Terugblik trends 2023 | Visionair Vooruitdenken

Visies , Algemeen 9 januari 2024 om 13:35 door PIM Redactie

Blog 4 uit 4 | In opdracht van PIM geschreven door Kristel Vanderlinden van FutureKind

Terugblik trends 2023 | Visionair Vooruitdenken

TrendFest tijdelijke visual CLEAN.png

Warming up richting TrendFest 2024. Op 30 januari vindt de 19e editie plaats bij Eneco in Rotterdam. Trendwatcher Kristel Vanderlinden blikt terug op de trends van 2023.

We hebben meer en meer nood aan Visionair Vooruitdenken en vandaar dat het ook één van de toekomstversnellers is van ons trendrapport afgelopen jaar.

Waarom? Visionair vooruitdenken is een belangrijk concept voor bedrijven en organisaties die zich willen voorbereiden op de toekomst. Het gaat erom dat bedrijven verder kijken dan de korte termijn en een toekomstbestendige visie ontwikkelen. Om dit ook effectief te installeren moeten organisaties begrijpen waar de markt en hun consumenten over 5 tot 10 jaar zullen staan en vanuit die toekomst terug redeneren naar vandaag, over 5, 3 en 1 jaar. In plaats van te starten met data en inzichten van vandaag. Want gezien bijvoorbeeld de snelheid van maatschappelijke en technologische ontwikkelingen zijn strategieën ontwikkeld met data van vandaag achterhaald als ze in uitvoeringsfase zijn.

Door visionair vooruit te denken, kunnen bedrijven zich beter voorbereiden op toekomstige uitdagingen en kansen. Het stelt hen in staat om hun bedrijfsstrategieën en -processen aan te passen om te anticiperen op veranderingen in de markt en de behoeften van hun klanten.

Een toekomstbestendige visie ontwikkelen en implementeren is echter geen gemakkelijke taak. Het vereist dat bedrijven hun bedrijfscultuur en werkomgeving aanpassen om innovatie en creativiteit te stimuleren. Het betekent ook dat bedrijven moeten samenwerken met externe partners en concurrenten om innovatie te stimuleren en nieuwe oplossingen te vinden voor de uitdagingen van de toekomst.

Enkele voorbeelden van bedrijven die visionair vooruitdenken hebben omarmd zijn Tesla, Patagonia en Apple. Deze bedrijven hebben een toekomstgerichte visie ontwikkeld en hebben hun bedrijfsstrategieën en -processen aangepast om zich voor te bereiden op toekomstige uitdagingen en kansen.

Kortom, visionair vooruitdenken is een essentieel concept voor bedrijven en organisaties die zich willen voorbereiden op de toekomst. Het stelt hen in staat om een toekomstbestendige visie te ontwikkelen en hun bedrijfsstrategieën en -processen aan te passen om te anticiperen op veranderingen in de markt en de behoeften van hun klanten.

       Registreer voor TrendFest 2024

Het TrendFest vindt op 30 januari 2024 plaats bij Eneco in Rotterdam. Registreren is mogelijk via deze link.

Gerelateerde berichten

Andere trendrapporten

Visies , Interview , Algemeen

Visiedocument Future of Marketing

4 juli 2024
4 juli 2024 - Platform Innovatie Marketing (PIM) heeft vandaag een vernieuwend visiedocument "De marketingtoekomst in versnelling: AI en Duurzaamheid …
Visies , Algemeen

Blog 3 - realiteit van duurzaamheid in marketing

27 juni 2024
Bij Platform Innovatie in Marketing (PIM) helpen we je met de nieuwste strategieën en inzichten. Zo bouwen we aan een veerkrachtig, innovatief en…

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox