Interview met Matthijs Moeken (genomineerd voor de titel Marketeer of the Year)

8 maart 2016 om 10:53 door PIM Redactie

Interview met Matthijs Moeken (genomineerd voor de titel Marketeer of the Year)

Matthijs_Moeken_Executie_is_veel_belangrijker_dan_het_grote_idee.jpg

Matthijs Moeken, tot de zomer cmo bij supermarktketen Jumbo, vindt dat we executie in marketing en communicatie tot nummer één moeten verheffen. Dat zegt hij in een interview met Tijdschrift voor Marketing, naar aanleiding van zijn nominatie voor de titel Marketeer of the Year 2016. ‘Kijk’, zegt Moeken, ‘in marketing hebben we het altijd eindeloos over concepten en ideeën. Die worden verheven tot het haakje waar we alles aan ophangen. En wat doen we daarna? We besteden niet voldoende budget aan de uitvoering, de production value. Eigenlijk raffelen we de executie van dat grote idee af.’

Waarom hecht je zo aan executie?
Een idee sneuvelt direct als de executie niet goed gaat, alles moet kloppen. Ik spar vaak met mijn vriend Matthias Scholten (directeur content bij RTL, red.) en het idee van het juichpak van Roy Donders voor het EK 2014 is in tien minuten als sms’end in de stoeltjeslift ontstaan.’

Dus dat idee kwam niet van het reclamebureau, Alfred International?
Nee, het is een illusie dat een idee altijd van het bureau moet komen. De executie daarentegen is wél van Alfred (samen met Vijf890, red). De vormgeving van de pakken, de leeuw, de film, dat hebben de bureaus allemaal magistraal gedaan. Door die sublieme executie is het een hype geworden, niet door het idee. Het is dan ook totaal zinloos om jezelf daarvoor op de borst te gaan zitten slaan. Het gaat er uiteindelijk om hoe je de danseressen cast, de choreografie ontwerpt en de confetti op het juiste moment in de lucht spuit. En het meest onmogelijke dat ooit gelukt is, is om op tijd 250 duizend pakken in Nederland te hebben.’

Naast Matthijs Moeken zijn ook Henk Jan Beltman van Tony’s Chocolonely en Robert Bernink van Q Music genomineerd voor de titel Marketeer of the Year. Op 31 maart wordt de winnaar bekendgemaakt tijdens de Dutch Marketing Awards 2016.

Schrijf je hier in voor de Dutch Marketing Awards!
Let op: PIM leden ontvangen €50,-korting op het inschrijfgeld.

Bron: Marketingonline

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox