestigde merken die zich willen profileren in de digitale arena. Zoals Nike, dat sinds de overname van RTFKT digitale sneakers ontwerpt en verkoopt aan modebewuste gamers die er ook in de virtuele wereld goed uit willen zien. Of Louis Vuitton dat Louis the Game uitbrengt, waarin 30 NFT’s verstopt zijn, die je kunt vinden, je toe-eigenen en doorverkopen. Kijk ook eens naar Gucci, dat zijn merkpropositie versterkt met een dromerige video die als NFT verkocht werd; de 25.000 dollar die de film opbracht, ging naar Unicef.
Tips
Wat het voor jou als merk kan betekenen? Patrick van der Pijl van Business Models Inc. heeft een paar belangrijke adviezen voor je:
1. Onderzoek of NFT's voor jou van waarde kunnen zijn in bijvoorbeeld marketing of als nieuw business model met een inkomstenstroom.
2. Leer van de goede voorbeelden, ga het wiel niet zelf uitvinden.
3. Experimenteer onder de radar, zodat je echt weet hoe het werkt.
4. Als je ermee naar buiten gaat, zorg dat het er heel goed uitziet – knulligheid is een absolute no-go in deze arena.
En vooral: have fun!