Interview met Daan Sip over marketing met online infuencers

8 januari 2016 om 15:10 door PIM Redactie

Interview met Daan Sip over marketing met online infuencers

Daan Sip startte in 2012 Social1nfluencers, een bureau dat online influencers koppelt aan adverteerders. Hij was in Nederland de eerste die het voor merken mogelijk maakte om mee te liften op het succes van jonge, online invloedrijken. Merken zoals Coca Cola, Netfilx en Microsoft kloppen bij hem aan om samen met hem creative video content te ontwikkelen. Het belangrijkste is daarbij de inzet van brand content en influencers, voor wie Daan samen met de adverteerders een professionele carriere weet op te bouwen. Op 4 februari spreekt Daan tijdens het jaarlijkse trendevent van het Platform Innovatieve Marketing, in aanloop van dat event interviewden wij hem.  

Je hebt het bureau in 2014 verkocht aan Sanoma. Hoe heb je de overgang van kleine, succesvolle startup naar onderdeel van Sanoma ervaren?

Gelukkig houden we enorm veel vrijheid en blijven we de kapiteins op ons eigen schip. Dankzij grote broer SBS Broadcasting zijn er veel meer mogelijkheden. Onder andere verspreiding van content en het opbouwen van influencers middels liniaire TV en magazines van het Sanoma netwerk. Ook hebben zowel Sanoma als SBS Broadcasting veel grote titels zoals nu.nl, VTWonen en Tina die wij op dit moment helpen met een strategie voor YouTube. Als laatste hebben we samen een nieuw videoplatform neergezet, S1.tv, welke we in 2016 naar grote hoogte zullen brengen. 

"Influencers spreken een jongere doelgroep aan die zich steeds meer afkeren van traditionele media, die grootverbruikers zijn van adblockers en wars zijn van in your face advertising."

Wat is de oorzaak van de groeiende populariteit van het adverteren met online influencers?

Influencers weten een jongere doelgroep aan zich te binden die zich steeds meer afkeren van traditionele media, grootverbruikers zijn van adblockers, zappknoppen hebben en wars zijn van in your face advertising. Het antwoord hierop is content. En als content king is, dan is distributie van deze content queen (en de queen heeft de broek aan thuis). Influencers doen precies dit. Zij maken aansprekende content en hebben het distributiemodel goed op orde dankzij een vaste audience die hun content dagelijks in grote getale kijkt. Wij weten enorm veel van de audiences, waardoor het gaat om aansprekende branded content welke op grote schaal verspreid wordt met een enorm inzicht in wie deze content bekijkt. 

"We zorgen ervoor dat merken die willen samen werken met influencers de teugels iets laten vieren"

Hoe zorg je ervoor dat de online influencers hun geloofwaardigheid behouden en niet gezien wordt als marketinginstrument?

Dit doen we door de verhouding branded content en reguliere content nauwlettend in de gaten te houden. Daarnaast is het belangrijk om open te zijn richting de kijkers. Als het branded is, dan moet dit ook vermeld worden. Als laatste zorgen we er voor dat merken die willen samen werken met influencers de teugels iets laten vieren en de influencers veel redactionele vrijheid geven, waardoor het perfect past in de content strategie van de influencer. En het allermooiste is wanneer een merk het voor de influencer mogelijk maakt content te creeren die extra vet is. Een roadtrip door Amerika in een vierdelige webserie gesponsord door Big American Pizza, kan de kijker goed waarderen en zorgt zelfs voor sympathie richting het merk.

Meer inzicht in hoe je als marketeer kunt inspelen op de behoeften van jongeren? 

Op 4 februari organiseert het Platform Innovatie in Marketing de jaarlijkse trendsessie. Deze avond staat volledig in het tekenen van jongeren en jongvolwassenen. Naast de lezing van Daan nodigen we ook andere experts uit. Bekijk het programma en schrijf je in! 

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox