Blog 3 uit 4 | In opdracht van PIM geschreven door Kristel Vanderlinden van FutureKind
Terugblik trends 2023 | Regeneratie Innovatie
Warming up richting TrendFest 2024. Op 30 januari vindt de 19e editie plaats bij Eneco in Rotterdam. Trendwatcher Kristel Vanderlinden blikt terug op de trends van 2023.
Ken jij de trend van Regeneratie Innovatie? In ons rapport van dit jaar gaven we een mooie uitleg wat dat nu juist is en vooral waarom het belangrijk is voor bedrijven om duurzame oplossingen te vinden voor de uitdagingen van de toekomst.
Regeneratie Innovatie benadrukt het belang van het ontwikkelen van producten en diensten die van nature helend zijn voor zowel de planeet als de mens. Waarin we streven naar nieuwe manieren van 'helen', zowel economisch, ecologisch als menselijk. Een evolutionele shift van duurzaamheid naar regeneratief denken en handelen.
Dit vereist een diepgaand begrip van de natuurlijke intelligentie en het vermogen om te leren van de natuur en haar principes om complexe systemen te creëren, te evolueren en zich aan te passen over miljoenen jaren van natuurlijke selectie en evolutie. Het concept van natuurlijke intelligentie omvat de diverse en veerkrachtige ecosystemen, organismen en processen die in de natuur voorkomen. Natuurlijke intelligentie wordt vaak gezien als een bron van inspiratie voor innovatie en ontwerp in verschillende domeinen, waaronder technologie, architectuur, stadsplanning en duurzame ontwikkeling. Door te leren van de veerkracht, efficiëntie en duurzaamheid van natuurlijke systemen, kunnen we nieuwe benaderingen ontwikkelen om complexe problemen op te lossen en duurzame oplossingen te creëren.
Belangrijk om te weten is dat mensen zich in een regeneratieve omgeving meer en meer gedragen als burgers, en veel minder als consumenten. Als burgers zijn we niet alleen begaan met de natuur, maar ook met onze gezondheid en nalatenschap, in eerste instantie die van onszelf en ons gezin en bij uitbreiding familie, vervolgens onze gemeenschap, stad en de hele maatschappij.
De verschuiving van consument naar burger leidt tot een meer holistische connectie en een betere afstemming op de morele 'customer journey' van de eindconsument. In deze ‘journey’ kijken mensen niet alleen naar wat ze willen kopen, maar ook naar wat ze denken nodig te hebben en wat ze effectief nodig hebben om een effect te hebben op hun uitgaven enerzijds en duurzame keuzes anderzijds.