Heeft uw bedrijf al een Social Media Policy?

22 juni 2011 om 09:09 door PIM Redactie

Heeft uw bedrijf al een Social Media Policy?

Ik merk in mijn omgeving en tijdens social mediaworkshops dat er steeds meer bedrijven zich aan het oriënteren zijn op social media gebied. Men vraagt zich ook terecht af hoe men nu moet omgaan met social media zowel privé als bedrijfsmatig. Verbieden is natuurlijk geen optie omdat social media een organisatie juist verder kan helpen. Maar het is zou voor zowel werkgever als werknemer wel fijn zijn als er een beleid zou zijn op het gebied van social media zodat iedereen weet waar hij of zij aan toe is. Moeten we een onderscheid maken tussen social media gebruiken als privé persoon of bedrijfsmatig social media inzetten? In mijn ogen is er geen verschil voor de richtlijnen die ik geef want:
  1. Het is bijna niet te controleren wat privé of zakelijk is
  2. Een privé persoon werkt ook bij een bedrijf of heeft zijn eigen bedrijf
  3. fatsoens normen  en omgangsvormen gelden zowel zakelijk als privé
Nu bestaan er gratis tools die je een op maat social media policy kunnen leveren binnen 5 minuten. Maar die tools zijn vooral opgezet als acquisitie tool (om je persoonlijke gegevens te kunnen bemachtigen) In mijn ogen zou een social media policy kort en krachtig moeten zijn en bij wijze van spreken op een bierviltje moeten passen;) Het moet in simpele en duidelijke taal geschreven zijn. Ik zou het "social media richtlijnen' noemen i.p.v. policy (we leven tenslotte in Nederland;) Ik geef hieronder de 10 social media richtlijnen die ik heb uitgedacht door het bestuderen van de social media richtlijnen van: IBM, Coca Cola, CNV en Philips (en door zelf logisch na te denken)
  1. Probeer foutloos Nederlands te schrijven want je bent een vertegenwoordiger van je bedrijf of jezelf
  2. Ga niet schelden en gebruik geen straattaal (cool, duh, vet)
  3. Verstuur geen boodschappen als je kwaad bent (wacht een dag)
  4. Verstuur geen vertrouwelijke informatie (ook niet per Twitter DM)
  5. Toon respect voor anderen
  6. Zorg voor toegevoegde waarde online
  7. Zorg dat je feiten kloppen
  8. Pas geen censuur toe
  9. Gebruik je gezond verstand en wees beleefd
  10. Geniet maar doe het (social media) met mate en overdrijf niet
Hoor graag wat jullie van deze eerste opzet vinden!

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox