The best of PIM 2015

13 januari 2016 om 11:07 door PIM Redactie

The best of PIM 2015

PIM blikt tijdens de nieuwjaarsborrel terug op het marketingjaar 2015 met the best of PIM 2015. Het PIM bestuur heeft een bloemlezing gemaakt uit alle presentaties van afgelopen jaar. Alle presentaties zijn terug te lezen op: http://www.pimonline.nl/presentaties-themasessies-2015.

Hans Molenaar begint de sessie met iedereen een inspirerend marketingjaar te wensen. 2015 begon met het Lustrum dat PIM samen met VMC vierde in januari. Een prachtige locatie in Amsterdam aan het IJ, een stevig inhoudelijk programma met sprekers van o.a. Philips en Google en aansluitend een spetterend feest.

Het jaar 2015 in vogelvlucht

B2B – Pascal van Hombergh
Contentmarketing is niet nieuw maar nog steeds hot in B2B, we zijn nog steeds aan het leren. Hoe zorgen we nou echt voor impact bij onze klant i.p.v. toch weer op een andere manier ‘zenden’?  De presentaties van Afas en Loyens en Loeff toonden de learnings die deze organisaties hebben opgedaan rond dit thema. In de sessie van eind mei gaan we o.a. in op Account Based Marketing en op de rol die marketing heeft –of zou moeten hebben- in innovatie.

Nieuwe marketing technologieen  - Frans Appels
In de speedsessie marketing technologie passeren elk jaar diverse marketing automation en online tools de revu. Zo vertelt de case van de ANWB ons bijvoorbeeld hoe behavioral targetting nu precies werkt, NN toont ons hoe de marketing automation (tools, apps, content) wordt gekoppeld aan de customer journey.

Big data, datadriven marketing – Arned-Jan Nijhuis
Deze sessie waren we bij SAP te gast.  De Telegraaf legde ons uit hoe ze voor elke lezer een persoonlijke online krant maken. Tevens hadden we een internationale spreker van ULU, de start up die zorgt voor de connected car en hele nieuwe proposities voor leasemaatschappijen en verzekeraars mogelijk maakt.  ING ging dieper in op het van outbound naar Inbound gaan o.b.v. data, en hoe je ervoor zorgt dat je real time met die data de meest passende aanbieding kan doen. Weer een aantal mooie cases die het adagium ‘Data is de nieuwe grondstof’ ondersteunen.

Customer experience – Olaf Ouwerkerk
We hoorden van de nieuwe service excellence richtlijn door Jean Pierre Thomassen. Cases van Arval, Onna Onna en NLE inspireerden met concrete voorbeelden hoe zij hard werken aan klantgerichtheid.  Allen maakten duidelijk dat klantgerichtheid  geen ‘projectje’ is, maar echt iets is van de lange adem. En het begint in gesprekken met je klant. Daar leer je wat de klant van je vindt en wat echt impact gaat hebben.

Brands en trends – Aljan de Boer
Tony Chocolonely, haast een love brand, was een van de meest meeslepende sessies van het afgelopen jaar. Henk Beltman vertelde met verve over de purpose van zijn merk en hoe hij echt een verschil wil maken (en maakt!) in het leven van de cacaoboeren. De eetbare content die elke bezoeker mee naar huis nam, hielp ook mee..

Afgelopen jaar in de trendsessie hebben we gefocust op de maker movement, internet of things en robotisering. Nog steeds haast dagelijks in het nieuws; welke impact gaat robotisering bijvoorbeeld hebben op de arbeidsmarkt? Aljan stelt (via video) de gewetensvraag; We weten allemaal dat dit er aan zit te komen, maar wie is er al echt mee bezig? Of worden we toch door de waan van de dag geregeerd en laten we het aan de techneuten en ‘nerds’ over?

Marketing Of The Year
Marketeer of the year 2015, een prijs die PIM uitreikt samen met Nima en Afdo groep, is Erik van Engelen, werkzaam bij Eneco. Hoe hij op een consistente manier marketing toepast en het vak uitdraagt is volgens de jury de belangrijkste reden voor zijn winst.

Marketing Literatuur Prijs
Criteria voor de PIM Marketing Literatuurprijs; zijn de boeken vernieuwend, hebben ze toegevoegde waarde voor het vak en zijn ze toepasbaar? Winnaar van afgelopen jaar was Joris Merks Benjaminsen. In zijn boek Online Brand Identity toont hij aan hoe het merkdenken en de digitale wereld, het conversiedenken, bij elkaar (moeten) komen. Ook de andere genomineerde boeken zijn interessant en de moeite waard, zie het als een voorselectie voor je leeslijst.

Hans Molenaar sluit af met het heffen van het glas. Op naar de borrel! En op naar een mooi nieuw marketingjaar.

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox