4R-model en Sociale Media: hèt instrument in de online mix + VISUELE TOELICHTING

12 maart 2008 om 00:15 door PIM Redactie

4R-model en Sociale Media: hèt instrument in de online mix + VISUELE TOELICHTING

 

social!

Een ‘Sociale Media strategie’ is een hele mond vol. Waar een online strategie zeer kort loopt, kunnen we betere spreken van een instrument. In aanloop naar mijn http://www.handboekonlinemarketing.nl/ groeit dit erkend marketinginstrument met de dag. Heel simpel: je kunt per 2008 niet meer zonder het gebruik van Social Media. Dat hier een veranderende bedrijfscultuur achter hangt, is duidelijk. Alleen niet voor iedereen haalbaar. Een poging tot overtuiging. Uw afdeling Corporate Communicatie faxt nog steeds hun ouderwets en passief opgestelde persberichten naar ingeslapen afdelingen? Welterusten. Voor de anderen: lees verder

Share en geef waardevolle (Rich) info vrij

Kennis en informatie is niet meer gelijk aan macht. De zender is niet langer de al-machtige. De klant bepaalt zelf wel wat hij ziet, doet en tot zich neemt. De klant weet ook heel goed dat uw product niet altijd zo uniek is als dat u zelf denkt. Iets wat we eigenlijk al eind jaren negentig hadden ontdekt. Verhullen dat je als aanbieder, producent niets fout doet is ook al geen slimme PR meer. Wees open en doorzichtig. Een heldere prijsopbouw, een logische beantwoording van wie-wat-waar maar ook rijke informatie met een interactief en actief karakter. Dat creeert respect en de wil vaker naar uw online uiting en online bedrijf terug te keren.

Van passieve gegevens naar (inter)actieve informatie

Brede informatie is overal en door iedereen te vinden. De consumer is prosumer. Hij neemt info tot zich maar produceert vooral ook zelf. Social media-news overtreft dagelijks de waarderingen voor een NOS.nl , NU.nl, RTL.nl en meer nieuwssites die te vlak en zendergericht nieuws brengen. Ilsemedia doet dat met NU.nl heel slim door Open Social media-gigant http://www.nujij.nl/ ernaast te zetten. Ilsemedia haalt daar weer artikelen uit wat zij ‘her-produceren’ tot hun NU.nl - nieuws. Ook ik maak er gebruik van en meet zo hoe ‘hot’ http://www.onlinemarketeer.tv/ is. Indien ik een artikel doorplaats zie ik aan de inlinks via de sociale media al zeer snel (de zelfde dag nog) hoe waardevol het artikel wordt gevonden. Indien zeer waardevol levert dit concreet een vraag op en dus nieuwe klant. Tevens zie die je dat lezers blijven hangen en reageren. Ze worden ‘fan’.

Van (inter)actieve informatie naar virale actie

Door kennis en informatie te delen zorgt u er voor dat de organisatie sneller en eenvoudiger gevonden kan worden. Door de informatie te (laten) door middel van bewoordingen van de klant zelf is nog beter. Zo wordt de boodschap opgepakt, verfijnd, compacter gemaakt, gekneed en klaargestoomt om snel door allerei kanalen te drukken. Dit allemaal door de klant zelf. Doe u dit handig en met de nodige autoriteit dan wordt het gezien als Rich. De klant kan iets met de informatie doen, anders dan alleen maar lezen, consumeren en weg. Plakt u aan deze kennis en informatie de Relevante uiting van de organisatie met een heldere virale actie-Reactie-moment dan spreken we van Rich informatie voor de consument. Hoofdletters ‘R’ aangezien dit onderdeel is van mijn R-model in http://www.handboekonlinemarketing.nl/. De rijke informatie kan gevonden door klanten, leveranciers, omgeving en ook de concurrent. Aangezien je het allemaal zelf hebt bedacht hebben is het geen probleem dat de concurrent er nu ook achter komt. Je werkt namelijk allang aan de volgende stap.

Interessant? Interactief? Instant conversie!

Als je rijke informatie weggeeft dan komen bezoekers sneller naar de site. Meer informatie is meer verkeer is meer betrokkenheid. Uit conversiecijfers blijkt dat veel traffic leidt tot veel conversie. Een rode draad in handboekonlinemarketing.nl . Dat dit een continu-proces is mag duidelijk zijn. Dat de cultuur van de organisatie dit moet toestaan, moet helemaal duidelijk zijn. Ze zullen dan ook deze informatie willen delen met anderen. Dit heeft raakvlakken met het andere instrument: de virale marketing. Zorg er dus voor dat de informatie eenvoudig te verspreiden is door uw klanten en internetbezoekers. Gebruik hiervoor bookmark sites zoals Digg, ekudos en del.icio.us. Voor meer informatie: Top 17 sociale sites voor meer verkeer naar je site. Want als je gaat delen kunnen meer mensen de bedrijfsinformatie vinden dit geeft nieuwe klanten en in potentie nieuwe fans.

Fans voor innovatie en meer

Het laatste woord van de vorige alinea is ‘fans’. Fans hebben een meer dan gemiddelde betrokkenheid bij de organisatie en/ of uiting. Gebruik je dit gegeven op een interactief Social Network dan geeft dit heel snel juiste informatie. Over de klant, de dienst of over de campagne. In Nederland hebben we over alles een (ongezouten) mening. Koppelt u dit slim aan de R&D dan kennen we instant productontwikkeling en meer innovatie. Ruud de Wild deed een peiling over zijn eerste uitzending bij Q-Music via zijn Hyves. Heineken heeft bijna 200.000 Hyvers die graag hun mening willen geven over het nieuwe bier of de campagne die nog in aanmaak is. En wat blijkt? Tussen deze fans zitten goede stagiaires of langdurige medewerkers. HRM ook meteen blij. Een instant-onderzoek doen? Online doet deze groep graag en snel mee. Marketingcommunicatie ook meteen blij.

Leer medewerkers online te taggen, schrijven, delen en te plaatsen

Hoe meer mensen de informatie van de organisatie verspreiden, des te beter. De mens is sociaal, interactief en viraal ingesteld. Het web is niet anders. Waarom alles in uw eentje doen, gebruik de kennis en kracht van de medewerkers. Ze zijn al fan van de organisatie, geef ze de middelen om dit met anderen te delen en beloon op een eerlijk en open manier. Ge-inspireerd door Ductape, zie tevens http://www.handboekonlinemarketing.nl/

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox