Interview met Anna van Wassenaer over digitale transformatie

22 september 2015 om 21:22 door PIM Redactie

Interview met Anna van Wassenaer over digitale transformatie

Op vrijdag 25 september organiseert het Platform Innovatie in Marketing samen met IBM het interactieve online kennisevent Connect Live. Thema? Digitale transformatie. Zeven topexperts brengen je in een middag op de hoogte van hun ervaringen uit de praktijk. Eén van de sprekers is Anna van Wassenaer, senior managing consultant bij IBM. In aanloop naar het event stelden we haar twee prangende vragen.

“Technologie biedt alleen meerwaarde als het doet wat wij mensen willen.

Hoe zorg je binnen digitale transformatie dat je niet verzand in technologie maar juist menselijke relevantie borgt

Technologie heeft zich zo razendsnel ontwikkeld, dat het verzekeren van relevantie belangrijk is dan ooit. Ik doe dat door middel van design thinking, de naam van de methode waarmee ik samen met onze opdrachtgevers strategieën ontwikkel. Dit proces betrekt in alle fases de eindgebruiker, bijvoorbeeld op het moment dat we ontdekken dat we aannames maken. Op zo’n moment betrekken we onze eindgebruiker om te testen of we op het juiste pad zitten.
Tegelijkertijd moeten we niet bang zijn voor technologie. Marketing automation is bijvoorbeeld heel erg welkom, het zorgt ervoor dat we tijd over hebben om de echt belangrijke klantinteracties real-life te kunnen laten verlopen. Technologie biedt immers alleen meerwaarde als het doet wat wij mensen willen.

"Iedereen - van jong naar oud en van trainee tot C-level bestuurders- die zijn organisatie wil verbeteren kan een rol hebben binnen digitale transformatie."

Wat is volgens jou een veelgemaakte denkfout rondom digitale transformatie?

We moeten over afdelingen heen denken. Digitale transformatie omvat meer dan alleen de marketing of IT-afdeling. Iedereen - van jong naar oud en van trainee tot C-level bestuurders- die zijn organisatie wil verbeteren kan een rol hebben binnen digitale transformatie. Nieuwe business modellen, een frictionless customer experience en verbeterde interne operaties, het is allemaal onderdeel van digitaal transformeren.
Van belang is ook dat dit multi disciplinaire team agile werkt. Dat zorgt voor snelle resultaten die in de echte wereld getest kunnen worden, waarna je kunt voortborduren op feedback van medewerkers en klanten.

Meer inzicht in digitale transformatie?

Bekijk het volledige programma en meld je gratis aan!

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox