Merk bouwen, zijn en blijven

21 juli 2011 om 16:18 door PIM Redactie

Merk bouwen, zijn en blijven

Elk merk heeft zijn eigen verhaal, die het verschil kan maken met de concurrenten. Maar hoe kan een merk ontstaan, een sterk merk worden en blijven?
Merk worden Een merk is bedoeld om de klant te laten ontdekken, ervaren en extra waarde te creëren. Er wordt op een behoefte ingespeeld met een merk. Hierbij is het belangrijk dat er een fundament wordt gecreëerd voor een merk. De basis van een merk wordt gevormd dooreen identiteit. Hierbij horen de visie, missie, waarden en persoonlijkheid. De fundamenten hiervoor zijn de uitstraling van een merk en het benoemen van de passie achter het merk. Een merk onderscheidt zich van de concurrenten door naam, beeldmerken, vormmerken, kleurmerken of klankmerken. Tevens is het natuurlijk mogelijk om in een combinatie van deze merken te onderscheidden. Bouw een eigen uniek merk waarmee het merk zich onderscheidt ten opzichte van de concurrentie! Merk zijn Een sterk merk is een merk die de doelgroep herinnert en herkent. Dit kan ondermeer gebeuren door een emotionele betekenis aan een product of dienst toe te voegen. Een sterk merk identificeert en positioneert zichzelf op een onderscheidende wijze. Het is belangrijk om te zorgen voor een goede merkbekendheid die levendig wordt gehouden en waarbij de merkbeloftes worden waargemaakt. Deze merkbeloftes moeten eenvoudig te begrijpen en uniek zijn. Een merk kan verfrist worden door in te spelen in nieuwe ontwikkelingen en trends, daarbij is het van belang dat de identiteit van het merk aansluiten. Een sterk merk moet tevens bereikbaar en verkrijgbaar zijn. Dit kan ondermeer door co-creatie met de klanten en samenwerking met partners. Een middel om een merk te versterken is de huisstijl die aansluit bij het merk. Wanneer de uitingen aansluiten, wordt de zichtbaarheid van een merk vergroot. Merk blijven Een merk kan veel meer zijn dan een marketinginstrument. Hierbij kan gedacht worden aan duurzame merken die een relatie aangaan met de klant. Vanuit een heldere visie en strategie wordt gehandeld om de beloftes waar te maken. Deze duurzame relatie vormt de basis van het voortbestaan van een merk. Een sterk merk heeft ondermeer effect op aankoopgedrag, financiële waarde, acties concurrent en klantloyaliteit. Een sterk merk verhoogt de klantenbinding en biedt meer mogelijkheden om extra inkomsten te genereren. Hierbij is het belangrijk om als merk zijnde onderzoek te doen naar de wensen van de klanten over het merk en de concurrerende aanbieders. Dit om de klantentrouw op een manier te belonen die aansluit bij de behoeften van de klant en bij het merk. Een sterk merk heeft op deze manier een eigen verhaal die aansluit bij de klant…

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox