Hoe kun je de ROI van Social Media meten?

31 mei 2011 om 13:45 door PIM Redactie

Hoe kun je de ROI van Social Media meten?

Nu social media steeds populairder aan het worden is krijg ik ook steeds meer vragen over de ROI van social media. De vraag is meestal 'Wat is nu de ROI van social media?' en daarna "Kun je een paar voorbeelden van Nederlandse bedrijven die al (veel) geld verdienen met social media. De ROI van social media is een logische vraag. Op de vraag wat de ROI van social media is antwoordde Gary Vaynerchuk "What is the ROI of your Mother?" En David Meerman Scott antwoordde op de 'ROI van social media' vraag "Wat de ROI is van een billboard langs de weg, een reclame op TV of de tuinman voor het kantoor. De antwoorden van Vaynerchuk en Meerman Scott zijn me wat te gemakkelijk. Want de ROI van social media is wel degelijk te meten met tools als: Tweetreach, Dlvr.it, Google Analytics, Klout, Hootsuite en Crowdbooster. Maar ik vind ook dat social media meer is dan een verzameling tools en gadgets. Social media is een mentaliteit en een nieuwe manier van denken. Social media is in mijn ogen "Marketing als een service" beschouwen in combinatie met het faciliteren van relevante conversaties. De tools die je daar bij gebruikt zijn van ondergeschikt belang. De denkfout die veel mensen maken bij de 'ROI van social media vraag" is dat ze net als de 'old skool' bankier eerst denken aan hun vette bonus (ROI social media) en dan pas aan hun klant. Terwijl de volgorde uiteraard omgekeerd moet zijn. Dus beschouw marketing als een service en niet als een spamtool zoals Zalando en faciliteer vervolgens relevante conversaties over je merk of product online en op alle plekken waar mensen over je merk of product praten. Als je dit goed snapt en creatief uitvoert kun je pas nadenken over de ROI van social media door je social media inspanningen te meten en bij te sturen. Hoor graag jullie mening over de ROI van social media! Olaf Molenaar is eigenaar van Molenaar Online Marketing en is bezig met social media trajecten bij klanten als Rabobank, DRU Cultuurfabriek en Beeckestijn Business School. Daarnaast is hij docent Internet Marketing op Hogeschool Windesheim

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox