Consumenten dwingen retailers tot mobiele strategie

20 september 2011 om 09:27 door PIM Redactie

Consumenten dwingen retailers tot mobiele strategie

 
div class='posterous_autopost'>

RSR Research legde een aantal stellingen over de mobiele telefoon voor aan 83 grote retailers van deze wereld. Een meerderheid antwoordt bevestigend op de stelling dat ‘consumenten zich zo snel ontwikkeld hebben, dat ze eigenlijk gedwongen worden om snel stappen richting mobiel te maken’.

Zo is te lezen in het onderzoek “Keeping Up with the Mobile Consumer”. 78 procent van de respondenten is het eens met de stelling, waarvan 35 procent heel erg eens.
13 procent van de respondenten antwoordden neutraal, en 9 procent was het niet met de stelling eens. 

81 procent van de respondenten denkt dat de beste mogelijkheden voor mobile retail nog niet ontdekt zijn, waarvan 24 procent het hier heel erg mee eens is. 10 procent is het niet eens met deze stelling.

46 procent van de respondenten heeft hele andere doelen gesteld voor mobiele shoppers dan voor e-commerce shoppers. 35 procent snapt de vraag niet, en 19 procent is het niet eens met de stelling.

Volgens de retailers kan een mobiele strategie op drie manieren goed zijn voor de onderneming en zijn klanten:

- Een verbetering van de customer engagement leidt tot verbetering van de loyaliteit (98 procent vindt dit waardevol, waarvan 73 procent heel erg waardevol).
- De mogelijkheid om te innoveren met mobiel, plus een verbetering van de customer engagement leidt tot verbetering sales (88 procent vindt dit waardevol, waarvan 61 heel erg waardevol).

Aanvullend vindt 93 procent ‘het verkrijgen van betere inzichten in shopgedrag’ waardevol, waarvan 59 procent heel erg waardevol.

Wat moeten consumenten vooral kunnen doen op de mobiele site van retailers? 94 procent denkt dat consumenten vooral goed moeten kunnen zoeken naar producten. Retailers denken daarnaast dat een store locator zinnig is (90 procent vindt dat belangrijk), een goed aanbod van coupons/aanbiedingen (94 procent vindt dat belangrijk) en toegang tot product reviews (90 procent vindt dat belangrijk).

Retailers gebruiken deze mogelijkheden echter nog niet allemaal. Zo maakt 48 procent gebruik van een store location-app, en heeft 35 procent mobiel zoeken makkelijker gemaakt. 32 procent biedt coupons aan, bij 26 procent kun je product reviews lezen en bij 25 procent je bestelling volgen.

Wat vindt men niet of minder belangrijk: cadeaubonnen (22 procent kruist dit aan als belangrijk), het bekijken van wekelijkse advertenties (18 procent vindt dat belangrijk) en het gebruik van barcodes om de prijs/beschikbaarheid te checken (16 procent belangrijk).

Bron: Marketingcharts

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox