De ecommerce kant van marktplaats

2 september 2011 om 12:38 door PIM Redactie

De ecommerce kant van marktplaats

Marktplaats is een plek waar veel mensen naar toe gaan als ze een artikel zoeken. Maandelijks heeft Marktplaats 6 miljoen unieke bezoekers. Dit omdat al het aanbod gebundeld is op een plek en het bekend staat als een plek waar zowel tweedehands als nieuwe artikelen worden aangeboden. Adverteren op Marktplaats kan voor vele webshops een goede investering zijn. Zeker wanneer deze bedrijven in de organische zoekresultaten van Google niet erg hoog staan en ze toch met een kleine investering bekendheid en conversie willen realiseren is Marktplaats een goede plek om te beginnen. In deze blog zullen we dan ook de mogelijkheden van adverteren op Marktplaats uiteenzetten.

Admarkt

Een van de advertentie mogelijkheden in Marktplaats is AdMarkt. Het is vrijwel hetzelfde systeem als Google Adwords. Echter kies je bij marktplaats een productgroep en rubriek waarop je target. Dit is hoe het werkt Om een advertentie aan te kunnen maken op Marktplaats doorloop je min of meer dezelfde stappen als bij Google Adwords. Je maakt een account aan en zodra die bevestigd is kun je advertenties aanmaken. Je kiest een groep en rubriek waarin je wilt dat je advertentie verschijnt en geeft de advertentievorm op. Vervolgens geef je aan hoeveel je wilt betalen per klik (CPC = cost per click) voor de advertentie op Marktplaats en hoeveel je in totaal wilt besteden. Op basis van de populariteit van de advertentie en de CPC van andere adverteerders wordt een indicatie gegeven van de CPC die nodig is om op de eerste pagina te staan. De bezoekersaantallen en hoeveelheid advertenties op Marktplaats verschillen per moment en daarmee ook de CPC die nodig is voor een notering op de eerste pagina. Het is aan jezelf om te bepalen of je op de eerste pagina wilt staan. Wellicht ben je tevreden met pagina 3 omdat je voldoende kliks krijgt tegen een lagere CPC. Als je echter de hoogste CPC van een rubriek hebt ingesteld, maar je hebt een lage CTR (click through rate = het percentage mensen dat op je advertentie klikt), dan kan het zijn dat je toch niet bovenaan de eerste pagina verschijnt. De reden hiervoor is dat de relevantie van je advertentie dan lager is dan die van andere adverteerders. De resultaten van de advertenties zijn vervolgens te volgen op je eigen overzichtspagina. Optimaliseer je advertentie om de CTR te verhogen door je tekst en foto’s aan te passen of pas de CPC per advertentie aan om zo het maximale resultaat te behalen.

Plaats een advertentie op Marktplaats

Op Marktplaats is er de mogelijkheid om als bedrijf een advertentie aan te maken net zoals een particulier dat zou doen. Wanneer je echter een website URL  of bedrijfsnaam weer wilt geven in een advertentie dien je hiervoor te betalen. Het is uiteraard mogelijk om de URL of bedrijfsnaam weg te laten alleen is dit niet aan te raden, omdat er voor de consument dan een extra drempel ligt om bij je te kopen. Er moet door de klant dan namelijk eerst een mail gestuurd worden voor de contactgegevens alvorens ze naar je webshop kunnen gaan om te kopen. De keus voor iemand die deze optie gelijk bied is dan snel gemaakt. Bij het aanmaken van een advertentie op marktplaats kun je kiezen om voor 5 euro onderaan een extra rubriek te staan met de advertentie. Dit kan je doen wanneer je het gevoel hebt dat de consument in meerdere rubrieken zou kunnen zoeken naar het product dat je aanbied. Vervolgens kan je ook nog kiezen uit een hoeveelheid extra opties om op te vallen in de rubriek waarin de advertentie geplaatst is. Één van de opties is de Marktplaats topadvertentie die ervoor zorgt dat je bovenaan de rubriek blijft staan voor een bepaalde tijd. Dit maakt dat je advertentie extra opvalt bij de consument. Dit is een goede optie omdat er altijd naar de eerste zoekresultaten wordt gekeken. Wanneer deze niet blijken te voldoen kijkt men pas verder.

Marktplaats aanbieding

Via Marktplaats Aanbieding kan er risicoloos geadverteerd worden, je betaalt alleen per betalende klant. Via de homepage van Marktplaats, sociale netwerken en per nieuwsbrief breng jij je scherpe aanbieding bij Marktplaats-gebruikers onder de aandacht.

Adverteren met banners

Marktplaats biedt verschillende bannerformaten, passend bij verschillende budgetten en doelstellingen. Dit is dan ook een mooie manier om op te vallen bij de consument. Klik voor meer informatie over bannering, hier.

Plaats een klus

Marktplaats geeft de mogelijkheid voor particulieren om een klus aan te bieden. Een klusbedrijf of zzp-er kan hierop reageren. Om te kunnen reageren dien je echter als bedrijf te betalen. Het ligt aan de bundel die je aanschaft maar per reactie betaal je gemiddeld 3 euro. Voor klussers is dit een handige manier om in contact te komen met hun klanten. Zoals je hebt kunnen lezen biedt Marktplaats vele goede opties om in het vizier van de consument te komen. Voor elke mogelijkheid is een ander budget nodig en bestaan er verschillende doelstellingen. Mocht jij je afvragen hoe adverteren in Marktplaats voor jou kan werken neem dan contact met ons op en wij helpen je graag dit uit te zoeken en te monitoren! Laura Arends via www.experius.nl

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox