Door serious gaming samen met klanten baanbrekende innovaties ontwikkelen

6 november 2012 om 12:26 door PIM Redactie

Door serious gaming samen met klanten baanbrekende innovaties ontwikkelen

In tijden waarin het aanbod de vraag overstijgt en onderling uitwisselbaar is, rest slechts een moordende prijsconcurrentie met uitgeholde marges. Innovatie is tegenwoordig de enige uitweg om gezonde winstmarges te maken. Maar hoe kom je tot baanbrekende innovaties waarmee je de concurrentie te slim af bent en bovendien een gezonde winstmarge kunt behalen? U moet dan welhaast in het brein van uw klanten kunnen kruipen en hun beter begrijpen dan zij zichzelf doorgaans begrijpen. Onbewuste behoeftes en drijfveren kunnen doorgronden en hier passende innovaties voor ontwikkelen gaat al lang niet meer door een enquête uit te schrijven of uw klanten te interviewen. Met Innovation Games leert u uw klanten echt begrijpen en heeft u een fantastisch instrument in handen om dit in korte tijd om te zetten in trefzekere innovaties.
De eerste serious gaming initiatieven in Nederland dateren van eind vorige eeuw. In eerste instantie waren bedrijven sceptisch, tot ze de resultaten zagen in verhouding tot de relatief lage investering. Geen enkel ander middel heeft tot nu toe een betere ROI laten zien. Vanaf het begin van deze eeuw kan serious gaming dan ook op veel enthousiasme rekenen en zijn er al heel wat serious games ontwikkeld. Bij de meeste serious games staat de uitkomst op voorhand vast en wordt de game ‘intern’ gespeeld. Zo hebben de meeste managers al eens een management game gespeeld. In 2006 heeft de Amerikaan Luke Hohmann 14 verschillende Innovation Games ontwikkeld, met als doel om samen met klanten tot baanbrekende innovaties te komen. Organisaties als Adobe, Cisco, SAP, HP, Yahoo en Reed Elsevier behalen hiermee sindsdien in korte tijd verbluffende resultaten, hetgeen ze geen windeieren heeft gelegd. De games omvatten het gehele innovatietraject van ontdekken, ontwikkelen, prioriteren en doen. In Nederland was al wel het boek Innovation Games te koop, maar een professionele ondersteuning liet op zich wachten. Daar gaan Cesario Ramos en Adrie Dolman nu verandering in brengen. Cesario is agile & scrum trainer en de eerste en enige Nederlandse Qualified Instructor van Innovation Games. Adrie Dolman is senior marketing & innovatie consultant. Samen brengen zij onder licentie de Innovation Games en de professionele gebruikerstrainingen van Amerika naar Nederland. Op 10 en 11 december geven zij de eerste gebruikerstraining in Nederland, waarvoor men nog kan inschrijven. Voor meer informatie over deze tweedaagse training kan men terecht op de site http://www.deklantkiest.nl/nieuw-innovation-games Let op! MarketingInnovatie.org lezers krijgen 255 euro korting als zij voor 30 november inschrijven. Gebruik hiervoor de actiecode MI2012 bij de inschrijving.

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox