Vriend of vijand? Social media

18 september 2011 om 14:25 door PIM Redactie

Vriend of vijand? Social media

Uit onderzoek van Social Embassy is gebleken dat merken steeds meer vrienden worden voor de consument. 90% van de 100 Nederlandse topmerken zijn actief op social media ten opzichte van 67% in 2010. Merken en netwerken professionaliseren door van tevoren een plan te maken voor de inzet van deze media. 88% van deze topmerken doet dat.
De verschillende social media hebben verschillende doeleinden voor de merken. Twitter wordt bijvoorbeeld voornamelijk ingezet voor service en webcare. Daarentegen wordt Facebook meer ingezet voor marketing & sales en LinkedIn voor recruitment. Daarbij is het belangrijk dat bedrijven onthouden dat social media middelen zijn, waarbij consumenten en bedrijven in toenemende mate gelijkwaardig samenwerken. Momenteel is 28% van de social media actieve Nederlanders een vriend of een fan van een merk. Daarom is investeren in deze social media belangrijk en groeien de budgetten van de merken snel. Echter vinden merken het moeilijk om een effectmeting van social media te doen. 13% van de topmerken meet de invloed van deze media op bedrijfsdoelstellingen en 41% van deze merken kijkt uitsluitend naar het aantal fans of volgers. YouTube, Facebook, LinkedIn en Twitter worden het meest ingezet door de topmerken. Alleen is YouTube een medium waar het moeilijk is om in interactie te komen met de consument. 36% van de merken is actief op Hyves om veelal een relatief jonge doelgroep te benaderen. Voor merken is social media tevens interessant om te achterhalen wat consumenten van een concurrent vinden. Tevens kunnen merken zich via deze media onderscheiden van concurrenten en hen voorblijven. Daarbij is het belangrijk om onderzoek te doen na de ontwikkelingen in de social media en binnen de branche. Ook kan om feedback van de consument worden gevraagd door de interactie via deze social media. Door consumenten te binden aan jouw merk, een vriend voor ze te zijn, zullen zij zorgen voor positieve aandacht binnen hun vriend groep en rest van hun omgeving. Consumenten zijn de beste bronnen voor merken, maar wees dan wel een vriend voor hen. Natuurlijk mag je ook altijd bevriend met mij worden op twitter ;) @kosterfemke

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox