Magento als platform voor een B2B webshop?

15 augustus 2011 om 13:38 door PIM Redactie

Magento als platform voor een B2B webshop?

Magento is het snelst groeiende opensource e-commerce platform op dit moment.  Het woord Magento wordt op dit moment meer gegoogled dan het woord e-commerce.  Wij krijgen steeds vaker de vraag of een Magento webhop ook in te zetten is voor de verkoop van producten aan bedrijven oftewel als B2B webshop. Dit blog gaat in op de mogelijkheden om Magento in te zetten als B2B webshop en de verschillen met een B2C (business to consumer) webshop.

Verschillen tussen functionaliteiten B2B en B2C webshop

Veel webshop functionaliteiten zoals bijvoorbeeld een goede zoekfunctie en een duidelijke navigatie horen thuis in zowel een B2C als een B2B webshop. Toch zijn er een aantal specifieke functionaliteiten die wij tegenkomen in de B2B markt die vaak niet gelden bij de verkoop aan consumenten namelijk:
  • Voor veel B2B webshops moeten bedrijven zich eerst aanmelden voordat ze een bestelling kunnen plaatsen. Dit maakt het bestellen als “gast” vaak niet wenselijk terwijl dit in een consumenten webshop vaak tot een hogere conversie leidt. In sommige gevallen zal het zelfs zo zijn dat alleen ingelogde klanten de prijzen van producten kunnen bekijken en bestellen.
  • Voor veel B2B webshops is het van belang om ook kortingen op klantniveau in te stellen in plaats van alleen op klantgroepniveau. Terwijl dit bij de verkoop aan consumenten vaak overbodig is.
  • Betaling in een B2B webshop zal veelal achteraf plaatsvinden in plaats van directe betaling. Bedrijven kunnen dus kopen op krediet waarbij er vaak een controle moet plaatsvinden of een bedrijf zijn kredietlimiet niet heeft overschreden voordat er een bestelling wordt gedaan.

Magento als B2B webshop

Alhoewel het Magento platform standaard meer gericht is op de verkoop aan consumenten is een Magento webshop zeer goed uit te breiden naar een B2B webshop. Er zijn verschillende uitbreidingen die een aantal specifieke B2B functionaliteiten mogelijk maken zoals:
  • Verplicht inloggen voordat producten bekeken en besteld kunnen worden.
  • Toepassen van kortingsregels op individuele klanten in plaats van op de Magento klantgroepen.
  • Eigen login omgeving voor dealers of resellers die alleen bestellingen kunnen plaatsen voor hun eigen klanten in de Magento B2B webshop.
  • Inzetten van een RMA (return merchandise authorisation) module voor het retourneren of omruilen van producten.
Een Magento webshop gericht op een B2B klant zal dus anders opgezet moeten worden dan een webshop gericht op consumenten. Magento biedt echter goede mogelijkheden om deze extra functionaliteiten toe te voegen. Heb je vragen over de mogelijkheden voor het inzetten van Magento als B2B webshop of wil je een aantal voorbeelden van B2B Magento webshops die door Experius zijn gerealiseerd? Neem dan contact met ons op via de website of 030-8200238.

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox