PIM Marketing Literatuur Prijs 2022
PIM-leden kunnen kosteloos deelnemen aan bijeenkomsten. Niet-leden betalen € 149,- (excl. BTW) voor een offline bijeenkomst.
Kosteloos kennismaken
Heb jij of heeft je bedrijf niet eerder kennisgemaakt met PIM? Dan is je eerste bezoek aan een bijeenkomst gratis. Vraag Cheryl (cheryl.vilt@pimonline.nl) naar de mogelijkheden.
Sorry, de aanmeldperiode is voorbij.
PIM Marketing Literatuur Prijs
De PIM Marketing Literatuur Prijs wordt sinds 2003 door Platform Innovatie in Marketing (PIM) uitgereikt. De prijs beoogt de ontwikkeling van het Nederlandse marketing vakgebied te stimuleren. De essentie: in hoeverre de auteur erin is geslaagd vernieuwende inzichten in het marketing vakgebied weer te geven die een duidelijke toegevoegde waarde bieden aan de marketingpraktijk? Om in aanmerking te komen moet een boek zijn ontstaan vanuit het Nederlandse taalgebied en gepubliceerd zijn in de periode van oktober 2021 tot en met september 2022.
Hoe komt een boek in aanmerking voor de Marketing Literatuur Prijs?
Om in aanmerking te komen dient een boek te zijn ontstaan binnen het Nederlandse taalgebied en gepubliceerd te zijn in de periode van september 2021 tot en met september 2022. Bij het bepalen van de lijst let de jury vooral op de mate van vernieuwing. Andere criteria zijn een brede toegevoegde waarde voor het vak en praktische toepasbaarheid.
Criteria en wijze van beoordeling PIM Marketing Literatuur Prijs
De 6 criteria voor beoordeling van de boeken voor de PIM Marketing Literatuur Prijs zijn:
Innovatie, mate van vernieuwing (30%)
In hoeverre worden er vernieuwende concepten geïntroduceerd of in het verleden toegepaste marketingactiviteiten of strategieën ter discussie gesteld? In hoeverre is er echte vernieuwing of is er oude wijn in nieuwe zakken?
Toegevoegde waarde voor het marketing vakgebied (20%)
Wat is de relevantie van het boek voor het marketing vakgebied? In hoeverre zijn de inzichten belangrijk voor de ontwikkeling van het vakgebied?Levert het een bijdrage aan het hele vakgebied of aan een kleine niche binnen het vakgebied?
De praktische toepasbaarheid (20%)
In hoeverre zijn de bevindingen toe te passen in de huidige marketingpraktijk? De mate waarin de bevindingen kunnen worden toegepast in marketingactiviteiten, systemen, tactieken of strategieën.
Cases en praktijkvoorbeelden (10%)
In hoeverre komen er praktijkvoorbeelden aan bod? Hoe meer voorbeelden uit de praktijk, des te hoger de score.
Opbouw, structuur en toegankelijkheid (10%)
De mate waarin het boek helder en duidelijk is van opzet. In hoeverre is het boek toegankelijk (te begrijpen) voor marketeers uit de praktijk die niet direct veel kennis hebben van het specifieke marketingonderwerp?
Vormgeving en opmaak (10%)
Is het boek goed vormgegeven? Nodigt het uit om te lezen? In hoeverre dragen de lay-out en vormgeving bij tot het verhogen van het leesplezier?
Wijze van beoordeling
Ieder jurylid wijst op een schaal van 1 tot 10 een waarde toe aan de 6 criteria. De score kan bestaan uit een 1, 5 of 10. Het gewogen gemiddelde bepaalt uiteindelijk de totale score. De 5 best beoordeelde boeken worden uitgebreid besproken binnen de jury. Waarom vindt iemand iets wel of niet goed aan een boek? Wat is vernieuwend en wat is in de praktijk goed toepasbaar? Ook wordt er nog extra online onderzoek gedaan naar met name het vernieuwende aspect. Uiteindelijk volgt uit het gehele juryproces een top-3 waarvan de jury vindt dat marketeers deze boeken gelezen zouden moeten hebben.
Jury PIM Marketing Literatuur Prijs 2022
Voorzitter van de jury is Hans Molenaar, directeur Beeckestijn Business School. De overige juryleden, in alfabetische volgorde van voornaam, zijn:
-
Arend-Jan Nijhuis, managing partner NICM
-
Brecht Janssen, senior adviseur LVWB Fundraising
- Dorien van der Heijden, co-auteur en winnaar PIM Marketing Literatuur Prijs 2021
-
Egbert Jan van Bel, auteur en adviseur
-
Frank van Delft, directeur CIM7
-
Max Kohnstamm, beleidsmedewerker Life Skills en gepassioneerd volger van de ontwikkelingen in het marketingvakgebied
-
Monique Brand Flu, programmamanager service development Buma/Stemra en adviseur customer excellence
-
Ruud Frambach, hoogleraar marketing Vrije Universiteit Amsterdam
-
Shira Winterkamp, partner Marketing Queens