Terugblik trends 2023 | non-demografisch denken

Visies , Algemeen 13 december 2023 om 19:16 door PIM Redactie

Blog 1 uit 4 | In opdracht van PIM geschreven door Kristel Vanderlinden van Futurekind

Terugblik trends 2023 | non-demografisch denken

TrendFest tijdelijke visual  (1200 x 800 px).png

Warming up richting TrendFest 2024. Op 30 januari vindt de 19e editie plaats bij Eneco in Rotterdam. Trendwatcher Kristel Vanderlinden blikt terug op de trends van 2023.

Registreer voor TrendFest 2024

Eén van onze belangrijke trends, waar we dit jaar ook veel verandering in hebben gezien, is non-demografisch denken en handelen maar wat is dat nu juist? En hoe kan je het als bedrijf implementeren?

Non-demografisch denken benadrukt het belang van het verlaten van traditionele demografische segmentatie  en het omarmen van een meer holistische benadering van klantsegmentatie. In plaats van klanten te categoriseren op basis van leeftijd, geslacht, inkomen en andere demografische factoren, moeten bedrijven zich richten op de individuele behoeften, interesses en waarden van hun klanten. Door enkel bijvoorbeeld te kijken naar inzichten uit de vele onderzoeken naar millennials, Gen Z of boomers werk je meer clichédenken in de hand en creëer je eenheidsworst.

Non-demografisch denken vereist dat bedrijven hun klanten beter begrijpen door middel van diepgaande analyses van hun gedrag, attitudes en motivaties. Dit kan worden bereikt door middel van geavanceerde datamining-technieken en het gebruik van geavanceerde analysetools.

Door in nieuwe segmentatievormen te denken en te omarmen, kunnen bedrijven hun klanten beter bedienen en hun marketing- en productstrategieën beter afstemmen op de individuele behoeften en interesses van hun klanten. Dit kan leiden tot een betere klanttevredenheid, hogere omzet en een betere concurrentiepositie.

Een belangrijke nuance is eveneens het cross-generationele denken. Door enkel te navelstaren naar hetgeen wat bijvoorbeeld Gen Z doet verschillen van millennials mis je de hele rijkheid van over generaties heen te denken en mensen meer te verbinden. Een mindset dat sowieso door heel wat generaties wordt omarmd. Vandaag de dag zie je eer en meer cross-generationele voorbeelden in onze cultuur zoals het succes van Jennifer Coolidge, of Michelle Yeoh, de eerste vrouwelijke Oscarwinnares van boven de 60, de vele TikTok filmpjes van mensen van alle leeftijden zoals #theoldgays, de terugkeer van de jaren 80 supermodellen op de catwalk en zo veel meer.

Kortom, non-demografisch denken is een belangrijk concept voor bedrijven die zich willen richten op de individuele behoeften en interesses van hun klanten. Door traditionele demografische segmentatie te verlaten en zich te richten op diepgaande analyses van klantgedrag en motivaties, kunnen bedrijven hun klanten beter bedienen en hun concurrentiepositie verbeteren.

Hoe pas jij non-demografisch denken toe in jouw organisatie? Op 2 juli organiseren wij daarom een online webinar waarbij non-demografische marketing centraal staat. 

Non-demografische marketing 2 juli       Registreer voor TrendFest 2024

Het TrendFest vindt op 30 januari 2024 plaats bij Eneco in Rotterdam. Registreren is mogelijk via deze link.

Andere trendrapporten

Visies , Algemeen

Inspirerende editie van de PIM Marketingliteratuurprijs 2024 zet de toon voor de toekomst van marketing

14 november 2024
Gorinchem, 14 november 2024 – De PIM Marketingliteratuurprijs vanPlatform Innovatie in Marketing (PIM) gaat dit jaar naar het boek Do Tell, gesc…
Visies , Interview , Algemeen

Blog - Irma Bollen in gesprek met Wim Vermeulen

5 november 2024
In de snel veranderende marketingwereld staan teams voor een dubbele uitdaging: de groeiende impact van AI en de noodzaak van duurzaamheid. Tijdens he…

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox