Social mediaverslaving binnen uw bedrijf?

5 augustus 2011 om 15:59 door PIM Redactie

Social mediaverslaving binnen uw bedrijf?

Social media worden in toenemende mate ingezet als marketinginstrument door diverse bedrijven. Deze media kunnen worden ingezet voor diverse doeleinden als bijvoorbeeld kennis en informatie delen in een web 2.0 omgeving. Vele bedrijven gebruiken de media om in contact te komen met de doelgroep en een bepaald imago op te bouwen. Ook kan de loyaliteit met de klant hierdoor verhoogd worden en zelf met de werknemers door het op deze media te hebben over de producten en diensten van een bedrijf.
Deze social media kunnen echter ook behoorlijk verslavend zijn. Dit kost het Nederlandse bedrijfsleven miljoenen euro’s doordat deze verslaving vooral onder werktijd plaatsvindt. De Nederlandse bedrijven blijven achter met een social media beleid en werknemers ondervinden verslavingsproblemen. Dit komt ondermeer doordat een grote groep personen continue omringd word door laptops, smartphones en tablets. Daardoor is het voor hen mogelijk om op elk moment social media te bereiken als Twitter, Hyves en Facebook. Door deze verslaving zijn de werknemers minder productief. De verwachting is dat Nederlandse bedrijven hun social media budget zullen verhogen en meer werknemers hiervoor in dienst zullen nemen. Via social media kunnen diverse producten of diensten worden gepromoot, maar ook personeel gewerfd worden. De Social media worden voornamelijk gebruikt in Nederland om merkbekendheid te creëren en klantbetrokkenheid te verhogen. Hierbij is het belangrijk dat de resultaten worden gemeten en inzicht wordt verkregen in de doelgroep, gebruik social media en het bereiken doeleinden van het bedrijf met social media. Daarbij is het belangrijk dat van tevoren een strategie wordt bepaald. Het is belangrijk dat een bedrijf van tevoren een beleid en gedragscode voor social media opstelt zodat de werknemers effectief en efficiënt mogelijk kunnen werken zonder een social mediaverslaving. Dus wees je als bedrijf zijnde bewust van de risico’s van dit marketinginstrument!

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox