Wat maakt je tot een Social Media Strateeg?

26 september 2011 om 10:14 door PIM Redactie

Wat maakt je tot een Social Media Strateeg?

 
div class='posterous_autopost'>

De term ‘Social Media Expert’ ligt – in Nederland – zwaar onder vuur. Had je veel volgers, veel Tweets, veel LinkedIn-statusupdates en hyperactief op Facebook dat zou jij weleens de term ‘Social Media Expert’ in je bio hebben staan. Flauwe en bijelkaar gegraaide presentaties over Twitter, het aangaan van de ‘dialoog’ en vooral links-en-rechts met alles ‘engagen’ heeft zijn werking gehad. Hoe enthousiast ook gebracht en met welke goede bedoeling dan ook. We weten het nu wel. De vraag die na de ‘Wat’ komt is de diepere en strategische oplossing van de ‘Hoe’. 

Zelfbenoemde experts moeten hierbij het veld ruimen voor ervaren marketeers, organisatie- en communicatieprofessionals die het middel social media juist oppakken en nuchter en doordacht inzetten. Of juist niet. Bijgaande infographic onder andere door Mashable samengesteld, toont het profiel van een social media strateeeg.

In het kort de competentie en het profiel van een Social Media Strateeg

64% zou man zijn, veelal een senior marketeer of communicatieprof en grotendeels voor meer dan zes jaar ervaring in het bredere vakgebied van bijvoorbeeld marketing of communicatie. Je durft risico’s te nemen, kunt een team samenstellen en managen en je hebt ervaring met het aansturen van bureau’s. Je kunt omgaan met vastgesteld budget of het management overtuigen van een grotere investering in jouw werkzaamheden. En.. je bent trendsetters en kenner op het vakgebied en vooral proactief bezig met de kennisvergaring. Je kunt natuurlijk ook een strategisch plan samenstellen.

Een overzicht:

 


Hieronder de voor de infographic belangrijke presentatie van Jeremiah Owyang:

 

 

 

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox