Urban augmented reality app voor Utrecht

12 oktober 2011 om 14:32 door PIM Redactie

Urban augmented reality app voor Utrecht

Benieuwd hoe het nieuwe centrum van Utrecht er uit gaat zien? Of hoe het er jaren geleden uit zag? Met de urban augmented reality app voor Utrecht kan dit!
De Utrechtse variant van de UAR app is gelanceerd tijdens de Dag van de Bouw en is gratis te downloaden voor de iPhone en Android met kompas. Het is een initiatief van het Nederlands Architectuur instituut (NAi). De NAi heeft ook voor steden als Rotterdam, Amsterdam, Den Bosch en Den Haag een UAR app gemaakt. Via je smartphone kun je het stationsgebied van de toekomst zien als een laag over de werkelijkheid en kun je een audio route lopen langs een groot deel van de Stationsgebied projecten. Het bijzondere aan deze applicatie is de mogelijkheid om zelf je eigen huis of bijzonder gebouw toe te voegen. Deze ‘User generated content’ is een gloednieuwe optie in een applicatie voor smartphones. Gebruikers kunnen met deze optie hun kennis over gebouwen met elkaar delen en helpen mee aan het nog completer maken van het overzicht van de Nederlandse architectuur in UAR. Om de app te promoten is er een actie gehouden. Degene die voor 24 juni het meest bijzondere gebouw in de UAR had gezet, of het gebouw dat in de archieven onontdekt is gebleven of zelfs niet in te vinden is, kon de iPad2 winnen. Op de Dag van de Architectuur is de winnaar bekend gemaakt. Wij vinden de app er cool uitzien en zien hier zeker toekomst in! Augmented reality of in het Nederlands toegevoegde realiteit maakt het verschil tussen de echte wereld en de virtuele wereld steeds kleiner. Sinds enkele jaren is het nu ook mogelijk via de mobiele telefoon en dit heeft vele mogelijkheden gecreëerd voor marketing. Advertenties komen tot leven en wekken weer echte interesse bij mensen. Iets nieuws is namelijk altijd opvallend. Augmented reality zie je steeds vaker terug komen en begint een echte hype te worden. Voorloper op het gebied van Augmented reality is het Nederlandse bedrijf Layar. Wanneer je deze app gebruikt kom je erachter hoeveel mogelijkheden dit biedt voor marketing, ecommerce en communicatie. Het brengt uw boodschap tot leven en kan een buzz rondom uw merk creëren omdat het nieuw en opvallend is. De boodschap komt beter over wanneer het leuk is ingepakt en dat geldt zeker voor Augmented reality! Daarnaast is het een geweldig middel om in te zetten bij ecommerce. Men maakt een foto van een artikel en dit artikel komt tot leven, specificaties, prijs, winkels waar het te verkrijgen is alles komt naar voren. Ook laat de layar app gave ecommerce mogelijkheden zien met bijvoorbeeld de winkel app. Waar vindt ik de dichtsbijzijnde H&M? de layar wijst je de weg. Al met al dus een hoop kansen!

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox