Wie van de vier?

25 januari 2012 om 09:24 door PIM Redactie

Wie van de vier?

Communicatie & Pr-adviesbureau Porter Novelli heeft vier nieuwe type consumenten vastgesteld op basis van sociale mediagedrag. Dit zijn de cheerleaders, loyalisten, opportunisten en outsiders. Bedrijven kunnen de consumenten online effectiever bereiken door in te spelen op de specifieke type consument.
In Nederland is 13% van de consumenten een cheerleader. Zij besteden twee keer zo veel tijd aan sociale netwerken als het Europese gemiddelde. De loyalisten, 19% in Nederland, zijn de consumenten die het meest openstaan voor langetermijnrelaties met merken. 78% van hen wil verbonden zijn met product of bedrijf die ze waarderen. Een grote groep in Nederland wordt gevormd door opportunisten (31%). Deze consumenten zijn minder sociaal of merkentrouw. De motieven van hen om bedrijven online te volgen zijn kortingen of speciale wedstrijden. 36% van de consumenten in Nederland is een outsider. Zij gebruiken sociale media vooral voor persoonlijke redenen en zoeken geen toenadering tot merken. Informatie zoeken zij liever via websites of zoekmachines. Speel dus op de behoefte van de type socialemediaconsument in om effectiever online te zijn. Maar welke soort consument koopt jouw producten of diensten?

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox