Influencer of creator? (en wat kun je daarmee?)
Influencers in je marketingmix zijn inmiddels business as usual voor de hedendaagse marketeer. De next level daarin: de creator. Wat is het verschil: elke influencer maakt content en is dus een creator. Creators maken ook eigen content maar zijn niet altijd influencers. Toch bieden juist creators interessante nieuwe mogelijkheden. John Meulemans, oprichter en strategy director van influencerbureau Endeavour steekt een vuurtje aan.
Geld verdienen met digitale content
‘Het uitgangspunt van creators is dat ze geld verdienen met de content zelf. Dus niet zozeer met de advertenties eromheen (al is dat mogelijk), maar vooral met hun digitale creaties, zoals kunstwerken, muziek of digital fashion. Zoals professioneel gamer Ninja, die miljoenen per jaar verdient met zijn gaming livestreams die exclusief op Twitch te zien zijn. Een ander aardig voorbeeld: rapper Travis Scott die binnen Fortnite een 9 minuten durend concert gaf voor 12 miljoen kijkers en daarmee 20 miljoen dollar binnenharkte.’
Onbegrensde mogelijkheden
Leuk, zul je zeggen, maar wat moet ik daar als marketeer mee? Heel veel. Want de creator economy biedt nieuwe mogelijkheden om jouw producten en diensten meerwaarde te geven. De belangrijkste techniek daarbij is de NFT – de non-fungible token die het mogelijk maakt om eigendom te krijgen over een digitaal product of dienst. Daarmee kan een voetbalclub bijvoorbeeld digitale opnamen exclusief verkopen. Artiesten kunnen extra’s aanbieden in de vorm van NFT’s, zoals Kings of Leon deed. De eerste toepassingen op grote schaal zijn er ook al: Burger King liet op 6 miljoen ‘Keep it real’ maaltijdboxen QR-codes drukken die toegang geven tot een digitaal item, variërend van Whoppers voor een jaar tot digitale verzamelobjecten of een ‘life time call’ met beroemdheden zoals Nelly of Anitta. Gaat je marketingbrein al in de overdrive?
Wat wordt jouw creatorsucces?
John Meulemans heeft een belangrijk advies voor wie de creator economy wil betreden. ‘Focus niet zozeer op de influencers als medium, maar op de creativiteit van deze creators. Deze creatieve denkers kennen de doelgroep door en door, begrijpen de digitale mogelijkheden en zijn sterren in het bedenken van vernieuwende en waardevolle content. Die je vervolgens kunt 'repurposen' voor je website, webshop en socials. Ga uit van je eigen doelstellingen en zoek vooral naar integratiemogelijkheden, want daarin liggen grote kansen.’