![5c483d3cee0b11e180ff22000a1e8889_7](http://www.marketinginnovatie.org/wp-content/uploads/2012/11/5c483d3cee0b11e180ff22000a1e8889_7-300x300.jpg)
De eerste serious gaming initiatieven in Nederland dateren van eind vorige eeuw. In eerste instantie waren bedrijven sceptisch, tot ze de resultaten zagen in verhouding tot de relatief lage investering. Geen enkel ander middel heeft tot nu toe een betere ROI laten zien. Vanaf het begin van deze eeuw kan serious gaming dan ook op veel enthousiasme rekenen en zijn er al heel wat serious games ontwikkeld. Bij de meeste serious games staat de uitkomst op voorhand vast en wordt de game ‘intern’ gespeeld. Zo hebben de meeste managers al eens een management game gespeeld.
In 2006 heeft de Amerikaan Luke Hohmann 14 verschillende Innovation Games ontwikkeld, met als doel om samen met klanten tot baanbrekende innovaties te komen. Organisaties als Adobe, Cisco, SAP, HP, Yahoo en Reed Elsevier behalen hiermee sindsdien in korte tijd verbluffende resultaten, hetgeen ze geen windeieren heeft gelegd. De games omvatten het gehele innovatietraject van ontdekken, ontwikkelen, prioriteren en doen.
In Nederland was al wel het boek Innovation Games te koop, maar een professionele ondersteuning liet op zich wachten. Daar gaan Cesario Ramos en Adrie Dolman nu verandering in brengen. Cesario is agile & scrum trainer en de eerste en enige Nederlandse Qualified Instructor van Innovation Games. Adrie Dolman is senior marketing & innovatie consultant. Samen brengen zij onder licentie de Innovation Games en de professionele gebruikerstrainingen van Amerika naar Nederland.
Op 10 en 11 december geven zij de eerste gebruikerstraining in Nederland, waarvoor men nog kan inschrijven. Voor meer informatie over deze tweedaagse training kan men terecht op de site
http://www.deklantkiest.nl/nieuw-innovation-games
Let op! MarketingInnovatie.org lezers krijgen 255 euro korting als zij voor 30 november inschrijven. Gebruik hiervoor de actiecode
MI2012 bij de inschrijving.