Bob Oord over business to business marketing

1 november 2015 om 13:07 door PIM Redactie

Bob Oord over business to business marketing

Business to business marketing wordt veelal ondergesneeuwd door de grotere hoeveelheid innovatie in business to consumer, maar dat betekent niet dat er binnen b2b niets gebeurd. Sterker nog, business to business marketing leeft als nooit te voren en om die reden organiseert het Platform Innovatieve op maandag 16 november de kennissessie Innovaties in de B2B. Een van de sprekers is Bob Oord, directeur van marketingbureau Heliview Online. In aanloop naar de sessie stelden we hem een aantal vragen.

Wat is volgens jou de belangrijkste trend in marketing?

In de wereld van business to business wordt veel gesproken over marketing automation. Ook is er een sterke focus op ROI en doet contentmarketing het nog steeds erg goed. Laatstgenoemde is echt geland binnen de sector, maar men vraagt zich wel af hoe contentmarketing georganiseerd moet worden. Je kunt daarbij niet alles uitbesteden. Volgens mij is het daarbij belangrijk om een tweedeling te maken. Het eigen bedrijf moet zorgdragen voor het benodigde mandaat en de kennis, kunde & expertise die gedeeld worden via contentmarketing. De identiteit moet vanuit de organisatie zelf komen, anders is het niet authentiek.

Wat staat er bovenaan jouw to-do lijstje als marketeer?

Mijn nummer één prioriteit is de tevredenheid van onze opdrachtgevers. Zo ben ik gericht op de ROI van de content marketingactiviteiten van onze opdrachtgevers. Dat betekent dat ik overal bij betrokken ben. Van het ontwikkelen van de content, het marketen ervan als de verankering van de activiteiten binnen de organisaties van onze opdrachtgevers. 

Wat is een veelgemaakte fout op het gebied van content of business to business marketing?

Een inside-out perspectief hebben. Te veel letten op salesdoelstellingen, productfeatures of ROI. Bij het ontwikkelen van content marketing binnen de organisatie is het van belang om diegene voor wie je het doet scherp in beeld te hebben en te betrekken bij de ontwikkelen van de juiste boodschap. Welke pijnpunten zijn er? Wie moet de lezer van de content overtuigen? Zonder directe betrokkenheid van de eindgebruiker van de content stuurt men te veel op aannames en dat is zonde. 

Nog meer inzicht in de laatste ontwikkelingen van business to business marketing?

Naast spreek staan er nog drie topsprekers op het programma. Schrijf je in voor de kennissessie Innovaties in B2B, op 16 november 2015 in Leusden. Bekijk het volledige programma en meld je aan!

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox