Love is in the brands…

15 februari 2012 om 19:00 door PIM Redactie

Love is in the brands…

De dooi is gevallen, de elfstedenkoort is gedaald, maar daar is de volgende inhaker… Valentijn!
Deze dag, gebaseerd op de liefde, is alweer voorbij in Nederland. Maar hoe zit dat nou met Valentijnsdag in Nederland en de marketing? 60% van de Nederlanders heeft niets met deze dag aangezien het te commercieel is. Slechts 15% in Nederland viert deze dag. Daarbij doen mannen vaker aan Valentijnsdag dan vrouwen. De meest gebruikelijke manier om deze liefdesdag te vieren zijn het versturen van kaarten, een activiteit, bloemen, chocola en andere cadeaus. Echter blijkt er wel veel rumour over deze dag te zijn online. Vele bedrijven weten dan ook een slaatje uit de dag der liefde te slaan door de valentijnsmarketing… Een bloemetje op Valentijnsdag is één van de bekendste cadeaus. Daar wist het bloemenbureau van Nederland op in te spelen door de Nederlanders te helpen herinneren aan Valentijnsdag. Dit gebeurde ondermeer door de Valentijn Helpdesk waarbij via een persoonlijke via de mail, een sms en Robert te Brink mensen werden benaderd over de dag der liefde. Heineken verbindt de mensen met het merk door middel van de liefde. Via een speciale app konden mensen een serenade brengen aan hun geliefde en hen uitnodigen voor een onvergetelijke dag. Hema heeft een slimme inhaker om Valentijnsdag een andere wending te geven. Een hart veroveren of juist een hart breken kon door de tienduizend gratis kaarten die Hema verstuurden. Bedoeling van de Hema was om het overige assortiment in de aandacht te brengen. Door deze actie kwam de winkelketen volop in beeld. De kracht van inhakers is dat advertenties beter herinnerd worden, meer gewaardeerd worden en effectiever zijn dan gewone advertenties. Dit komt ondermeer door een betere aansluiting bij de belevingswereld. Het is nu afwachten op de volgende afhaker die zal gaan leven in de wereld & hoe de merken weten te binden… Heineken Serenade

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox