PIM Marketing Literatuurprijs 2017
28 november 2017
van 17:30 uur
28 november 2017
tot 21:30
Online
Beeckestijn Business School
Leusderend 30 LEUSDEN
Ticket
Prijs
Niet-lid
€ 149,00
De toegang voor Leden van PIM is gratis, Niet-Leden betalen € 149,- (excl. BTW) voor de bijeenkomst.
Aanmeldingsvoorwaarden
Bij aanmelding ga je ermee akkoord dat je tot uiterlijk 48 uur voor aanvang van de bijeenkomst kosteloos kunt annuleren. Mocht je binnen 48 uur voor aanvang de bijeenkomst willen annuleren dan kun je een vervanger regelen.
Kosteloos kennismaken
Heeft je bedrijf niet eerder kennisgemaakt met PIM? Dan is je eerste bezoek aan een bijeenkomst kosteloos. Via kim.vanderwel@pimonline.nl kun je vragen naar de mogelijkheden.
Sorry, de aanmeldperiode is voorbij.
Over de sprekers
-
Andy Mosmans (Startup Branding)
Startups zijn hot en ook Nederland koestert deze vernieuwende bedrijven in de hoop dat ze uitgroeien tot duurzaam succesvolle ondernemingen. De grote uitdaging bestaat er uit om van meer startups daadwerkelijke sterren te maken. Branding vervult hierbij een belangrijke rol omdat het kan helpen een jonge onderneming bekendheid en betekenis te geven. Startup branding draait vooral om ‘becoming’. In dit boek worden veel cases gepresenteerd en een praktisch model om zelf als startup meer grip te krijgen op de zo gewenste duurzame groei, het Brand Coding Canvas. Het model geeft via 10 C’s concreet invulling aan het proces van ‘business blueprinting’ waarbij het merkconcept als DNA fungeert voor het op een unieke en relevante manier succesvol tot leven brengen van een startup. -
Bart Brüggenwirth (Sterke merken betere wereld)
Bart is een marketeer met een missie: hij wil de kracht van marketing en merken benutten om positieve veranderingen te realiseren. Daartoe helpt hij bedrijven om maatschappelijke uitdagingen om te zetten in marktkansen. In 2003 richtte hij als pionier in duurzame marketing b-open op. Daarvoor had hij al ruim 15 jaar ervaring in marketing, merken- en communicatiemanagement bij SCAN Management Consultants en Grey Advertising, waar hij voor uiteenlopende nationale en internationale bedrijven heeft gewerkt. Bart adviseert bedrijven bij de ontwikkeling van hun MVO- of duurzaamheidsbeleid en bij de integratie daarvan in hun positionering, marketing, innovatie en communicatie. Hij is drijvende kracht achter Dossier Duurzaam, het grootschalige marktonderzoek van SAMR en b-open naar de houding van de consument ten aanzien van duurzaamheid. Om ondernemers en marketeers te inspireren en faciliteren is hij medeoprichter en bestuurslid van NIMA WereldMarketeers, gastdocent op Nyenrode en spreekt hij regelmatig op events. Ook is hij auteur van het boek ‘Sterke merken, betere wereld’, dat gehonoreerd is met een top 3 positie van de PIM Marketing Literatuurprijs 2017. -
Carole Lamarque (Influencers)
Influencer marketing is trending. Marketingplannen die inzetten op mond-tot mondreclame genereren twee keer zo veel verkoopresultaten. Maar niet alle aanbevelingen die circuleren, zijn relevant. Want wat in Amerika werkt, geldt niet zomaar in België en Nederland. 'Influencers' is het eerste boek dat het totaalplaatje van influencer marketing schetst. Het laat iedere CEO, CMO en potentiële trendsetter inzien hoe je een boodschap kan verspreiden en geeft je een stappenplan om te beslissen over het soort magnetische content, het tijdstip en het type influencer waarop je het best inzet. Dit boek toont je hoe je een vernieuwde marketing- en communicatiestrategie kan ontwerpen die de basis vormt van het Influencer Marketing Canvas. Dit Canvas plaatst je doelen, acties en influencers op een tijdlijn en helpt je aan een helikopterblik voor de interne stakeholders. -
Kok – Gruijters (Sportmarketing – waardecreatie binnen de sport )
Sportmarketing is een groeiend vakgebied dat een grote rol speelt in de internationale sportwereld. Er wordt onderscheid gemaakt tussen marketing van sport en sport als marketingmiddel (sportsponsoring). In dit boek is gekozen voor een focus op de marketing van sport. Het boek is geschreven vanuit een strategisch marketingperspectief en geeft studenten en professionals duidelijke handvatten voor het schrijven van een sportmarketingplan. De verschillende onderdelen van een sportmarketingplan worden één voor één behandeld aan de hand van theorie en praktijkcases. -
Paul Postma (Big data marketing)
In Big Data Marketing, simpel – snel – succesvol combineert Paul Postma de wereldwijde impact van Big Data Marketing met de praktische alledaagse toepassingen voor organisaties. Big Data Marketing is een verrassend vak waarmee bedrijven en organisaties hun commerciële activiteiten aanzienlijk kunnen verbeteren. Het laat een scherper beeld zien van de commerciële werkelijkheid dan je eigen ogen. Paul Postma maakt Big Data Marketing voor grote en kleine organisaties uitstekend toepasbaar. En laat zien hoe je de voordelen kunt realiseren. Het boek voert je door het proces waarmee je van big data, maar ook van weinig data, het meeste plezier hebt bij marketing en verkoop: commerciële processen. Om de voordelen van sturen op data te gebruiken, hoef je niet ‘big’ te beginnen. Als je klein begint overzie je beter wat je doet en ervaar je hoe je voorspellende waarde creëert uit data. Diezelfde principes zijn ook van toepassing als de hoeveelheid data immens en snel wordt met een onoverzichtelijk aantal bronnen. Het boek staat vol praktijkvoorbeelden van onder andere Ben & Jerry’s, Disneyworld, Dreft, funda, Landal GreenParks, Marston’s, McDonald’s, Prins & Dingemanse, Sanoma en VICE. -
Rob Beltman (De marketingorganisatie van de toekomst)
De ontwikkelingen in het marketingvak lijken sneller te gaan dan het licht. Duizenden commercieel verantwoordelijken worden dagelijks uitgedaagd om nieuwe trends te vertalen naar hun eigen organisatie. Dat roept allerlei vragen op. Welke competenties moeten we in huis halen om relevant te zijn en blijven, om de klant optimaal te bedienen en betrekken, via al die kanalen en netwerken? Welke nieuwe rollen brengt dat met zich mee? En hoe organiseren we dat nou optimaal met de mensen en middelen die we hebben, zodat de organisatie als geheel markt- en klantgericht presteert? Er bestaan enorm veel marketingboeken met mooie theorieën en modellen, met nieuwe invalshoeken over hoe je merken en klantrelaties kunt managen. Maar er zijn vrijwel geen boeken over hoe je marketing binnen de organisatie integraal organiseert. Daarom is dit boek een must voor wie wil scoren met de marketingorganisatie van morgen! -
Rob Luif (Customer journey optimalisatie)
Ondernemen is ingrijpend veranderd door internet. Het is voor consumenten eenvoudig om prijzen te vergelijken, waardoor je al snel in een prijsconcurrentiestrijd belandt. Richt je promotie daarom niet uitsluitend op je product of dienst. Er valt veel te winnen als je de klantreis naar jouw verkooppunt optimaliseert. Dit boek laat zien wat belangrijke voorwaarden zijn voor een optimale klantreis, waardoor de klant steeds weer voor jou kiest. Het draait erom dat je relevant bent en gemak biedt. Om relevant te zijn, moet je je doelgroepen kennen en je merkbeleid aanscherpen. Gemak ervaart de klant als de klantreis vloeiend verloopt. Met een omnichannel omgeving zorg je daarvoor. -
Wijnand Jongen (het einde van online winkelen)
De retail kraakt in haar voegen door de economische crisis en de digitalisering van de samenleving. In ‘Het einde van online winkelen’ laat Wijnand Jongen zien dat de echte oorzaak dieper ligt: winkels zijn nauwelijks in staat in te spelen op het veranderende gedrag van klanten, die door ontwikkelingen als Internet of Things, 24 uur per dag verbonden zijn. Het einde van online winkelen markeert het begin van een nieuw tijdperk waarin personalisering en digitalisering naadloos samengaan. Winkels moeten met nieuwe businessmodellen komen om een plek te veroveren in een wereld die steeds meer gedomineerd wordt door marktplaatsen en platformen. Ze moeten transformeren in digitale netwerkorganisaties waar de menselijke maat weer centraal staat. Wijnand Jongen geeft aan de hand van talloze inspirerende voorbeelden een ultiem overzicht van de trends en ontwikkelingen die het retaillandschap in rap tempo veranderen. Hij schetst een helder beeld van de toekomst, waardoor dit boek onmisbaar is voor iedereen die wil weten wat de detailhandel en de dienstensector te wachten staat. -
van Leeuwe, van de Peppel, Lindsay (De relatie-economie)
Dat goed gebruik van data een bedrijf veel kan opleveren, is duidelijk. Waar het veel leidinggevenden aan ontbreekt is een goede visie op de volgende stap: wat doen we met al die informatie? Het doel, beter klantcontact en bouwen aan langlopende relaties, moet centraal staan. Vaak blijkt dat je daarvoor geen Big Data nodig hebt, maar slim moet werken met de data die je al verzamelt. De auteurs van dit boek leggen uit hoe je dat doet. Ze putten hierbij uit hun ervaringen met innovatieve projecten in de dagbladensector. Door goed te kijken naar hun klantenbestand en aan de keukentafel te luisteren naar individuele klanten konden ze onnodige uitgaven voor bijvoorbeeld proefabonnementen stoppen en het aantal opzeggingen met 50 procent verminderen.