Vergeet likes, ga voor YouTube abonnees

8 april 2014 om 09:18 door PIM Redactie

Vergeet likes, ga voor YouTube abonnees

Ze waren er vroeg bij, Daan Sip en Niels Verhoeven. Al toen de eerste online invloedrijke YouTubers zich lieten zien zagen zij de mogelijkheden om hen in te zetten voor reclamecampagnes. Sip deed dat als eerst voor Soa Aids Nederland. Tot zijn eigen verbazing bereikte de Vrij Veilig campagne in no-time 1,2 miljoen views. Er ging een lampje branden, samen met Verhoeven richtte hij het bureau Social1nfluencers op. Een bureau dat razendpopulaire YouTubers op tienerleeftijd verbindt met merken. Wij vroegen de twee naar waarom merken juist op YouTube tieners moet bereiken.

“Creators (YouTube-bloggers, red.) vormen een snelgroeiende kracht in het Nederlandse medialandschap. Vooral de generatie onder dertig jaar bereiken zij, want die generatie gebruikt visuele media totaal anders dan ouderen. De tijd van het lineair consumeren van media - tv-uitzendingen op vaste momenten - is voorbij. Jongeren willen on demand, overal waar zij zijn. Dat zie je terug in de cijfers, veertig procent van ons verkeer komt van mobiel.”

Wat is jullie bereik en welke mogelijkheden zijn er? “Maandelijks worden de video’s van onze kanalen vijftien miljoen keer bekeken. En met dat soort cijfers in zo’n specifieke doelgroep wordt het al gauw interessant. Mogelijkheden zijn er te over, we kunnen de advertenties voorafgaand aan YouTube filmpjes verkopen, een YouTube strategie ontwikkelen en we faciliteren product placements, waarbij YouTubers de handelswaar van adverteerders in home-made videos bespreken. Uiteraard delen we de opbrengst van de advertentie-inkomsten met de YouTubers”

Hoe ziet jullie toekomst eruit? “Het web verschuift steeds meer naar visueel. Daar willen wij een onderdeel van zijn. Uiteindelijk zal alles wat in video te vertellen is ook daadwerkelijk in video worden omgezet. In inhoudelijke zin gaat er nog heel veel komen. En ons platform is klaar voor uitbreiding naar rest van Europa. We zijn nog maar net begonnen”

Op dinsdagavond 22 April spreken Daan Sip en Niels Verhoeven tijdens de PIM themasesse “De Toekomst van Advertising”. Bekijk het volledige programma en schrijf je in!

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox