Interview Irene de Ruijter over the internet of things

8 maart 2016 om 00:20 door PIM Redactie

Interview Irene de Ruijter over the internet of things

In 2015 werd big data door the internet of things voorbijgestreefd als meest besproken nieuwe marketingtechnologie. Maar de daden lijken bij de woorden te worden gevoegd. Ook de toepassingen dringen langszaam maar zeker door in ons dagelijks leven. Slimme lampen in het huis, een auto die zich 's nachts update en de eerste tekenen van de verbonden stad voor een verhoging in het de verwachtingen van de consument. Tijd om mee te bewegen. Om jou als marketeer daartoe te inspireren organiseert het Platform Innovatie in Marketing (PIM) op 13 maart de workshop “Marketing in de wereld van the internet of things” bij Philips in Eindhoven. In aanloop naar de workshop interviewden we Irene de Ruijter, manager Internet of Things Academy.

"Het lanceren van het Internet of Things-netwerk “LoRa” door KPN gaat een enorme push geven aan de toepassingsmogelijkheden.

Wat is volgens jou de meest interessante case die binnen het domein internet of things valt?

“Wanneer je als organisatie nieuwe technologie inzet voor het creëren van nieuwe producten, diensten of business modellen dan ben je echt innovatief bezig en levert dit de meest spannende én interessantste toepassingen op. Als voorbeeld noem ik graag schoonmaakbedrijf Vebego. Zij meten met sensoren de klimaatkwaliteit in de gebouwen waar ze schoonmaken. Hierdoor geven ze hun klanten nu ook advies hoe ze ziekteverzuim kunnen verlagen en arbeidsproductiviteit te verhogen. Kortom, zij breidden hun businessmodel uit van schoonmaakbedrijf tot adviseurs in klimaatbeheersing. En wie weet waar ze de data in de toekomst nog meer voor kunnen gebruiken.”

Welke factor zou ervoor kunnen zorgen dat de adoptie van the internet of things accelereert?

"Het lanceren van het Lora netwerk van KPN gaat een enorme push geven aan toepassingsmogelijkheden. Eenvoudig gezegd kunnen door dit netwerk “dingen” overal in Nederland, zowel binnen als buiten, met het internet verbonden worden. Voor de meeste toepassingen gaat het om relatief weinig data dat verzonden wordt waardoor de levensduur van de batterij is zeer lang. De belemmering van het wisselen van batterijen in IoT toepassingen neemt hierdoor af. Bovendien zijn de kosten vele malen goedkoper dan in het verleden.  Kortom het op afstand meten van situaties en aansturen van apparaten is nu haalbaarder dan ooit.  Denk bijvoorbeeld aan een toepassing die meet of parkeerplaatsen vrij zijn en met die info vervolgens navigatiesystemen aanstuurt. Of een toepassing die de locatie en conditie meet van assets van een bedrijf wat de planning optimaliseert, garanties biedt en verzekeringspremie verlaagt."

Toon de waarde aan, leer er van, zet de test om in de bedrijfsvoering. Ontwikkel daarna pas een strategie.

Welk advies geeft jij iedere CMO als het gaat om internet of things?

Denk met je directie, business- en innovatie collega’s na over de mogelijkheden van IoT. Er zijn zo oneindig veel toepassingen als je begint met nadenken. Begin vooral een test met een van de meest voor de hand liggende of belovende toepassing. Toon de waarde aan, leer er van, zet de test om in de bedrijfsvoering en ga door met de twee daaropvolgende testtoepassingen. Ontwikkel daarna pas een strategie hoe je verder met IoT wil om gaan. Kortom, learning by doing. De technologie is te nieuw om vooraf helemaal uitgedacht te hebben hoe je er mee om wilt gaan. Op deze manier is de kans het grootst dat je concurrentievoordeel behaalt omdat je er mee aan de slag bent nog voordat je concurrent uberhaupt heeft nagedacht over innovaties met IoT.

Bezoek de workshop 'Marketing in de wereld van the Internet of Things' op 14 maart bij Philips in Eindhoven.

Leer meer over de visie van Irene de Ruijter en breng samen met topexperts uit de industrie theorie meteen in de praktijk. Bekijk het volledige programma en schrijf je in op onze website.

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox