Social media voor SEO

2 september 2011 om 12:44 door PIM Redactie

Social media voor SEO

Search Engine Optimisation ofwel zoekmachine optimalisatie is het verbeteren van de zichtbaarheid van websites in de verschillende zoekmachines. Hoe hoger een website in de relevante en organische zoekresultaten van zoekmachines staat hoe meer bezoekers een website via een zoekmachine krijgt. Het verbeteren van de zichtbaarheid van websites in zoekmachines gebeurt via veel verschillende aanpassingen op een website zoals: het aanvullen van de content met bepaalde zoekwoorden waarmee hoger gescoord kan worden, het verbeteren van de structuur zodat zoekmachines makkelijker de websites kunnen indexeren en het zorgen van meer links die naar de website verwijzen.
Zoekmachines maken sinds enkele jaren steeds meer gebruik van Blended Search, dit houdt in dat zoekmachines niet alleen de tekstresultaten van webpagina’s tonen maar ook video’s, afbeeldingen, nieuws, blogs en discussies tonen. Sinds een tijdje zijn zoekmachines ook bezig om social media te betrekken in de zoekresultaten. Vaak als er over SEO wordt gesproken worden termen als zoekwoorden, linkbuilding en landingspagina’s veelvuldig gebruikt, echter vergeten velen dat er nog meer aspecten van belang zijn, zoals social media, die een toegevoegde waarde kunnen leveren. De volgende aspecten van social media dragen bij aan SEO:

Google realtime – search

Sinds 2009 had Google een contract met Twitter om hun updates op te nemen in de zoekresultaten, dit door een speciale feed. Helaas verliep dit contract in juli van dit jaar. VoorSEO is dit jammer omdat je eerst met je tweets gemakkelijk gevonden werd in Google. Google geeft echter aan dat hoewel ze geen special feed meer hebben voor toegang tot de tweets, de informatie in Twitter die publiekelijk beschikbaar is nog wel doorzoekbaar en zichtbaar zal zijn in de zoekresultaten. Het kan dus alsnog zo zijn dat wanneer een klant zoekt op social media marketing en jij hier net een tweet over uit hebt gestuurd je met deze tweet in de zoekresultaten komt. Dit geldt ook voor Facebook en andere social networking sites.

Online luisteren

Je kunt informatie halen uit online gesprekken door ze ‘af te luisteren’. Deze informatie haalde je normaal alleen maar uit focus groepen en is nu online verkrijgbaar. Daarbij is het ook een goede manier op je brand awareness etc te meten en zoekwoorden te achterhalen die je klanten gebruiken. Zo kun je de SEO van je website gerichter inrichten.

Netwerken

Door aanwezig en actief te zijn op social media kom je in contact met klanten en consumenten. Je kunt de interactie met ze aangaan en relaties opbouwen voor in de toekomst. Hieruit kunnen relaties naar voren komen die later handig zijn wanneer er gewerkt gaat worden aan linkbuilding.

Branding en reputatie

Er wordt op meerdere kanalen over je bedrijf/merk gepraat. Je bedrijf in combinatie met relevante zoekwoorden worden vaak gevonden. Dit kan ervoor zorgen dat je pagerank omhoog gaat.

Gebruik like en share buttons op je site

Geweldige manier om je website bezoeker aan te moedigen om informatie over je bedrijf te verspreiden. Hoe meer er over je gepraat wordt hoe makkelijk je te vinden bent.

Links

Mensen die op de kanalen over je praten of je content sharen gebruiken hiervoor vaak links. Veel van deze links zijn helaas de zogenaamde nofollow links. Een zoekmachine crawler zal dit niet zien als een link. Toch zitten er altijd een paar tussen die wel gelezen kunnen worden en deze dragen dan bij aan je zoekmachine optimalisatie. Wil jij meer weten over zoekmachine optimalisatie  of zoek je iemand die dit kan inrichten neem dan contact met ons op via 030-8200238 of via info@experius.nl Laura Arends via www.experius.nl

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox