Commerciële social media

24 oktober 2011 om 17:10 door PIM Redactie

Commerciële social media

Social media is een verzamelnaam voor alle toepassingen op het internet waarmee het moeilijk is om op een gebruiksvriendelijke en leuke wijze informatie met elkaar te delen. Deze informatie vallen niet alleen tekst onder, maar ook video’s, muziek en foto’s. Door deze media is het mogelijk om te socialiseren met de omgeving via het internet. De social media die ik voornamelijk gebruik zijn Facebook en Twitter. Ideale middelen om informatie te delen met mijn omgeving, op de ene media wat uitgebreider dan op de andere.
Bij social media draait het om de één op één communicatie tussen jou en je omgeving. De interactie vindt op een leuke, eenvoudige manier plaats. Mensen hebben sociale basisbehoeften en deze social media vervullen deze behoeften eenvoudiger. Voor bedrijven bestaat nu de mogelijkheid hierdoor om een dialoog aan te gaan met grote groepen mensen zonder groot budget. Merken worden hierdoor deel van het netwerk van de consument en social media spelen een rol bij relatiemarketing van bedrijven. Maar hoe ver mag een bedrijf gaan? Social media is geschikt voor de personalisatie van een merk en kan zorgen voor veel goede publiciteit. Maar zorg ervoor dat je betrouwbaar blijft als bedrijf. Wees daarom ook niet te commercieel en laat je merkidentiteit zien. De zakelijke onderwerpen kunnen afgewisseld worden met luchtigere onderwerpen om de één op één communicatie leuk te houden. De social media worden steeds commerciëler. Bedrijven hebben geroken aan de mogelijkheden van het internet en willen daar vol gebruik van maken. Maar of dit allemaal zo verstandig is? Het is tegenwoordig zelfs mogelijk om gesponsorde berichten te plaatsen op de profielen van Bloggers, Twitteraars en Facebookers. Ik vind dit persoonlijk geen goede ontwikkeling, want het idee van de social media om persoonlijk informatie te delen verdwijnt. De media worden alleen ingezet om geld te verdienen. Hoe de consument hierop zal reageren, ik ben benieuwd. Mijn conclusie is: Blijf je eigen merkidentiteit trouw, er zijn al commerciële kuddedieren genoeg! via: www.femkekoster.nl

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox